Renovera gaffel

Piso

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1995 bimota db2
Hola
Har en Bimota där tidigare ägare bytt original gafflarna till ett par White Power dito. De läcker.... Seriös verkstad har bytt packningar och gjort vad de kan.... Läcker fortfarande
Någon som vet var jag kan få gafflarna professionellt renoverade?
P
 
Om en "seriös verkstad" gjort jobbet och det fortfarande läcker så hade jag nog gått tillbaka och bett dom göra om och göra rätt.
 
Fixa själv, kolla på youtube, det är kul. Jag har tillverkat alla specialverktyg själv till min egen gaffeltyp utan mekanisk verkstad. Det kanske inte är nödvändigt, men det underlättar.

Och använd inte mutterpicka på toppmuttern, (blir ful som fan, är aluminium oftast)
utan den lossar du endast lite lätt med handverktyg när gaffelbenet sitter kvar i kronan. :tummenupp
 
Last edited:
Om verkstaden är det minsta seriös så får dom förklara varför gaffelbenen läcker trots korrekt monterade tätningar av bra kvalitet...

Är det inte krokigt och/eller repigt så läcker det inte om man gjort rätt med servicen.
 
Ett litet stickspår:

Ofta i annonser står det att "Gaffeln är renoverad", men vad menar man? Att byta olja och tätningar känns som en vanlig service, så det måste vara nåt mer?
 
Det är väl just det .... Om packningsbyte inte gör jobbet kan det vara så att gaffeln är skadad på ngt vis. Därav frågan om någon vet någon som gör sådana jobb ...
 
Ett litet stickspår:

Ofta i annonser står det att "Gaffeln är renoverad", men vad menar man? Att byta olja och tätningar känns som en vanlig service, så det måste vara nåt mer?

Jag skulle iaf aldrig kalla en gaffel för renoverad för man bytt olja i den, inte kallar man väl motorn för nyrenoverad för man bytt motorolja :hihi Men finns säkert många som anvädner det uttrycket när gaffeln är nyservad. En renoverad gaffel för mig så ska man iaf minst ha bytt alla glidlagringar och tittat över/bytt nålventiler
 
...En renoverad gaffel har fått sina glidlager bytta, rakhet på benen är kontrollerat och ventilpaket och nålventiler är genomgångna och kanske helt eller delvis bytta. Fjädrar är uppmätta, bumpgummi och hydraulstopp kontrollerade samt givetvis så görs utbyte av de två servicepunkterna olja och packboxar.
Renoverat innebär INTE enbart byte av olja och packboxar. :fakta

Dessutom kan alla råka misslyckas med packboxbytet och då får man göra om.
 
Last edited:
Jag byggde ett sånt här verktyg, blev sjukt smidigt att arbeta med gaffelbenen nu.

67849dd57fad363826159f3ee8d478e1.jpg
 
Om du har en WP som är gjord för racing så "svettas" dom ofta olja. Det för att dom har "nollfriktionspackboxar" som inte ska gå trögt mot innerbenet och dom saknar dammtätningar så minsta skit som fastar idom leder till små oljeläkage. Sen kan dom ha rätt vassa ändar som man ska trä på packboxarna över. Så extra försiktighet som man normalt inte gör på vanliga gafflar behövs då.
 
Tack Axxexs

Glad att se att det finns en vettig person bland alla proffstyckare och trådkapare på detta forum
 
Last edited:
Ett litet stickspår:

Ofta i annonser står det att "Gaffeln är renoverad", men vad menar man? Att byta olja och tätningar känns som en vanlig service, så det måste vara nåt mer?

Detta betyder att du ska hålla dig undan från den säljaren eftersom han med stor sannolikhet ljuger. Jag har jobbat med fjädring professionellt i tjugo år och jag väntar fortfarande på den första kund som renoverar sin fjädring för att han ska sälja hojen...Detta är något man skriver i annonser för att öka värdet och attraktionskraften eftersom det är väldigt svårt för en potentiell köpare att bevisa motsatsen.

För övrigt finns det ingenting som heter packbox i en modern framgaffel. Packboxar är ett förhistoriskt tätningselement som användes i motorer konstruerade före andra världskriget. Alternativt något som sitter längst bak på en sunkig BMW touringmodell på väg till Nordkap.
 
Detta betyder att du ska hålla dig undan från den säljaren eftersom han med stor sannolikhet ljuger. Jag har jobbat med fjädring professionellt i tjugo år och jag väntar fortfarande på den första kund som renoverar sin fjädring för att han ska sälja hojen...Detta är något man skriver i annonser för att öka värdet och attraktionskraften eftersom det är väldigt svårt för en potentiell köpare att bevisa motsatsen.

För övrigt finns det ingenting som heter packbox i en modern framgaffel. Packboxar är ett förhistoriskt tätningselement som användes i motorer konstruerade före andra världskriget. Alternativt något som sitter längst bak på en sunkig BMW touringmodell på väg till Nordkap.

Blir ledsen i ögat. Kan du snälla berätta vad tätningselementet då heter i gaffelben?
 
Radialtätning brukar det väl heta på svenska men personligen tycker jag packboxar är en så pass vedertagen felsägning att jag tycker det är ett acceptabelt och godkänt namn. Jag säger själv packbox även om jag vet bättre.

Samma som med woodrufkilen till svänghjulet, alla kallar den för krysskil och därför brukar även jag säga krysskil när jag går till handlaren.

Säger jag woodruffkil till dem så brukar de se ut som fågelholkar.
 
Last edited:
Jag skulle iaf aldrig kalla en gaffel för renoverad för man bytt olja i den, inte kallar man väl motorn för nyrenoverad för man bytt motorolja :hihi Men finns säkert många som anvädner det uttrycket när gaffeln är nyservad. En renoverad gaffel för mig så ska man iaf minst ha bytt alla glidlagringar och tittat över/bytt nålventiler

Detta betyder att du ska hålla dig undan från den säljaren eftersom han med stor sannolikhet ljuger. Jag har jobbat med fjädring professionellt i tjugo år och jag väntar fortfarande på den första kund som renoverar sin fjädring för att han ska sälja hojen...Detta är något man skriver i annonser för att öka värdet och attraktionskraften eftersom det är väldigt svårt för en potentiell köpare att bevisa motsatsen.

För övrigt finns det ingenting som heter packbox i en modern framgaffel. Packboxar är ett förhistoriskt tätningselement som användes i motorer konstruerade före andra världskriget. Alternativt något som sitter längst bak på en sunkig BMW touringmodell på väg till Nordkap.

Jag håller med er, byta olja och tätningar i gaffeln är löpande underhåll, inte renovering. Jag undrade mest om det kan finnas nåt mer de kan tänkas ha gjort för att kalla gaffeln renoverad. Ibland påstår säljaren också att "Bromsen är renoverad!" Misstänker då att de endast bytt belägg och i bästa fall bytt bromsvätska.

Just det, packbox är ett sånt där gammalt Åsa-Nisse vedbod-mek gubb-uttryck. Radialtätning läste jag nånstans att det ska vara det korrekta. :mattias
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top