Renovera länkage, få ut lager?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Håller på att renovera länkaget på min CRF 450. Stötte på lite problem när jag skulle ge mig på att få ut lagerna. Att bara knacka ut dom från insidan gick givetvis inte, dom sitter så pass att det sköra ytterringen ger vika innan dom ploppar ut. Får jag ut ett av lagerna ska det ju gå slå på hela ytan på andra lagret med en hylsa eller liknande, men det går ju inte innan det första är ute & ur vägen.

Ska ordna så jag kan värma & se om det släpper. Men vad tar jag annars till för "bonna-knep"? Enda alternativ jag kan komma på mer är att försöka knäcka/kapa ett spår i ytterringen. Men det känns ju som att risken för att förstöra lagerbanan är lite för stor då för min smak.

En stor hylsa(som lagret rymms i) en mindre hylsa(samma diameter som lagret) ett stort skruvstycke(alt en lång bult) då är det bara att pressa ut :)

Dom ska pressas ut med hydralpress. :tummenupp

Renoverade ett länkagesystem i vintras..

H3dlund skrev:
2303828 Dom ska pressas ut med hydralpress. :tummenupp

Renoverade ett länkagesystem i vintras..

Ett rejält skruvstäd räcker långt i de allra flesta fall. Gärna i kombination med värme. Och hylsa.

/Stefan M

Bilder saknas det kamera för att ordna.

I 3 av 4 länkar sitter det 2 lager, ett i varje ytterända som är i pressade. Jag kommer mao inte åt med en hylsa på insidan förran jag fått bort ett utav lagerna. Kan mao liknas vid hjullager fast i mini format, med skillnaden att det är nållager med mkt vek ytterring. I länken, eller i detta fallet nedre infästningen till stötdämapre, där det bara satt ett lager va det så klart inga probem att knacka ut det med en hylsa.

Nu har gasolbrännare lånats av bror-rörkrökare så imorgon ska det eldas :brinnerup

Barrett skrev:
2303954 I 3 av 4 länkar sitter det 2 lager, ett i varje ytterända som är i pressade. Jag kommer mao inte åt med en hylsa på insidan förran jag fått bort ett utav lagerna. Kan mao liknas vid hjullager fast i mini format, med skillnaden att det är nållager med mkt vek ytterring. I länken, eller i detta fallet nedre infästningen till stötdämapre, där det bara satt ett lager va det så klart inga probem att knacka ut det med en hylsa.

Det brukar funka att pressa från ena hållet så följer båda lagren med ut på andra sidan. Värme eller 5-56 är inte fel.

/Stefan M

Last edited:
Stefan M skrev:
2304005 Det brukar funka att pressa från ena hållet så följer båda lagren med ut på andra sidan.

/Stefan M

Ok, trodde dom låg mot en kant då det inte hände ngt när jag knacka åt det hållet heller. Men dom sitter som berget oxå så lite värme gör nog susen.

Barrett skrev:
2302656 Håller på att renovera länkaget på min CRF 450. Stötte på lite problem när jag skulle ge mig på att få ut lagerna. Att bara knacka ut dom från insidan gick givetvis inte, dom sitter så pass att det sköra ytterringen ger vika innan dom ploppar ut. Får jag ut ett av lagerna ska det ju gå slå på hela ytan på andra lagret med en hylsa eller liknande, men det går ju inte innan det första är ute & ur vägen.

Ska ordna så jag kan värma & se om det släpper. Men vad tar jag annars till för "bonna-knep"? Enda alternativ jag kan komma på mer är att försöka knäcka/kapa ett spår i ytterringen. Men det känns ju som att risken för att förstöra lagerbanan är lite för stor då för min smak.

Lugn i stormen!!! Jag har renoverat ett 10-tal länkage, både på crossmaskiner samt landväg... Även monterat smörjnipplar. Har du tid i helgen så kan jag ta ner länkaget till brandkårens verkstad och fixa det, dom har en schysst 20-tons press samt MÅNGA olika hylsor,bussningar mm, annars svarvar vi till ett par i torshällan. Ring mig på lördag, inte för tidigt

Barrett skrev:
2304032 Men dom sitter som berget oxå så lite värme gör nog susen.

Ett par 3 ton så brukar det släppa... :D

Barrett skrev:
2304032 Ok, trodde dom låg mot en kant då det inte hände ngt när jag knacka åt det hållet heller. Men dom sitter som berget oxå så lite värme gör nog susen.

Ajabaja, på din hoj så ligger lagren mot en liten kant så att pressa ur båda åt samma håll is not an option.. Du ska ha tag i en riktigt lagerpress-sats, hittade tyvärr ingen länk till bild eller dylikt så du får leta runt lite..

Silverryggen skrev:
2304599 Lugn i stormen!!! Jag har renoverat ett 10-tal länkage, både på crossmaskiner samt landväg... Även monterat smörjnipplar. Har du tid i helgen så kan jag ta ner länkaget till brandkårens verkstad och fixa det, dom har en schysst 20-tons press samt MÅNGA olika hylsor,bussningar mm, annars svarvar vi till ett par i torshällan. Ring mig på lördag, inte för tidigt

Min förhoppning är att fixa det ikväll & köra imorgon. Men eftersom vissa delar va restade så måste jag jaga ifatt dom på annat håll. Misslyckas jag med det så slår jag en pling imorgon! :tummenupp

Smirre skrev:
2304621 Ajabaja, på din hoj så ligger lagren mot en liten kant så att pressa ur båda åt samma håll is not an option.. Du ska ha tag i en riktigt lagerpress-sats, hittade tyvärr ingen länk till bild eller dylikt så du får leta runt lite..

Precis som jag misstänkte då. Thx! :tummenupp

Silverryggen skrev:
2304599 Lugn i stormen!!! Jag har renoverat ett 10-tal länkage, både på crossmaskiner samt landväg... Även monterat smörjnipplar. Har du tid i helgen så kan jag ta ner länkaget till brandkårens verkstad och fixa det, dom har en schysst 20-tons press samt MÅNGA olika hylsor,bussningar mm, annars svarvar vi till ett par i torshällan. Ring mig på lördag, inte för tidigt

20 ton. bha.. vi har en 50 på vårt jobb.. :rofl

min är större än din :rolleyes:

Så där då va det löst. Det va bara två lager som va pressade mot en skarv. Knackades enkelt ut med ordentligt med värme. Övriga gick slå rakt igenom.

Alla delar finns nu att hämta hos en handlare så det får väl bli lite fredags mys i garaget med en folkis! :)

Silverryggen skrev:
2304998 Rätt pryl till rätt sak....???
ja de bli inte lätt o pressa ett lager i nåt som är till för att krossa saker med storlek bilar :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg