Renovera en Öhlins styrdämpare

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Nån som vet nåt ställe kring Umeå där man kan renovera en Öhlins styrdämpare?

Det fanns någon firma runt Umeå som blev auktoriserade Öhlins-nissar, en snöskoterfirma tror jag det var? :va

Annars kan säkert han Stötdämparnissen Robert Camerun eller vad han heter riva och sätta ihop en sån.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66948

Kolla även med Von Ahn Bil och MC på röbäck.

Jag har aldrig renoverat en själv, men det kan ju inte vara enbart NASA som klarar det.

Last edited:
Till och med vissa ÅF suckar över tillgången på reservdelar. De får tydligen inte säljas löst senast jag frågade.
Att byta delarna (när man väl fått tag i dem) är enkelt, det är luftningen av den sista bubblan som är problemet.

Till och med vissa ÅF suckar över tillgången på reservdelar. De får tydligen inte säljas löst senast jag frågade.
Att byta delarna (när man väl fått tag i dem) är enkelt, det är luftningen av den sista bubblan som är problemet.

Ja då är det ju tur att man har hela vintern på sig att få den fixad då.

Den öhlinsstyrdämparen som sitter standardmonterad på en Aprilia RSV1000R -02, har den gastryck i sig eller ej? Funderar på att själv byta oljan i min i vinter..

lånar tråden.

har själv en wp-dämpare som skulle behöva en renovering, är det ngn som har kolla på vart man kan köpa renoveringskit till en styrdämpare?

RMC suspension alltså robban kameron renoverar (och är auktoriserad) alla andra möjliga öhlinsgrejer så en styrdämpare borde inte alls vara nåt problem. Han är dessutom väldigt bra att ha och göra med.

ring han på 070-3147200

lånar tråden.

har själv en wp-dämpare som skulle behöva en renovering, är det ngn som har kolla på vart man kan köpa renoveringskit till en styrdämpare?

Delta i FBG tror jag säljer en del WP om inte annat kan dom säkert både skaffa delar och renovera? Ring och kolla, även RG kanske men han är inte hemma just nu tror jag

RMC suspension alltså robban kameron renoverar (och är auktoriserad) alla andra möjliga öhlinsgrejer så en styrdämpare borde inte alls vara nåt problem. Han är dessutom väldigt bra att ha och göra med.

ring han på 070-3147200

Jag lämnade in den hos han i Fredags, så då har han ju 5 månader på sig tills det är säsong igen, det borde han ju hinna.

Lite sent svar kanske. Men när jag renoverade en styrdämpare så bockade jag en plåt i ett V. Ställde en plastpåse i V:et och rullade/fållade ned kanterna. Så att jag fick en liten avlång tank. Denna fylldes med 1 liter dämpolja. Sedan slutmonterade jag dämpare helt nedsänkt under ytan i "tanken". Vart luftfritt på första försöket.

Last edited:
Jag lämnade in den hos han i Fredags, så då har han ju 5 månader på sig tills det är säsong igen, det borde han ju hinna.

Fått igen den än?

Robban har bra rykte, men stundtals för mycket att göra (speciellt under skoter-perioden)

En polare som behövde renovera öhlinarna på skotern skickade dom till en kille i Arvidsjaur som renoverade och schimsade om dom för en ganska billig peng! Vet dock ej vad han heter men Arvidsjaur är inte jättestort heller...

Fått igen den än?

Robban har bra rykte, men stundtals för mycket att göra (speciellt under skoter-perioden)

Jo, han ringde till mig rätt snabbt efter jag lämnat den till honom och sa att den var klar. Dock så har jag inte fått tummen ur och hämtat den än.

Han sa även att nån verkar ha försökt att renovera den själv, för det var isatt fel storlekar på o-ringarna. Så troligen har väl den jag köpte hojen av försökt göra nån slags snabblagning av den.

Jo, han ringde till mig rätt snabbt efter jag lämnat den till honom och sa att den var klar. Dock så har jag inte fått tummen ur och hämtat den än.

Han sa även att nån verkar ha försökt att renovera den själv, för det var isatt fel storlekar på o-ringarna. Så troligen har väl den jag köpte hojen av försökt göra nån slags snabblagning av den.

Troligen någon som lessnat på väntetiden från motospeed och gått till ett industriföretag och tagit det som matchade bäst....

Zupin (tyska agenten) och en del holländska raceföretag har bra med grejer på lager då öhlins i sverige ofta är löjligt långsamma. Sist jag behövde en dämpare sade svenskarna 12v leveranstid, holländarna byggde en på 4 dagar och skickade med DHL......

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman