Renovering av CBR900RR SC28 #92

Hör gärna av dig om du ska sälja den när du har färdig renoverat:):banana
 
Last edited:
Tur att man har fel ibland!
Det visade sig att motorn är frisk!
Efter lite jämförande tester på min 93:a visade sig temperaturökningen vara samma på båda motorerna.
Att den inte ville gå på alla cylindrar berodde på svårartad nästäppa i ena lågfartsmunstycket.
Lite packningsmassa är bra att hålla kvar nya, motsträviga, flottörhuspackningar kvar i spåret men det blir dåligt om det kommer det minsta fragment inne i flottörhuset…
20201205_s.jpg

Med det avklarat kan jag fortsätta med finaljobbet…kåporna.

Det är ju de där små detaljerna som gör det…t.ex att bättra gnidmärkena på insidan av kåpan.
De syns ju om man kikar noga!
Före:
20201205_k.jpg
Efter:
20201205_ks.jpg


Nu börjar det likna något!
20201206_cs.jpg
 
Last edited:
Riktigt starkt jobbat. Bättre än nytt! :yoparty
 
Du skrämde mig med den defekta motorn :7peta, gott att du är på banan igen :banana
Mycket imponerad av ditt arbete.
Finns ingen vackrare hoj än 1:a generationen av Fireblade. :fakta
 
Grymt, ibland kan det va ba att ha fel, keep up the good work:tummenupp
 
Dags för provstart, lagom till årets första snö...

Värre var att generatorkåpan och motorblocket blev glödhett på nolltid.
En regulator med tyristorer som kortsluter generator lindningarna när batteriet är upp i ca 14,3 Volt ?
Ja då blir det ju varmt under generatorkåpan,
för all el som produceras av generatorn omvandlas ju till värme under generatorkåpan och i regulatorn.......
Vanlig orsak till bränd stator och trasig regulator.....

Modernare regulatorer bryter anslutningen till generatorn när batteriet inte behöver mera.
Precis som strömbrytarna hemma. Man kortsluter inte Ringhals för att släcka kökslampan.
 
Last edited:
Det klassiska elfelet på Honda är ju likriktaren reg/rec som brinner upp. Senast i somras stekte jag en likriktare på lillhondan rvf400.
Är väl oftast kontakten som är orsaken. Räcker med lite ärg. Hängsle och livrem blev det. MOSFET likriktare med lödad anslutning. Så nu slipper Ringhals kortslutas om jag får citera Comeback.

Hur ser det ut på 900:an?
 
Hjulafton närmar sig...dvs dagen då hojen är klar:tomten

Väntar på rep.satsen till soppapumpen, sen kan jag hänga dit de sista kåporna och tanken.

Resultatet blir nog ganska bra...här är några teasers:
20201213_s.jpg
20201213_ss.jpg
 
Ja, tanken var ju att hojen skulle vara klar före jul...men julen satte käppar i hjulen så att säga.
Apropå tanken...den var helt brun invändigt!
Den satt rätt löst som tur var, här har jag skrapat lite på ytan:
20201219_s.jpg

Det fick bli invändigt betbad!
1l murtvätt (20% fosforsyra) och 4l varmt vatten och en näve skruvar för lite mekanisk avverkning också.
Skaka runt som en maracas ca 10-15min, tömma ur och sedan skölja med vatten.
En plockmagnet använde jag för att fiska upp skruvarna.
Sedan skölja med E85 så etanolen kan ta upp kvarvarande vattenrester.
Då blev det så här rent och fint:
20201225_s.jpg
:tummenupp

Brytarspetsarna på soppapumpen var ganska ledsna..
20201221_s.jpg

Finns rep.sater att köpa som tur är:
20201221_ss.jpg
Som nytt!

Nu är det bara finalen kvar!
På med tanken och lite finlir...kanske klar före nyår!:banana
 
Hahaha den där soppapumpen. :rofl

Kanonfint arbete med hojen! :tummenupp
 
Det fick bli invändigt betbad!
1l murtvätt (20% fosforsyra) och 4l varmt vatten och en näve skruvar för lite mekanisk avverkning också.

Ett av mina befäl i lumpen sysslade med veteranmotorcyklar, han hade byggt en anordning där han spände fast tanken och hade en nerväxlad elmotor som snurrade den lagom sakta.
Sen kastade han i en näve mutter, om lacken inte skulle räddas så avslutade han med ett bad i Akan-tvätten.
Den manicken stod inne i vårat finmek rum och rasslade konstant så länge jag var där

Jag hade glömt att rengöra min K-pist innan jag sparkade in den i skåpet i 10 månader, så när det blev dags att lämmna igen den fick jag knacka loss slutstycket med gummiklubba, sedan sänkte jag den på hans inrådan i Akan-tvätten och glömde bort det, när jag drog upp den var den plåtren, så jag rotade fram sprayfärg och lackade den.

Det fanns en Kawazakigrön K-pist i stället med hundratals mörkgröna K-pistar när jag muckade...
 
Mina lumparpolare tvättade kpisten i tvätthallen så den var superren. När de sedan skulle visitera den sa befälen att de måste fetta in den först. Så de gjorde det...och då sa de att den får inte vara infettad utan helt ren...de hade nog sett det innan...
 
Mina lumparpolare tvättade kpisten i tvätthallen så den var superren. När de sedan skulle visitera den sa befälen att de måste fetta in den först. Så de gjorde det...och då sa de att den får inte vara infettad utan helt ren...de hade nog sett det innan...

Helt rätt, dom hade nog sett det innan. Samma sak gjorde vi och trodde att vi var smarta men tji fick vi också :lol
 
Hojen är klar!:banana

Kronan på verket blev nya varningsdekaler för den rätta nyhojskänslan.
20201227_114422s.jpg

Resultatet blev faktiskt över förväntan bra!:tummenupp
20201227_132810s.jpg
20201229_144558s.jpg
20201229_144906s.jpg
20201229_144319s.jpg
20201229_144615s.jpg
20201229_144702s.jpg
20201229_144758s.jpg
Den här dekalen går inte att få tag på längre…

Det enda jag skulle vilja fixa är en bättre baksadel...men de blå sadlarna fanns bara till blå/vita 92:or så de är inte så vanliga. Om någon har en fin liggandes hemma...skicka PM till mig!!

Nu får hojen slumra under ett skynke till våren -21...:hojraket
 
Last edited:
Sanslöst vackert :tummenupp
Snyggt jobbat, slå upp en rejäl whiskey, och njut av utfört arbete !
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top