Okej. Säger inte att ditt sätt är fel utan nämner bara dom sätt jag vet fungerar. personligen skulle jag inte vilja ha nånting annat än bromsvätska i mina system men det är ju bara jag. Hoppas trådskaparen fått dom svar han önskar sig!
Det inlägg jag kom med var baserat på det som kallas för "empirisk evidens" översatt till svenska ungefär: "det fungerar men jag har inte en susning om varför"
När jag hör ett påstående om att "så är det" eller "har hört att" försöker jag värdera det mot den kunskap jag har för at bedöm rimligheten i påståendet.
Iaf när vi talar om fysik/kemi och mätbara storheter.
Bromsvätska (ej silikonbas) är en alkohol/glykol dvs den trivs ihop med andra alkoholer - och vatten.. Den ogillar olja, vilket packningarna också gör. Packningarna idag är nog som sagts nån EPDM-"gummi", tidigare var det nog naturgummi och mycket känsligt för just petroleumprodukter, det är nog lite bättre idag med nya materialen.
Lite svammel... men vad DU än tycker, på längre sikt får du vatten i systemet vare sig du vill eller inte!
Därav orsaken till de rekommenderade bytesintervallen, (ofta runt 4år) vattnet sänker koktemperaturen och vattenånga = gas. Gas är komprimerbar och gas i systemet => bromsbortfall.
Kokpunkten borde faktiskt kollas hos SBP, tycker jag.
Jag har fått det (med bil) för många år sen vid en alpkörning, inte så behagligt kan jag säga, dikena är djupa där..

(nu blev det visst stor BW-mode "ON"

)