Renovera motorn medans du kör, bluff?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja ska jäNaSt tjöpa detta och hälla det i min nya Panigale DiReCKT så den slipper slitas i förebyggande syfte !
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Typ ja :) reggade mig bara här för att kasta mig huvud stupa in i en religiös debatt där alla förstå sig på:are varken har utbildning eller intelligens att förstå, typ som att visa en brödrost för en neandertalare. :) eller få köpråd på forum om vilken cykel man skall köpa från en som aldrig ägt modellen, aldrig ägt märket, har inget mc kort, aldrig kört mc, och är 13 år... Typ så är debatten, det är så man tar luften ur grejer... Genom att inte försöka förstå :)

Angående debatten så oroar jag mig själv för placeboeffekten, jag är extremt god trogen:) finns det någon hård nackad skeptiker som skulle kunna prova det "vetenskapligt" har en 4l bensin sats över, någon som har typ gamla cb 750 typ och som på forumet är trovärdig?

Den riktiga orsaken till regga är att jag funderar på en ny hoj till sommaren och ligger sjuk hemma med bihåleinflamation och hade skit tråkigt, så surfade på forum för att hitta något vettigt ställe att läsa på mig om vilka hojar som gäller. Lider av extrem gashand så jag har satt en Max gräns på 35hk , jag tenderar att köra på bakhjulet. Hoppas att jag har mognat, var bara 1 sekund från att köra ihjäl mig 1992. Så jag fegar :)

Orkade mig ur sängen idag och fota liken i källaren.

Krya på dig!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har man en motor som är slut kan man ju alltid hälla lite olja i Bensinen.
Det är ett gammalt bonn-trimmar knep. Oljan tätar lite där det behövs ....
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har man en motor som är slut kan man ju alltid hälla lite olja i Bensinen.
Det är ett gammalt bonn-trimmar knep. Oljan tätar lite där det behövs ....

jag har oxå hört det. Har en äldre bekant med en bmw från 80-90 talet (osäker, 1000cc touring, gamla polis cyklen) med 15k mil. han kör en "kapsyl" vad det nu innebär, men en tesked kanske? med 2T olja+ksprit i tanken vid varje tankning, tydligen så skall de smörja saker så som förgasare med mera, hur vida det stämmer eller inte vet jag ej men han har gjort så de senaste 10 åren med den och kör touring ala 500mils intervaller 1gång per år.

Kanske ligger något i det här med bonne fasoner ändå, kan någon säga bu eller bä om min väns tillsatser ?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
En snabb koll ger lite info och jag drar följande slutsatser (som kan vara felaktiga):
Aktiebolaget "RVS Teknik Sverige AB" tillhör en 64-årig herre vid namn Georgi Gross. Han har några familjemedlemmar som sitter i styrelsen för företaget, för att kunna driva det som ett seriöst aktiebolag.

Bolaget har redovisat en omsättning på ca 1 miljon per år, de senaste tre åren. Det ser ut som han ser till att bolaget ej går med vinst, utan landar på ett 0-resultat.

Relevant info eller ej, det bestämmer du själv :tummenupp
 

Strappe

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Timrå
Hoj
Izu k750m 1966, Ajs comp 1955, Royal Enfield Diesel 1997, etc
Det oroar mig också, nu är det tur att det inte slutar där för man kan beställa från rvs.fi.

Det var denna sommar jag gick fullt ut och fullservade 2 bilar.
Med gott resultat.

Om det inte finns någon med en gammal båge som bil prova så fundera jag på detta upplägg.
Köpa två nya mec motorer på typ jula, köra dom en tank, en med rvs och en utan.
Sen tömma oljan ur båda och se vad som händer. Filma allt och visa världen på youtube hur man bränner några lax på idioti... Dumt test ja, kan man dra slutsatser avsett utfall? Jo om man skruvar isär.
Men man kanske fick en skit dålig motor så man kanske måste köpa tre?

Någon annan som har idee på ett "trovärdigt vetenskapligt test" ?
Pendlar till Stockholm och har en båge nörd som kompis med eget hus, kanske kunde ha grill kväll och grilla korv på brända motorer :)
Nå kom med förslag, jag vill själv veta om jag lurat mig själv!
"Nej mister policeman jag kör aldrig för fort bara för att fabrik säger att den går fortare än 110 betyder ju inte att jag kör förfort", självförnekelse ... Samt vore ett djävla kul test och filma skiten när den "sprängs".

/"ännu troende på att jorden är platt":D
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det oroar mig också, nu är det tur att det inte slutar där för man kan beställa från rvs.fi.

Det var denna sommar jag gick fullt ut och fullservade 2 bilar.
Med gott resultat.

Om det inte finns någon med en gammal båge som bil prova så fundera jag på detta upplägg.
Köpa två nya mec motorer på typ jula, köra dom en tank, en med rvs och en utan.
Sen tömma oljan ur båda och se vad som händer. Filma allt och visa världen på youtube hur man bränner några lax på idioti... Dumt test ja, kan man dra slutsatser avsett utfall? Jo om man skruvar isär.
Men man kanske fick en skit dålig motor så man kanske måste köpa tre?

Någon annan som har idee på ett "trovärdigt vetenskapligt test" ?

Pendlar till Stockholm och har en båge nörd som kompis med eget hus, kanske kunde ha grill kväll och grilla korv på brända motorer :)
Nå kom med förslag, jag vill själv veta om jag lurat mig själv!
"Nej mister policeman jag kör aldrig för fort bara för att fabrik säger att den går fortare än 110 betyder ju inte att jag kör förfort", självförnekelse ... Samt vore ett djävla kul test och filma skiten när den "sprängs".

/"ännu troende på att jorden är platt":D

Jo jag, för jag häller alltid RedLine SI1 i tanken i en tro att den går bättre då ... Vilket jag nu inbillat mig ... LOL. :crash

http://www.redlineoil.se/tillsatser/bransletillsatser/bensin/si-1
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du skulle ha frågat tidigare så hade du kunnat hälla vad du vill i min gamla R1-motor som drar 1l olja/bandag. Men nu börjar det bli för kallt för att jag skall tycka det är kul att bomba så den åkte in i vintergaraget i helgen och där tänkte jag plocka ur motorn och byta kolvringar dvs reparera den old-school style...

Eller nä förresten, det sitter ju sprillans kopplingsdelar i den, hade varit synd att riskera något så sällsynt som en gammal förgasar retta där kopplingen bara slirar vid hård nerväxling :)
 

Strappe

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Timrå
Hoj
Izu k750m 1966, Ajs comp 1955, Royal Enfield Diesel 1997, etc
Jo jag, för jag häller alltid RedLine SI1 i tanken i en tro att den går bättre då ... Vilket jag nu inbillat mig ... LOL. :crash

http://www.redlineoil.se/tillsatser/bransletillsatser/bensin/si-1

Precis ankan!! Här fungerade gamla mb:n så bra att jag kostade på 6500 SEK i sommar på två bilar. Korttids effekten outstanding... Eller är det placeboeffekt och fastbrända kompringar som släppt?
Så nu har jag gått och handlat första behandling till "nya" BMW för 2500. Sedan har jag beställt tid den 19 december då BMW verkstaden skall byta olja och filter i automatlådan samt att BMW verkstaden gör rvs behandling nummer 2 åt mig så jag slipper allt kladd. Behandling nummer två går lös på ca. 3500.
Det tar hus i helvete hemma med frugan om hon visste vad det kosta.
Långtids effekt, tja 4000+ mil på mb. Mer vet jag inte av egen erfarenhet. Men lär veta om 8 år :)

Btw angående redline, på Royal enfield diesel (6,5hk) så sotade 3 av fyra spridarhål igen efter 500 mil.
Med redline för diesel så var vara 1 hål sotigt Efter 1000 mil. Och jag tyckte den gick bättre.
Med Rme diesel så var motorn helt ren ända ut till slutpipen efter 1500mil och den lukta Sibylla :)

Med redline får man lite moppe känsla, dvs en fuktig kall höst kväll där moppen verkade gå som ett skollattroll.

När jag höll på med cross och enduro hojar så kunde byte av tändstift till platina göra skillnaden mellan att varva ur på transport växeln eller att man fick gå ner på femmans växel.
Minns hur jag efter jag fått tillbaka cykeln från knåda cykel och sport tyckte att cykeln gick inte.
Kollade tändstift och dom hade satt i orginal ett ngk, bytte till Bosch platina och vips vrooom . Byte tillbaka ... Prutt prutt, tillbaka igen ... Vroooom... Jag skruvade ingen ting på förgasaren utan bara bytte tändstift... Samma backe samma gas ( dvs full gas )...

Så den där känslan är svår att beskriva... Det är något... Placeboeffekt eller inte något är det :)

Nå när jag har något att rapportera igen så väcker jag tråden till liv igen.
Ska försöka lägga video med ljud den dagen jag behandlar enfield dieseln...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Olika bilmodeller har olika normal oljeförbrukning. Generellt kan man säga att en modern välfungerande bensinmotor inte skall förbruka mer än 0,2-0,4 % olja av den förbrukade bränslemängden. För en dieselmotor skall detta värde inte överstiga 0,8 %. Har man exempelvis förbrukat 100 liter bränsle, så bör det ungefär 0,2-0,4 liter olja för en bensinmotor, respektive 0,8 liter olja för en dieselmotor förbrukas.
http://www.rvs.se/diagnostic/page124.html

Så en modern välfungerande bilmotor förbrukar inte mer än 2 liter olja per 1000 mil?
D.v.s, med ett modernt oljebytesintervall på 3000 mil, har inte mer än 6 liter olja förbrukats?
Sannerligen imponerande...
 

Strappe

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Timrå
Hoj
Izu k750m 1966, Ajs comp 1955, Royal Enfield Diesel 1997, etc
Du skulle ha frågat tidigare så hade du kunnat hälla vad du vill i min gamla R1-motor som drar 1l olja/bandag. Men nu börjar det bli för kallt för att jag skall tycka det är kul att bomba så den åkte in i vintergaraget i helgen och där tänkte jag plocka ur motorn och byta kolvringar dvs reparera den old-school style...

Eller nä förresten, det sitter ju sprillans kopplingsdelar i den, hade varit synd att riskera något så sällsynt som en gammal förgasar retta där kopplingen bara slirar vid hård nerväxling :)

:) koppling skulle jag inte vara orolig för, mer av kraftig buildup av material när du tok gasar :)
Tror nog att man skulle behöva 2-5 timmar med mormor vid gasen, för att sen byta olja filter och släppa lös dig :)
 

Strappe

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Timrå
Hoj
Izu k750m 1966, Ajs comp 1955, Royal Enfield Diesel 1997, etc
http://www.rvs.se/diagnostic/page124.html

Så en modern välfungerande bilmotor förbrukar inte mer än 2 liter olja per 1000 mil?
D.v.s, med ett modernt oljebytesintervall på 3000 mil, har inte mer än 6 liter olja förbrukats?
Sannerligen imponerande...

Det är imponerande :) heheh å andra sidan så borde det fyllas på om man ska tro omega 907 rätt

http://www.ridetech.se/omega-rengoringsolja/10490-0

"Under tiden, varje mil produceras smuts, avlagringar... Under loppet av 500 liter
bensin tillverkas ca 200 liter vatten, 350 g syror, 600 g slam, 15 liter oförbränt
bränsle, 300 g lack och hartser, 250 g olösliga salter, gaser...
Mängden som produceras tar vägen någonstans... En del följer med avgaserna, en
viss del får plats i filtret, oljan håller en del och resten hamnar i motorn.
Ganska snart blir oljan så belastad att funktionen avtar. Avlagringarna fastnar och
rörliga delar börjar gå trögt, ventiler och hydrauliska lyftare börjar ticka, kolvringar
bränns fast o.s.v"
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
jag har oxå hört det. Har en äldre bekant med en bmw från 80-90 talet (osäker, 1000cc touring, gamla polis cyklen) med 15k mil. han kör en "kapsyl" vad det nu innebär, men en tesked kanske? med 2T olja+ksprit i tanken vid varje tankning, tydligen så skall de smörja saker så som förgasare med mera, hur vida det stämmer eller inte vet jag ej men han har gjort så de senaste 10 åren med den och kör touring ala 500mils intervaller 1gång per år.

Kanske ligger något i det här med bonne fasoner ändå, kan någon säga bu eller bä om min väns tillsatser ?

Sisådär en halv procent tvåtaktsolja i gamla hojjar brukar hjälpa förgasarna att fungera.
K-spriten håller undan vattnet i tanken och förebygger funktionsstörningar och sönderrostade tankar.
Nu är det visserligen redan sprit i soppan, men jag befarar att den ofta är mättad med kondensvatten innan den hamnar i min tank.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Precis ankan!! Här fungerade gamla mb:n så bra att jag kostade på 6500 SEK i sommar på två bilar. Korttids effekten outstanding... Eller är det placeboeffekt och fastbrända kompringar som släppt?
Så nu har jag gått och handlat första behandling till "nya" BMW för 2500. Sedan har jag beställt tid den 19 december då BMW verkstaden skall byta olja och filter i automatlådan samt att BMW verkstaden gör rvs behandling nummer 2 åt mig så jag slipper allt kladd. Behandling nummer två går lös på ca. 3500.
Det tar hus i helvete hemma med frugan om hon visste vad det kosta.
Långtids effekt, tja 4000+ mil på mb. Mer vet jag inte av egen erfarenhet. Men lär veta om 8 år :)

Btw angående redline, på Royal enfield diesel (6,5hk) så sotade 3 av fyra spridarhål igen efter 500 mil.
Med redline för diesel så var vara 1 hål sotigt Efter 1000 mil. Och jag tyckte den gick bättre.
Med Rme diesel så var motorn helt ren ända ut till slutpipen efter 1500mil och den lukta Sibylla :)

Med redline får man lite moppe känsla, dvs en fuktig kall höst kväll där moppen verkade gå som ett skollattroll.

När jag höll på med cross och enduro hojar så kunde byte av tändstift till platina göra skillnaden mellan att varva ur på transport växeln eller att man fick gå ner på femmans växel.
Minns hur jag efter jag fått tillbaka cykeln från knåda cykel och sport tyckte att cykeln gick inte.
Kollade tändstift och dom hade satt i orginal ett ngk, bytte till Bosch platina och vips vrooom . Byte tillbaka ... Prutt prutt, tillbaka igen ... Vroooom... Jag skruvade ingen ting på förgasaren utan bara bytte tändstift... Samma backe samma gas ( dvs full gas )...

Så den där känslan är svår att beskriva... Det är något... Placeboeffekt eller inte något är det :)

Nå när jag har något att rapportera igen så väcker jag tråden till liv igen.
Ska försöka lägga video med ljud den dagen jag behandlar enfield dieseln...

Din intelligens måste verkligen understiga 50, om du tror att denna produkt fungerar. Om du driver detta företag kan jag förstå att du försöker sälja en bluff produkt fine. Men om det inte ligger till så, hoppas jag verkligen att du skämtar.

RVS Technology® Treatment SKYDDAR effektivt mot förslitning, RENOVERAR redan slitna maskindelar och OPTIMERAR deras dimensioner till bästa möjliga passningen, förutsatt att maskinens delar är slitna, ej trasiga.

"En ny eller en nästan ny växellåda upp till 4 000 körda mil (800 timmar) kan behandlas med RVS-tekniken i förebyggande syfte. Det betyder att under 10 000 mils (2 000 timmars) körning slits det inte på maskinens friktionsdelar utan det slits på metallkeramiska skiktet. Maskindelarna förblir som nya och t.o.m. blir bättre än de var som helt nya, tack vare metallkeramiska skiktets enastående fysikaliska egenskaper."


Du måste skämta med mig, vilken jävla åsna skulle gå på detta?
Nu ska jag sticka och köpa mig en fet lambo, då har jag råd att äga den! Inga driftkostnader förutom bensin & Försäkring inga reparationer är nödvändiga häller in dessa medel i varje behållare så går det aldrig sönder! Finns väl snart någon man smörjer motorn utvändigt så slangar etc inte kan spricka också, spolarvätska som gör glaset till skottsäkert och tire shine mot däckslitage och fördubblar greppet! FYFAN NU GLÖMMER VI MOTORRAS OCH TAR BORT "Teknik- och Mekhörnan" från forumet :fyllisar:fyllisar:fyllisar:fyllisar
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Din intelligens måste verkligen understiga 50, om du tror att denna produkt fungerar. Om du driver detta företag kan jag förstå att du försöker sälja en bluff produkt fine. Men om det inte ligger till så, hoppas jag verkligen att du skämtar.

RVS Technology® Treatment SKYDDAR effektivt mot förslitning, RENOVERAR redan slitna maskindelar och OPTIMERAR deras dimensioner till bästa möjliga passningen, förutsatt att maskinens delar är slitna, ej trasiga.

"En ny eller en nästan ny växellåda upp till 4 000 körda mil (800 timmar) kan behandlas med RVS-tekniken i förebyggande syfte. Det betyder att under 10 000 mils (2 000 timmars) körning slits det inte på maskinens friktionsdelar utan det slits på metallkeramiska skiktet. Maskindelarna förblir som nya och t.o.m. blir bättre än de var som helt nya, tack vare metallkeramiska skiktets enastående fysikaliska egenskaper."


Du måste skämta med mig, vilken jävla åsna skulle gå på detta?
Nu ska jag sticka och köpa mig en fet lambo, då har jag råd att äga den! Inga driftkostnader förutom bensin & Försäkring inga reparationer är nödvändiga häller in dessa medel i varje behållare så går det aldrig sönder! Finns väl snart någon man smörjer motorn utvändigt så slangar etc inte kan spricka också, spolarvätska som gör glaset till skottsäkert och tire shine mot däckslitage och fördubblar greppet! FYFAN NU GLÖMMER VI MOTORRAS OCH TAR BORT "Teknik- och Mekhörnan" från forumet :fyllisar:fyllisar:fyllisar:fyllisar

Här är en åsna som säger att han har haft stor tur med RVS i sin terrängbil. :crash

http://www.youtube.com/watch?v=-OmvSN0_h10
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Alltså, jag måste bara fråga; Strappe, du råkar händelsevis inte äga en rackarns så snabb BMW 330? Givetvis behandlad med undermedel..


En annan fråga; har du provat vaxa bilen med det där undermedlet? Så fantastiskt som det är borde det göra bilen väldigt mycket bättre, inte bara lacken blir ju bättre än ny, lackskador borde repareras enligt samma princip som motorn, dessutom blir hela karossen halare vilket ger lägre luftmotstånd och därmed förbättrad prestanda och ännu lägre förbrukning.. Och däcken bör smörjas in, dom blir ju bättre än nya, fatta hur många mil extra du får ut av gamla slitna svålar från 80-talet, och hur mycket lättare dom kommer rulla.. Om du dessutom behandlar inredningen i mercan borde du komma ner i så låg förbrukning att du går plus och lär tömma tanken regelbundet..

Det gäller bara att tro tillräckligt, tro kan förflytta berg, och gamla dieselmercor..
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
INGEN dissar strap-on utan att ha på fötterna:mad:

Jo om man "varken har utbildning eller intelligens att förstå".

Jag tror den här tråden kan bli intressant
popcorn.gif
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nå när jag har något att rapportera igen så väcker jag tråden till liv igen.
Din intelligens måste verkligen understiga 50, om du tror att denna produkt fungerar.
Så du är raketforskare själv?
Var vänlig lämna planeten, omedelbart.

Jag vet inte vem den här Strappe är, men tycker att det han berättar är intressant.

Någonting händer uppenbarligen när den här geggan hälls i motorn. Jag skulle vilja veta vad det är.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top