Renovera växellåda CB900 1982

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Hej igen!

Eftersom jag fick så bra hjälp med mitt förra problem, så försöker jag igen. :-D

Anledningen till att jag delade motorn var att treans växel hoppade ur så fort man belastade motorn. Läste någonstans att det var ett vanligt problem på denna modell. Så då kanske någon här har kunskaper/erfarenheter i ämnet?

Jag har inte hunnit plöja igenom servicemanualen än (blir helglektyr), och identifierat tredje växelns drev, men jag såg två skador på misstänkta drev. Den första (bild 1) skulle kunna ha med saken att göra - något avrundad kant på "engagement dog". Men är det tillräckligt mycket för att vara hela förklaringen? Den andra skadan/skadorna (bild 2 & 3) bör inte ha med växlingsproblemet att göra, men drevet ser ut att behöva bytas. Sista bilden visar vilka drev det är.

20180301_200744.jpg 20180301_201335.jpg 20180301_201553.jpg 20180301_194654.jpg
 
Kan vara så att det finns på lagret.... mitt alltså! :-)

Kolla även drevet "Doggarna" går in i, ifall det är skadat där också.
 
Kan vara så att det finns på lagret.... mitt alltså! :-)

Kolla även drevet "Doggarna" går in i, ifall det är skadat där också.

Mycket riktigt, det var rundslitet även i motgående drev. Känns som att det är dessa drev som är förklaringen till att trean hoppar ur.

Om du har de tre drev jag behöver, i bra skick, så är jag intresserad. Det är de tre dreven markerade i sprängskissen. Dvs. de två markerade, samt treans motgående drev (som hade flera hack i tänderna).

20180303_164941.jpg 20180303_161634.jpg
 
Mycket riktigt, det var rundslitet även i motgående drev. Känns som att det är dessa drev som är förklaringen till att trean hoppar ur.

Om du har de tre drev jag behöver, i bra skick, så är jag intresserad. Det är de tre dreven markerade i sprängskissen. Dvs. de två markerade, samt treans motgående drev (som hade flera hack i tänderna).

View attachment 442171 View attachment 442172
Rundade blir dom ju första 500 milen av lådans livslängd. Växlar mjukare då. Du kan undercutta dom aningens för att förbättra ingreppet, men jag skulle först kolla så att dreven har fullt ingrepp/växelförarna inte är krokiga/fel shims nånstans som orsakar mindre än fullt ingrepp.
 
Rundade blir dom ju första 500 milen av lådans livslängd. Växlar mjukare då. Du kan undercutta dom aningens för att förbättra ingreppet, men jag skulle först kolla så att dreven har fullt ingrepp/växelförarna inte är krokiga/fel shims nånstans som orsakar mindre än fullt ingrepp.

Tack för svar!

De tre aktuella dreven måste bytas, då de är betydligt hårdare slitna än övriga. Men den intressanta frågan är, som du skriver, rotorsaken till slitaget. Jag kan inte se något konstigt, eller uppenbart slitage, på gafflar eller trumma.

Har du länkar till bra beskrivningar på hur man i praktiken mäter upp om shimsning behövs, samt hur shimsning går till, så tas det tacksamt emot. Ska googla på det också.

Modellen är förvisso känd för att ha problem med växellådan generellt, och 3:ans växel i synnerhet, men det vore ändå bra att förstå om det går att minska problemen. Ser ut som att ingreppet mellan 4:ans och 3:ans drev på utgående axel inte är så djupt som man önskar.
 
Tack för svar!

De tre aktuella dreven måste bytas, då de är betydligt hårdare slitna än övriga. Men den intressanta frågan är, som du skriver, rotorsaken till slitaget. Jag kan inte se något konstigt, eller uppenbart slitage, på gafflar eller trumma.

Har du länkar till bra beskrivningar på hur man i praktiken mäter upp om shimsning behövs, samt hur shimsning går till, så tas det tacksamt emot. Ska googla på det också.

Modellen är förvisso känd för att ha problem med växellådan generellt, och 3:ans växel i synnerhet, men det vore ändå bra att förstå om det går att minska problemen. Ser ut som att ingreppet mellan 4:ans och 3:ans drev på utgående axel inte är så djupt som man önskar.

Tja, du får väl mäta med bladmått/skjutmått och se om det går att justera ingreppet på nåt vis. Jag har bara gjort det på 60-70talshojar men principen är samma.
Jag lyckades justera ingreppet ganska framgångsrikt med modifieringar i kamplatta/kulissrulle.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top