Renovera cyllen eller ej, det är frågan...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Sommaren 2015 kan bli en katastrof. Jag upptäckte förra helgen att topplockspackningen hade gått så det läkte olja in i kammaren. Sen tog jag loss cyllen och märkte att vevhuslagret har gett sig totalt. Till råga på allt märkte jag idag att kolven har läkt väldigt mycket på var sida över kolvbulten vilken väl tyder på att cyllen har ovalat till sig?

Nu är min fråga, är det ett absolut måste hatt renovera om cyllen för 3 veckors körning (ca 750-1000 mil) eller kan jag vänta med det till efter semestern? Nikasilbeläggningstiden är ju snarare något som kommer förstöra min semester så jag står inför valet att köra hoj och chansa eller att inte köra och inte chansa. Men det är klart jag har inte semester förrän i mitten av juli.

Har beställt en högkompskolv och ska låta en god vän renovera och sätesfräsa toppen med nya större ventiler medan jag renoverar motorn med nya lager och tätningar.

Edit: Såg att Blixtensracing kunde göra jobbet på en vecka om man pröjsade 500 extra.

Finns här någon som kan klocka min cylle och kolla om den blivit oval eller ej? Eller är det ett måste att hona upp cyllen och lägga ny Nikasilbeläggning när man byter kolv och kolvringar?

Är kolvringsgapet inom spec och det finns honingsrepor kvar så kör och var glad

Det är väl vändkanter, ena före och andra efter vevlagerraset.. :)
Kolven kan ju ha glappat axiellt och orsakat det ojämna slitaget pga det också?
Teoretiserar lite hejvilt här..

Du ser dom små längsgående spåren, är dom något att bry sig om? Låter kanon iaf då slipper jag lämna in den för service :banana

Kan vara nån typ av väntkant som twintorsk säger, men ser ut att ligga under honingen? Nicasil är hårt som FAN och slits inte ut så lätt, kan du inte känna nån kant med nageln/fingret så finns den inte och är inget att bry sig om.

Kan vara nån typ av väntkant som twintorsk säger, men ser ut att ligga under honingen? Nicasil är hårt som FAN och slits inte ut så lätt, kan du inte känna nån kant med nageln/fingret så finns den inte och är inget att bry sig om.

Livet är underbart ibland :fyllisar

...Men inte den här gången :gråta Undersökte loppet väldigt noga med nageln och det finns mycket riktigt en repa just vid vändkanten. Dessutom ser ni en liten prick ovanför vändkanten, det är ett jack som jag tydligt känner med nageln. :huvet Skickar cyllen på reparation på momangen! Hade kunnat köpa en ny GS 1200 Adventure R för pengarna jag har lagt på den här hojen, fast det är inget sport. :näsblod

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...