renovera bromsok

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej.

Har problem med båda mina framkolvar och misstänker att det är dags för en större renovering av oken. Enligt min Haynes-manual ska man alltid byta
packningar på kolvarna när man öppnar dom, två per kolv (en större "oil seal", huvdpackning, en mindre "dust seal") vilket för en gsx-r-750 (-96)
men dubbla sexkolvs tokico torde vara 24 packningar, sen tillkommer väl en packning på resp ok när man delar oken.

Var köper man lämpligtvis detta renoveringskit? Måste man kontakta Suzuki och betala dyra pengar eller finns det andra? Min hovleverantör Addemoto
hade i varje fall inte till just min modell (men till många andra), finns det någon annan som rekomenderas eller är det att bita i det sura äpplet
och snacka med Suzuki direkt (dom har ju en tendens till att vara ganska dyra...)

Kan nämna att symptomen är anliggande ok samt att bromsarna känns väldigt "svampiga" (man kan efter att full bromskraft fortsätta att dra in handtaget nästan ända till
styret) vilket mestadels försvinner tillfälligt när jag tvättar med bräklean "från utsidan" (dvs utan att öppna dom) men som ganska snart kommer tillbaka. Dom flesta jag pratat
med gissar på luft i systemet och/eller taskig huvudcylinder men då det blir tillfälligt bättre när jag smörjer kolvarna så tror jag inte att det är det...
(dessutom köpte jag på grund av dessa råd en bättre beg fungerande cylinder/pump på skroten vilket inte hjälpte)

Alternativt om det finns någon duktig firma i Lund/Malmö-trakten som rekomenderas fast alla har väl så lång väntetid nu att man får vänta en månad på att få det
gjort.. :(

Jag bytte inga tätningar efter den här rengöringen iaf. Tätningarna rengjorde jag med diskmedel och oket med svinto. Beror väl på hur dom ser ut men ser dom ok ut så skulle inte jag byta dom iaf.

Bifogat

• Bild 052.jpg
    Bild 052.jpg
    104 KB · Visningar: 274
Är det rost och skit på kolvarna kan du putsa av dem med scotch brite och olja.

Du behöver inte dela isär oken för att ta ut kolvarna!

Kärvar de kan du använda dig av trycvkluft och "blåsa" ut dem, väldigt försiktigt dock. Lägg t.ex en träbit emellan så slipper du bli fyr-fingrad....

Jag kom precis hem från mc-handlaren med nya tätningar till mina ok... 1800 spänn...:huvet flera av mina dammtätningar var trasiga dock.

Som jag förstår det så är den innersta tätningen som tätar mot bromsvätskan snedskuren, vilket resulterar i att kolvarna åker tillbaka den halvmillimeter som krävs för att bromsarna inte ska ligga an. Så det skulle kunna vara de tätningarna som blivit dåliga kanske.

/Kokke

Tackar för alla tips! :tummenupp

Blir nog till att testa utan att byta packningar först, 1800 är väl snudd på vad man får tag på bättre beg på annons.

Edit: Funkar det inte så får man väl lämna in skrotet...:gnissla

Last edited:
jag har en fråga; jag behöver ha kolvarna tilbaka i orginal posisjon för att få i dom ny "brake pads" (vad heter det på svenska), altså, oken sitter inte på hojen nu, men kolvarna är ihopklämda.. Hur göra, vill inte skruva i sär oken om jag inte behöver.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt