Renovera huvudcylinder GSX750?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är renovering av en GSX750 som stått elva år på en gårdsplan på gång. Den är inte i bästa skick, som ni förstår.

Bromsreservoaren var full nog med guck för att bygga ett mindre sandslott. Det är nog lika fullt med guck i huvudcylindern. Min fråga är:

Hur plockar jag lämpligen isär huvudcylindern? Och, kanske lika viktigt, hur gör jag det inte? D v s vilka klåparaktiga misstag kan ha sönder den?

Att bara skölja genom den några gånger föresvävade mig men det känns som att jag klarar mig utan den hejdlösa spänningen att åka fram med en tveksamt renoverad frambroms...

(I nästa avsnitt: Bromskolven med en blank fläck mitt i all rosten)

Mvh,
/Fredrik

Läge att söka rätt på en servicemanual med sprängskisser, är nog absolut enklast. Å andra sidan... så himla svårt är det inte att mecka bromsar - så länge du inte tappar prylarna i gruset och tappar bort dem. För att demontera bromsarna behöver du ingen manual, däremot vid monteringen bör du definitivt ha en - i nödfall, eller fråga här.

ft skrev:
Det är renovering av en GSX750 som stått elva år på en gårdsplan på gång. Den är inte i bästa skick, som ni förstår.

Bromsreservoaren var full nog med guck för att bygga ett mindre sandslott. Det är nog lika fullt med guck i huvudcylindern. Min fråga är:

Hur plockar jag lämpligen isär huvudcylindern? Och, kanske lika viktigt, hur gör jag det inte? D v s vilka klåparaktiga misstag kan ha sönder den?

Att bara skölja genom den några gånger föresvävade mig men det känns som att jag klarar mig utan den hejdlösa spänningen att åka fram med en tveksamt renoverad frambroms...

(I nästa avsnitt: Bromskolven med en blank fläck mitt i all rosten)

Mvh,
/Fredrik

En servicehandbok kan ju vara läge på att skaffa om den stått stilla i 11år.
Du kommer säkert stöta på fler problem.

Servicehandbok har jag. Tyvärr så gick den ner till att demontera reservoaren (bara att dra isär - har vi hört den förut? :hihi ) och behandlar därefter huvudventilkroppen som en enda del.

Jag antar att man måste försöka pilla dän gummidamasken och antingen hitta en låsring eller trycka ut kolven med tryckluft?

Och jo, en del andra problem är det. Lindrigt sagt. Hela cykeln är i småbitar och ramen omlackad vid det här laget, får se om den är ihop till säsongen. Vore ju trevligt! Jäkligt nyttigt för en relativ novis på området att hålla på och riva så här också! Tack på förhand för svar på kommande frågor... ;)

ft skrev:
Servicehandbok har jag. Tyvärr så gick den ner till att demontera reservoaren (bara att dra isär - har vi hört den förut? :hihi ) och behandlar därefter huvudventilkroppen som en enda del.

Jag antar att man måste försöka pilla dän gummidamasken och antingen hitta en låsring eller trycka ut kolven med tryckluft?

Och jo, en del andra problem är det. Lindrigt sagt. Hela cykeln är i småbitar och ramen omlackad vid det här laget, får se om den är ihop till säsongen. Vore ju trevligt! Jäkligt nyttigt för en relativ novis på området att hålla på och riva så här också! Tack på förhand för svar på kommande frågor... ;)

Vad är det för årsmodell på hojen?
Själv vårdar jag en 82a åt min far.

Fråga på du, men det är inte säkert jag kan svara.

MickeXJR1300 skrev:
Vad är det för årsmodell på hojen?
Själv vårdar jag en 82a åt min far.

Fråga på du, men det är inte säkert jag kan svara.

Den har stolta anor från -80 blankt.

Det är inte kul att rengöra antika bromsok, om någon trodde det. :)

Jag har inte meckat specifikt med just den där huvudcylindern men det låter som du är på rätt väg.
Så här brukar det mer generellt vara:
Damask (eventuellt), låsring, kolv (trycklufta loss om det behövs), returfjäder.
Hona (smörj med 5-56), putsa rent kolven från rost, tvätta med T-sprit/metanol/Bräkleen, montera ny tätning, smörja med pasta (alu/koppar) eller bromsolja, montera, lufta, wheela :D.
Typ så.

Och åsikten att man ska ha fungerande hejdare får man väl tolka som ett friskhetstecken. :tummenupp :)

Japp, hittade mer info (en annan servicemanual på nätet :Bugar) och det verkar som om damask av, låsring bort, kolv ut är den väg man skall gå. Att få loss damasken är det jag just nu kliar mig i huvudet över. Vill ju inte gärna skada den... men det skall väl gå.

Menar du att man kan smörja med 5-56 i s f att hona? Gött! ;)

Däremot var den nya manual jag hittade mycket tydlig med att man inte skulle använda lösningsmedel eller bensin för att göra rent. Den föreslår bromsolja så det kör jag på.

Hör ni inget mer av mig i denna tråd så har det gått bra och ni kan ställa in räddningsarbetet. :D

Nej, jag menade att du använder 5-56 för att smörja honingsstenarna med.
Fast det tror jag att du egentligen förstod. :)
Ville bara förtydliga. Läget är att man får hona lääänge om man smörjer med tjockare olja. Tro mig! Been there, done that.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...