Renovera ok..

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
Efter att ha kommit till insikt om att min skeva bromsskiva förmodligen beror på en kärvande kolv har jag plockat loss oken och beställt ny skiva och en renoveringssats för oken. Verktyg, brääkleen, fett, osv har jag redan liggandes. So far so good.

I den fina haynesboken jag äger beskrivs två sätt att få kolvarna ur oken, antingen genom att pumpa ut kolvarna med hjälp av bromssystemet efter man tagit loss beläggen, eller genom tryckluft. Jag får väl erkänna att jag inte läste just precis den biten så noga innan jag började. :rolleyes:

För att få loss oken har jag tömt systemet på bromsvätska, och jag har inte tillgång till tryckluft såvittjavet. Så min fråga är - måste jag montera dit oken och fylla på med bromsvätska igen, bara för att tömma ut skiten omedelbart? Eller finns det någon annan trevlig metod man kan använda sig av för att få ut dom?

Eftersom jag aldrig gjort något liknande i hela mitt liv så är alla övriga tips gällande ok-renovering varmt välkomna.

Du kan lirka ut dom med en tång. Men lägg emellan kolvarna blir lätt repade av tången. Längs ut är väl ingen fara men om du tar inne på kolven och repar den så är det inte bra. Bäst är väl om du kan ta inne i kolven mentat lungt så du inte gör dom ovala.

om du har en fettspruta är det ett annat smidigt alternativ!:tummenupp

Hmm, tack för svaren.. Ska se om jag vågar dra ut dom med tång, men lite fjollig får jag nog erkänna att jag är när det gäller bromsarna..

Hmm, tack för svaren.. Ska se om jag vågar dra ut dom med tång, men lite fjollig får jag nog erkänna att jag är när det gäller bromsarna..

Det kan gå att trycka ut kolvarna med en vanlig fotpump. jag har gjort det någon gång.

Gör som 3 cl föreslog; lägg en trasa mellan och använde en polygrip de yttersta millimetrarna på kolven för att lirka ut den. Polera bort eventuella rostangrepp eller repor på kolven/-arna, hona cylindern/-arna i oket om det behövs, i med nya gummibitar och ny vätska. Klart. :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti