Renovera crossmotorn?

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Tja!
Har rivit ner crossen för å byta kolvringar! Borde jag byta nåt mer när jag ändå har rivit? Tänkte också byta toppackningen.
Råkade även spilla ner lite kylarvatten i motorn.. :huvet Nåt bra sätt att få ut detta?
suzuki 250 från 91 om någon undrar.
Tackar så mkt för svar!

Ta kolven, lägg den på garagegolvet, anfall den med storsläggan tills det bara är splitter kvar. Skaffa sedan ny kolv och montera den, men kolla först så ramlager och vevstaken är hyfsat friska. Är de inte det så sälj hojen, den är för gammal för att det ska vara lönt att kosta på den nått såpass dyrt.

När en motionsåkare (som jag förmodar att du är med tanke på hojens årsmodell) kommer på att det är dags att byta kolvringar brukar kolven ha hunnit bli slutkörd åtta gånger om ungefär... :rolleyes:

Ser man på kolven om den är slutkörd eller? Den ser ju faktiskt väldigt fin och helt ut :) Men den kanske är dålig ändå? Och vad ska jag göra åt vattnet?
Då skiter jag i allt annat då :) ger mig på kolvringarna, verkar vara ett helvete att få tag på, dinmc fattar ingenting när jag säger att jag har 2...

Last edited:
nill0w skrev:
2075651 Tja!
Har rivit ner crossen för å byta kolvringar! Borde jag byta nåt mer när jag ändå har rivit? Tänkte också byta toppackningen.
Råkade även spilla ner lite kylarvatten i motorn.. :huvet Nåt bra sätt att få ut detta?
suzuki 250 från 91 om någon undrar.
Tackar så mkt för svar!

Vattnet kommer bara ner i vevhuset, ta du lite tryckluft och blås ur så ska du se att det går fint...
Det är värre om man tappar ner nåt typ, kovbultsclips motsv.

Tycker också att du ska ta å byta kolven, det kostar inte så mycket i sammanhanget...byt även kolvbultslager och köp en sotningssats...

Kolla så att inte vevstakslaget är kass oxå

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...