Renovera tändningslås?

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Tjoflöjt

Börjar få problem med mitt tändningslås. Måste föra nyckeln framåt medans jag vrider om och ibland funkar inte det heller. Bara hittat att man ska skölja ur ordentligt med avfettning och sedan smörja upp igen men funkar inte. Någon som vet om det går att renovera tändningslåset eller någon firma som håller på med sånt??

// Skit också
 
Har du provat kontakt- eller elektronikspray?
Avfettning vet jag inte om det är en höjdare, du väntar väl tills det är torrt innan du spray:ar vad du nu har haft i efter?
 
Hört med den lokala låssmeden i byn ?
 
Är det just låset som strular eller får du inte ström när du sätter på nyckeln?

Jag har felet att jag måste vicka på nyckeln för att kunna låsa upp.
 
är nyckeln sliten .... har du reservare å prova med ?

är nyckeln sliten så kan villorna (eller vad det heter) vara slitna dom med .... bör gå att koda om med ett nytt fräscht nyckel ämne

annat vanligt fel som kan uppstå är om man har massa annat skit och andra tunga nycklar på knippan så kan det snedslita cylindern

kolla med någon kunnig lås-smed om du inte vågar öppna låset själv....kan bara vara att plocka isär och plocka ut villorna,göra rent och fetta in igen
 
Tack för bra svar!

Ska höra mig för om det finns nån låssmed häromkring.

Jo får ström när jag väl får runt nyckeln. Får vicka den framåt och vrida så är lite skrajsen om att det ska bli värre när jag och tjejen drar på Italiensemester med hojarna i sommar.

Nyckeln är ny och det är samma problem med ny som gammal. Har nyckeln för sig själv så borde inte hunnit bli sliten under förra säsongen.

Tack återigen!
 
Jag skulle tro låscylindern är sliten. Har lite av det problemet.
Köpte en ny nyckel som är gjord av nyckeldatamaskinen (ej kopierad av den gamla nyckel). Men det blev inte mycket bättre. Det är säkert inte roligt o billigt att byta hela tändningslåset med kablage o allt, men kanske nödvändigt.

Låsspray med teflon ska vara bra annars tror jag.
 
Jag skulle tro låscylindern är sliten. Har lite av det problemet.
Köpte en ny nyckel som är gjord av nyckeldatamaskinen (ej kopierad av den gamla nyckel). Men det blev inte mycket bättre. Det är säkert inte roligt o billigt att byta hela tändningslåset med kablage o allt, men kanske nödvändigt.

Låsspray med teflon ska vara bra annars tror jag.

somsagt , troligen går det att plocka ut cylindern och "renovera" med nya villor ... eller helt enkelt plocka ur och göra rent och fetta in
 
Samma problem med min hoj, sprutat i lite smörj både lite fetare grejer samt 5-56 men inget känns hjälpa.
 
Förslagsvis så kontaktar du någon MC-säljare med verkstad. Byt ut tändningslåset. Finns både original samt pirat. Om du måste mixtra med nyckeln för att det skall fungera så är förmodligen låscylindern skadad. Lönar sig inte att "stifta" om då nya är billigare. Använd dig inte av 5-56 eller liknande. Dessa sprayvätskor är frätande och "går" illa åt den legering som nycklar samt låscylindarar är tillverkade av. Oftast är det en mässingslegering. Hade egen tillverkning av nycklar för några år sedan och fick lära mig en del. Tändningslås kan du byta själv om du är lite praktisk och har skruvat en del...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top