Renovera orginal styrdämpare till Suzuki GSXR 1100 -91

Kirre14

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1991 Suzuki GSX-R1100
Funderar på att renovera en orginal styrdämpare till en Suzuki GSXR 1100 -91, någon som gjort det eller vet någon firma som kan det.
Vill gärna få till orginalet då jag försöker återställa hojen i orginalskick.
 
nu vet jag inte riktigt hur den ser ut på din hoj, men min orginal-dämpare (GSX-R750 -98) kan man inte renovera enligt suzuki själva och det är väl tänkt att man ska köpa en helt ny av dom. eftersom min hade läckt ut all olja så testade jag att skruva av luftningsskruven, doppa ner hela dämparen i ett oljebad med 10W-dämparolja, pumpa några gånger så all luft kom ut ifrån styrdämparen och sen sätta tillbaka skruven igen. det fungerade perfekt, men det är någon packbox som har gett sig då lite luft har kommit in under sommaren.

men en dämpare kan man alltid öppna på ett eller annat sätt. prylarna har ju faktiskt monterats en gång.
har du några bilder på dämparen möjligtvis? har du en luftningsskruv? hur ser det ut i ändarna på dämparen?

MVH Phille
 
Jag förstår din tanke! (är själv original-ivrare)
Dock blir det nog knepigt. Är ganska säker på att tätningarna är fastkragde (änden på röret är nedvikt och håller på det viset tätningarna på plats)
Att få isär detta och sedan få ihop det snyggt igen är nog inte möjligt.

Mitt tips: Snygga bara upp den optiskt.
Funktionen på "cykelpumpen" var ju erkänt dålig redan som ny.
De flesta satte ju på en fungerande (och dessutom ställbar) Öhlins styrdämp.
(Borde ligga många mer eller mindre oanvända originaldämpare längst in i ett och annat rörråd/garage...skulle ju faktiskt behöva en själv till min 99% original R-1100-92...:rolleyes:...någon som har?)
IMAG0802.jpg

P.s ny originaldämpare finns för den nätta summan 941€...
 
Last edited:
Nu har jag aldrig öppnat just denna modell men det är vanligt att de är ihopsatta så att man aldrig får ihop dem igen täta och utan att åverkan syns. Och då tycker jag det är lika snyggt med tidstypisk öhlins.
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top