Sommaren 2015 kan bli en katastrof. Jag upptäckte förra helgen att topplockspackningen hade gått så det läkte olja in i kammaren. Sen tog jag loss cyllen och märkte att vevhuslagret har gett sig totalt. Till råga på allt märkte jag idag att kolven har läkt väldigt mycket på var sida över kolvbulten vilken väl tyder på att cyllen har ovalat till sig?
Nu är min fråga, är det ett absolut måste hatt renovera om cyllen för 3 veckors körning (ca 750-1000 mil) eller kan jag vänta med det till efter semestern? Nikasilbeläggningstiden är ju snarare något som kommer förstöra min semester så jag står inför valet att köra hoj och chansa eller att inte köra och inte chansa. Men det är klart jag har inte semester förrän i mitten av juli.
Har beställt en högkompskolv och ska låta en god vän renovera och sätesfräsa toppen med nya större ventiler medan jag renoverar motorn med nya lager och tätningar.
Edit: Såg att Blixtensracing kunde göra jobbet på en vecka om man pröjsade 500 extra.
Nu är min fråga, är det ett absolut måste hatt renovera om cyllen för 3 veckors körning (ca 750-1000 mil) eller kan jag vänta med det till efter semestern? Nikasilbeläggningstiden är ju snarare något som kommer förstöra min semester så jag står inför valet att köra hoj och chansa eller att inte köra och inte chansa. Men det är klart jag har inte semester förrän i mitten av juli.
Har beställt en högkompskolv och ska låta en god vän renovera och sätesfräsa toppen med nya större ventiler medan jag renoverar motorn med nya lager och tätningar.
Edit: Såg att Blixtensracing kunde göra jobbet på en vecka om man pröjsade 500 extra.

Undersökte loppet väldigt noga med nageln och det finns mycket riktigt en repa just vid vändkanten. Dessutom ser ni en liten prick ovanför vändkanten, det är ett jack som jag tydligt känner med nageln.
Skickar cyllen på reparation på momangen! Hade kunnat köpa en ny GS 1200 Adventure R för pengarna jag har lagt på den här hojen, fast det är inget sport.