Renovering av bromsok!!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Hade lite problem med att kolvarna inte gick tillbaka riktigt vilket medförde att bromsarna låg på en aning.Plockade då av oket,tog in det och började renoveringen. Eftersom jag aldrig renoverat ett ok förut så vet jag inte exakt vad jag ska göra men jag plockade ut båda kolvarna, torkade rent noga och smörjde in allting med bromsoksfett från mekonomen!. Gjorde även rent damtätningarna med vatten och inspekterade dom noga så att dom inte var trasiga eller spruckna.

Är det någonting mer jag kan / bör göra ? Eftersom det är bakpartiet det handlar om så är det ju inte dubbla kolvar, så vad jag fattar det som finns det inte så mycket kvar att göra!

När det gäller skivan bak så har jag märk att den är lite vågig. Jag vet inte vad det beror på, antagligen att kolvarna / klossarna har tagit ojämt förut. Bör jag byta skivan eller kommer det nötas / slipas till nu när nya klossar sitter på?

Kanske värt o kolla upp vad nya dammtätningar och packningar kostar?

För alla fyra till framoket på min hoj tog dem 100 spänn på honda!

Hej,

Är det någonting mer jag kan / bör göra ? Eftersom det är bakpartiet det handlar om så är det ju inte dubbla kolvar, så vad jag fattar det som finns det inte så mycket kvar att göra!

En renovering innebär att man byter packningar och dammtätningar och alla andra gummidetaljer i oket. Original packningssatser är rätt dyra, pirat kan det bli ungefär halva priset, det borde inte bli mer än 300-400kr för ett tvåkolvsok. Passa på att renovera mastercylindern också.

Wemoto tar 24GBP för packningar och kolv:

http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/GSX_750_FK_FL_FM_FN/89-92/picture/Stainless_Steel_Piston_and_Seals_Rear_Caliper/

http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/GSX_750_FK_FL_FM_FN/89-92/

Last edited:
Om bromsarna ligger på trots att man rengjort kolvarna i oken kan det vara fel på bromsslangarna. Det är inte helt ovanligt att det bildas en bubbla invändigt på bromsslangen, bubblan fungerar som backventil och gör att bromsarna kärvar. Så har man rengjort och inspekterat oken utan att hitta något fel kan det vara värt att kolla slangarna.

Om bromsarna ligger på trots att man rengjort kolvarna i oken kan det vara fel på bromsslangarna. Det är inte helt ovanligt att det bildas en bubbla invändigt på bromsslangen, bubblan fungerar som backventil och gör att bromsarna kärvar. Så har man rengjort och inspekterat oken utan att hitta något fel kan det vara värt att kolla slangarna.

Okej. var inne på det jag med men hur kollar jag slangarna då? Det går väll inte och kolla? du ser ju inte så mycket det är ju en slang liksom. klart ett hål ser du väll men.

Men till skivan, vad tror ni om den.. behöver den bytas eller ska jag låta klossarna " nöta" in dom om dom klarar det dvs.

Okej. var inne på det jag med men hur kollar jag slangarna då? Det går väll inte och kolla? du ser ju inte så mycket det är ju en slang liksom. klart ett hål ser du väll men.

Men till skivan, vad tror ni om den.. behöver den bytas eller ska jag låta klossarna " nöta" in dom om dom klarar det dvs.

Hur känns den när du bromsar? Ojämn?

En renovering innebär att man byter packningar och dammtätningar och alla andra gummidetaljer i oket. Original packningssatser är rätt dyra, pirat kan det bli ungefär halva priset, det borde inte bli mer än 300-400kr för ett tvåkolvsok. Passa på att renovera mastercylindern också.

OCH, det viktigaste i renoveringen: Att skrapa ur eventuell erg som finns i botten på gummiringsspåret. Har det byggt på några 1/10 i botten på spåret så är det omöjligt att få kolven att gå så lätt som den ska.
Man måste vara väldigt försiktig så man inte repar när man tar bort botten-erg.
Är gummit för trångt kan inte gummiringen backa tillbaka kolven så långt som den ska när man lossar på bromsen.

Mats

Plocka bort slangen o blås igenom den, eller blås o se om det blåser luft uppe vid påfylldnads behållaren, fungerar om hela systemet är tomt.

OCH, det viktigaste i renoveringen: Att skrapa ur eventuell erg som finns i botten på gummiringsspåret. Har det byggt på några 1/10 i botten på spåret så är det omöjligt att få kolven att gå så lätt som den ska.
Man måste vara väldigt försiktig så man inte repar när man tar bort botten-erg.
Är gummit för trångt kan inte gummiringen backa tillbaka kolven så långt som den ska när man lossar på bromsen.

Mats

Men hur lätt ska kolven gå tillbaka då? så man vet när det är bra så att säga. Ska man kunna pressa in den från läget längst ut till längst in med ett litet tryck bara eller får man ta i lite när man gör denna process?

Men hur lätt ska kolven gå tillbaka då? så man vet när det är bra så att säga. Ska man kunna pressa in den från läget längst ut till längst in med ett litet tryck bara eller får man ta i lite när man gör denna process?

Om det är 4-8 kolvsok o inte är för stora kolvar så borde det gå trycka för hand med fingrana om det löper tillräkligt lätt.

Annars märker man ju lätt om oket är som det ska genom att pumpa 1 gång med bromspumpen så kolven trycks ut, men när man släper bromspumpen så borde bromskolven glida tillbaxs delvis.

Man märker ju annars om man har alla kolvar delvis ute o presar in en kolv då borde någon annan kolv glida utot, fungerar bätre om det är 4kolvar eller mera.

Men det är få ok jag vart med om att vara så lätta så man kan trycka med fingrana, men en polegrip så borde den löpa in lagom lätt utan för mycke modstånd, kärvar det är det ju fel.

Om det är 4-8 kolvsok o inte är för stora kolvar så borde det gå trycka för hand med fingrana om det löper tillräkligt lätt.

Annars märker man ju lätt om oket är som det ska genom att pumpa 1 gång med bromspumpen så kolven trycks ut, men när man släper bromspumpen så borde bromskolven glida tillbaxs delvis.

Man märker ju annars om man har alla kolvar delvis ute o presar in en kolv då borde någon annan kolv glida utot, fungerar bätre om det är 4kolvar eller mera.

Men det är få ok jag vart med om att vara så lätta så man kan trycka med fingrana, men en polegrip så borde den löpa in lagom lätt utan för mycke modstånd, kärvar det är det ju fel.

Då är dom ganska bra då! Kan pressa in dom med fingrarna om jag tar i lite:=) . Men hur fungerar själva processen rent funktionsmässigt om kolvarna är så tröga!! När du trycker på pedalen så får du ju tryck och oljan trycker ut kolvarna mot skivan, inga konstigheter. Men sen när du släpper pedalen, försvinner oljan ner i "oket" / trycket släpps igen då eller så att kolven ska kunna åka tillbaks? Frågan jag vill ha svar på är hur kan kolven klara av att glida tillbaka själv om man knappt klarar att trycka in den med fingrarna? eftersom oljan är ju bara med i bilen när kolven ska tryckas ut ?

Det är packningens elasticitet som drar tillbaks kolven. Packningen har ju en fyrkantig eller rektangulärt tvärsnitt. När trycket pressar ut kolven så pressas även packningen ut något och sen återtar den sin form när trycket upphör och drar då med sig kolven. Det är därför som funktionen blir sämre med gamla ok då gummit hårdnat, det är då som bromsarna ligger på lite grann. Använd inga verktyg på kolvarna, det är skitlätt att slinta och repa nåt, kolvarna är dyra.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard