renovering bakstötdämpare

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Då jag har insett att bakdämparen nog är lite för sliten för min smak och tycke, så är en renovering eller ett byte inplanerat. Det jag undrar är ifall det på något sätt går att utföra renoveringen själv, och om det isf finns någon guide till hur man bär sig åt (jag har tillgång till komplett verkstad med maskiner). Att göra det här själv skulle vara bra då jag samtidigt vill ha i lite andra shims än vad som sitter i just nu.
Det enda spontana problemet förutom fjädern som jag kommer att tänka på är hur man ska trycksätta dämparen efter demonteringen, samt vilken gas man ska ha i.

Vad finns det för firmor i närheten av Anderstorp/Småland som renoverar dämpkasetten, och vad kostar sådant?

/Daniel

det kostar nog troligtvis mer än man vill veta.. klart har man en öhlinsdämpare så finns det renoveringskit som funkar bra men till orginal e det nog lite jävligare. gör som jag och jaga rätt på en billig och bra på ebay.

kanske ska kika runt..jag köpte en kanonfin öhlinare från en cbr 900 för 1500 spänn. :banana

Perkidde skrev:
2295981 damn!! det var fan inte dyrt allså! har tittat på både öhlins och orginal. helst vill man ju dräggla över en öhlins..
i know..trodde den skulle va helslut när jag fick den men tänkte att en renovering kostar ju inte sååååå mycket..
men den känns helt ok..
:)

zilog skrev:
2294334 Då jag har insett att bakdämparen nog är lite för sliten för min smak och tycke, så är en renovering eller ett byte inplanerat. Det jag undrar är ifall det på något sätt går att utföra renoveringen själv, och om det isf finns någon guide till hur man bär sig åt (jag har tillgång till komplett verkstad med maskiner). Att göra det här själv skulle vara bra då jag samtidigt vill ha i lite andra shims än vad som sitter i just nu.
Det enda spontana problemet förutom fjädern som jag kommer att tänka på är hur man ska trycksätta dämparen efter demonteringen, samt vilken gas man ska ha i.

Vad finns det för firmor i närheten av Anderstorp/Småland som renoverar dämpkasetten, och vad kostar sådant?

/Daniel

Har för mig att Cross&Enduro-kompaniet i Jönköping (eller möjligen någon samarbetspartner till dem) kunde erbjuda renovering för sisådär 700-1000:- inkl olja och gas. Tel: 036-302515. Inte närmsta granne, men inte åt helsike heller.

Vill du göra själv, gå in på soe.se och leta under mektips.

Gasen ska vara kväve om jag minns rätt, lämna in för gasfyllning.

/Stefan M

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...