Renovera eller inte? Ktm 525 exc (Supermotard)

  • Thread starter Thread starter A&A
  • Start date Start date

A&A

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Onsala
Hoj
Ktm - 450
Tjenare, jag har nyligen inhandlat en ktm 525 exc som har 196h på mätaren (har troligtvis gått ännu mer med mätaren avmonterad). Den har till skillnad från min 450sx inga missljud så som skrammel utan låter som en dröm. Bra kompression och startar alltid direkt med ett knapptryck på elstarten.

Ägaren jag köpte den av visste inte om kolv etc. var bytt men då den lät så bra valde jag att slå till ändå.

Vad jag skulle vilja är att få lite kommentarer om ni tycker att jag ska byta kolv, vevstake, kamkedja osv. i förebyggande syfte eller om jag ska vänta ett tag till?

Kan man på något sätt höra, se eller överhuvudtaget ta reda på om kolven etc. är bytt någon gång?


Den har gått/går som supermotard mycket av sin tid om nu detta kan påverka era svar.

Ha de gött!
 
Last edited:
Det är ju klart billigare att göra det innan den rasar. Har du ingen aning om hur länge den gått sen kolv/ramlager/kamkedja mm byttes så skulle jag sovit bättre om jag gjort det :)
 
Håller med föregående talare.

Å har du ändå den isär.... Kolla ventiler, tätningar, styrningar etc också. Och glöm inte alla packboxar och o-ringar.
 
Om den nu går som du sæger finns det væl ingen andledning att skruva i sæar motorn?. Blir bara massa kostnader før dig om du børjar att plocka især den.

Du kan ju t.ex mæta kompression så længe kompet ær bra finns det væl ingen andledning till byta, byta olja skulle jag gjort iaf.
Varfør byta vevstake?

ær den kørd på bana? i så fall vilken nivå? amtør, elit?
 
Om den nu går som du sæger finns det væl ingen andledning att skruva i sæar motorn?. Blir bara massa kostnader før dig om du børjar att plocka især den.

Du kan ju t.ex mæta kompression så længe kompet ær bra finns det væl ingen andledning till byta, byta olja skulle jag gjort iaf.
Varfør byta vevstake?

ær den kørd på bana? i så fall vilken nivå? amtør, elit?

Du menar att det skulle bli mindre kostader om man väntar med renovering tills den rasar?

Motorn ska väl klyvas vid 100h och har den då gått 200h utan att veta vad som är gjort så skulle jag inte vänta..
 
Jag menar inte att man ska vænta till den rasar:P Men man kan ju cecka vissa saker innan man innan man plockar i sær den t.ex kolv kan du ju mæta kompression?

Du kan ju ta reda på hur den ær kørd? se om ægaren innan kanske kan få fram nått?

Isåfall plockar du i sær varaenda motorcykel du køper och renoverar? eftersom som du inte vet oavsett vad personer du køper motorcykeln har gjort eller vad han sæger att han har gjort om du nu inte kænner personen.

Du skriver att den ska væl klyvas efter 100 timmar, ska den det eller inte?
Jag vet inte tiderna men eftersom du skrev væl så blev jag osæker.

Men har dom timmarna nått att sæga hur den ær kørd?

Eftersom den nu går bra och låter bra skulle jag nog førska få fram mer info av tidigare ægare i fall møjligt
 
Jag menar inte att man ska vænta till den rasar:P Men man kan ju cecka vissa saker innan man innan man plockar i sær den t.ex kolv kan du ju mæta kompression?

Du kan ju ta reda på hur den ær kørd? se om ægaren innan kanske kan få fram nått?

Isåfall plockar du i sær varaenda motorcykel du køper och renoverar? eftersom som du inte vet oavsett vad personer du køper motorcykeln har gjort eller vad han sæger att han har gjort om du nu inte kænner personen.

Du skriver att den ska væl klyvas efter 100 timmar, ska den det eller inte?
Jag vet inte tiderna men eftersom du skrev væl så blev jag osæker.

Men har dom timmarna nått att sæga hur den ær kørd?

Eftersom den nu går bra och låter bra skulle jag nog førska få fram mer info av tidigare ægare i fall møjligt

A&A skrev:
Ägaren jag köpte den av visste inte om kolv etc. var bytt men då den lät så bra valde jag att slå till ändå

Tar det som att han inte vet. Jag vet inte exakt när den ska renoveras, därför jag skrev som jag gjorde. Men det brukar ligga där omkring.

När jag köpte min husa fick jag kvitto och dem bytta delarna från den nyligen gjorda renoveringen med. Hade det varit osäkert hade jag hellre gjort det och vetat att den va i bra skick än att chansa. Men det är väl upp till var och en att göra en egen bedömning. Kan bara konstatera att det är billigare att göra det innan än efter ett ras.. :)
 
Last edited:
Tack för alla svar... Jag ska kolla kompressionen, någon som har koll på vad den ska ligga på? Annars står säkert det i instruktionsboken.

Jag har tyvärr ingen koll på vilken nivå dom som har kört den tidigare har kört på. Han jag köpte den av hade inte haft den så länge och ägaren innan det har flyttat till usa.
Men ska försöka efterforska lite mer...

Är det inte oftast så att om man ska köra seriöst på bana så motardkittar man en cross eller ev. köper en färdig SMR eller nått. Och om man ska köra gata så har man motard däck på en exc eller annan enduro som är lv-reggad?

Någon som har koll på vad som ska göras på en maskin som min eller kan länka till någon tråd med information om just liknande renovering/service. Så jag kan få lite koll på vad som är värt att byta osv. Vet ju inte om det är nödvändigt att byta vevstake tillexempelt?
 
Går den bra och utan missljud kan du gott köra ett tag till.Börjar det dyka upp en massa spånor vid oljebytena eller du hör något(miss)ljud du inte hört tidigare så öppnar du den direkt.Det kan ju vara något gjort åt den tidigare också.
 
Ja vad jag tvekar på är ju om det kanske är så att någon som har renoverat en för inte alls så länge sedan. Då är det ju onödigt att riva upp den igen. Kostar ju några pix att göra.
 
Suck! När man läser den här tråden faller pusselbitarna på plats och man förstår varför folk är livrädda att köpa 4t-cross som "är så dyra när dom rasar" :huvet
Gasar man tills det rasar då ska man köra XR600.
 
Vad jag vet om den körts som enduro så är 200-300 timmar inga problem på en 450 sen om det skiljer mycket på en 525:a men samma grundmotor kan jag inte svara på :tummenupp, går den dåligt kolla kompan och utgår därifrån annars är det bara att köra, så länge du inte skall tävla cross med den vilket jag inte tror nånstans du skall.
 
KTM lagar man inte förens de går sönder.......HUSABERG lagar man innan undertiden och efter den har varit hel.......

Kör så länge den funkar börjar den låta konstigt och få dåligt register så kan man börja fundera på renovera?!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top