renovera drivpaket?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hejsan

jag undrar vad som ingår i begreppet drivpaket? är det koppling? kolv? berätta detaljerat :)

jag är ute efter en suzuki gsx-r årsmodell 85-88. på dessa står det ofta kommentarer om drivpaketet i annonserna.

hur mycket kostar det att få ett drivpaket på en sån här hoj renoverat/bytt till nytt hos en mc-handlare?

kan man fixa det själv ifall man är lite händig? vad går då delarna på ungefär?

detta känns rätt intressant då det står i en del annonser att drivpaketet är nytt och i en del andra att det är dåligt. känns som att det vore mycket bra att veta hur mycket det kostar att fixa drivpaketet då.

Drivpaketet är slitdelarna till drivningen, dvs främre och bakre drev samt kedjan. Detta är delar som slits ut med tiden, så att dessa behöver bytas efter ett par tusen mil är inget konstigt.

Det är inte svårt att byta själv, men man måste ha skruvat någon gång tidigare. Normalt så måste man ta loss bakdäcket för att få loss bakre drevet. Främre drevet kan vara dolt bakom sidokåpor, vet ej hur det är på den cykeln du funderar på.

Då jag aldrig bytt drivpaket hos handlare så vet jag inte vad de tar för det , men ett komplett drivpaket (kedja + bägge drev) går på en 1500-2000 kr normalt.

Drivpaket avser framdrev, kedja och bakdrev. Detta "renoveras" inte, det byts. Typiskt pris är mellan 1200-1300:- till 2000:-.

Gixxer drivpaket ligger väl på 1800:- någonstans.

/J

oj det var snabbt svarat :)

då vet jag. dessa saker har jag meckat med på crossen så det ska väl inte vara svårare på en sporthoj.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back