Normalt efter timmarna: Kamkedja och kontroll av ventiler (kan äta ner sig beroende på årsmodell men det märks om man kollar ventiler var 15h), kontroll av kolv och cylinder(helt beroende på hur noga man har varit med luftfilter kan vara helt slut vid 150h eller fint vid 300h). Byta skruv till bottenfilter som alltid är sönderdragen. Om endurokörd brukar det även vara dags att se över kopplingen. Om motard så byter du utgående lager samt oring och packbox, det äts upp när man saknar ryckutjämnare bak och är bara en tidsfråga. Nu har den gått som motard så det är nog lugnt annars så skall du verifiera spelet på veven, har varit ett problem speciellt med 525 när man varvat hårt och stdspelet är lite för tight så blocket spricker när veven flexar. Byt alla packningar, inget fungerar att återanvända, (topphalvorna limmas).
En RFSmotor kräver kontinuerlig service men om det sköts så belönar den dig med att vara väldigt driftsäker.
När du ändå har bort förgasaren monterar du en lågfartsskruv som du kan skruva med händerna istället för att svära över org skruven. Radnummer 32 under förgasare på ktmshop.se art-nr: 08-300-3
Chassiemässigt förutom drivpaket. Se över hjullager, styrlager och sving samt undre stötdämparlagring bak. Glidskenorna till oken kan du smörja upp.
Gaffeln delar du på när du byter olja samt demonterar ventilpaket och kontrollerar att ventilerna ser bra ut annars har du kvar en massa gegga i botten. Verifiera om teflonet är kvar på glidbussningarna samt byt packbox samt skrapring.
ktmshop.se har alla delar samt manualer.