Renovera vevparti på 560? Vem har delar?

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det är svindyrt att köpa orginal från KTM så det måste finnas 3:e-part att få tag på. Frågan är vart man skall få tag på det!

Vevlager, vevstake och lite ramlager är vad jag behöver primärt. Ev. ett kolvkit också men det är jag osäker på om det verkligen behövs.

Hoj? 560-06

/HW

4700:-för en vevstakssats var inte att leka med....
Vad skiljer mot 525:ans vevstake(måttmässigt)då tro?

Last edited:
Lagren är väl inte så stora pengar att bråka om men gällande vevstake skulle jag kontakta Alice Racing, de brukar byta ut stora delar av motorns innehåll så det är inte omöjligt att de har orginaldelar liggande, har haft förut iaf.

Vevstakssatsen har utgått.. Man lär köpa hela vevpartiet för 6100:- :va
Jag håller själv på att fixa min motor nu och har letat som fn efter en kopia av vevstaken, men har inte hittat nån.. :huvet

Kolven har jag inte heller hittat nån kopia på, så den köpte jag från KTM..

/R

Vevstakssatsen har utgått.. Man lär köpa hela vevpartiet för 6100:- :va
Jag håller själv på att fixa min motor nu och har letat som fn efter en kopia av vevstaken, men har inte hittat nån.. :huvet

Kolven har jag inte heller hittat nån kopia på, så den köpte jag från KTM..

/R

Du kan också kolla med Alice Racing, du har ju redan avgassystem därifrån. :)

För 4700 kan man få en one off stake tillverkad. Annars kostar ju en komplett vev ca 700USD så är där några som skall ha vevar så har jag kompisar som flyger över atlanten någon gång i månaden.

Jag köpte prox stake på jofrab 2395kr. samma slag på 525 och 560, 72mm. Det som skiljer på vevarna är måttet på tappen på svänghjulssidan 2 hundradelar mindre 560 för det sitter ett kullager där istället för rullager. Så att du fortfarande har axialspel. Orginal 100mm kolv kostar 2429kr

Lagren är väl inte så stora pengar att bråka om men gällande vevstake skulle jag kontakta Alice Racing, de brukar byta ut stora delar av motorns innehåll så det är inte omöjligt att de har orginaldelar liggande, har haft förut iaf.
Ramlagret på kopplings sidan kan du köpa på vilken lager firma som helst, SKF har dom. Nj 206 ecp c3. OBS måste va c3 glapp i lagret. kullagret får du köpa orginal som sitter på svänghjulssidan.

Last edited:
Fel av mig! jofrab staken satte jag i 540 cykeln, (525 från början) Verkar som det sitter samma stake i 560 som i en äkta 540 sxs. Stak längden är 121mm i 540 sxs, dom har samma art nr. 525 har 129mm. Men det måste va olika däck höjd på kolvarna för 540 sxs har 68 i slag och 560 har 72 i slag.

Fel av mig! jofrab staken satte jag i 540 cykeln, (525 från början) Verkar som det sitter samma stake i 560 som i en äkta 540 sxs. Stak längden är 121mm i 540 sxs, dom har samma art nr. 525 har 129mm. Men det måste va olika däck höjd på kolvarna för 540 sxs har 68 i slag och 560 har 72 i slag.

Jaha? Det där blev jag ju inte mycket klokare på. Har jofrab något som passar då tro? Wössner verkar ha kolvar men jag hittar inget pris.

/HW

Jaha? Det där blev jag ju inte mycket klokare på. Har jofrab något som passar då tro? Wössner verkar ha kolvar men jag hittar inget pris.

/HW

Jofrab har ingen som passar en 560. KTM reservdelsnr för staken är ett SXS nummer så där finns inga KTM standardprylar från 525 som passar.

Där måste ju finnas någon bland alla dem som kör motard på nivå som har låtit tillverka en bättre stake då originalveven har fått en del kritik. Letat på amerikanska motardforum?

Annars återstår bara specialtillverkning om man inte vill ha originalet och då är tipset http://www.faliconcranks.com/fp.html eller http://www.arrowprecision.co.uk/

Är samma stake i äkta 540sxs som 560smr. sxs03530021. 121 lång. Sen är det olika art nr på vevarna och kolvarna.
kolla på www.elitektm.com

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...