Renovera bromsok - skrattretande dyrt!

Anledningen till att man inte ska använda olika kemikalier och spriter är att det får gummit att svälla och på så sätt låsa kolven. Rengör HELST i bromsvätska, samma som står rekommenderat på locket, eller vanligt vatten./Andreas

Har använt T-sprit (eller vad det nu heter för tillfället) i 45år till att rengöra bromsdelar med. Än lever både jag och de jag mekat åt. Några "bromsproblem" pga detta känner jag inte till.
Bromsvätskan är ju en alkohol men just ren metanol skulle jag INTE vilja använda, den är både aggressiv och mycket giftig.

Jag har inte kollat (än) men jag gissar att "T-röd" och liknande produkter består av till övervägande delen etanol och liten % metanol samt en del högre alkolholer.

(Enda problemet hittills var när nån vänlig själ (har misstankar åt..) hällt mineralolja i bromsvätskebehållaren. Alla packningar fullständigt upplösta och svampiga)

Har använt T-sprit (eller vad det nu heter för tillfället) i 45år till att rengöra bromsdelar med. Än lever både jag och de jag mekat åt. Några "bromsproblem" pga detta känner jag inte till.
Bromsvätskan är ju en alkohol men just ren metanol skulle jag INTE vilja använda, den är både aggressiv och mycket giftig.

Jag har inte kollat (än) men jag gissar att "T-röd" och liknande produkter består av till övervägande delen etanol och liten % metanol samt en del högre alkolholer.

(Enda problemet hittills var när nån vänlig själ (har misstankar åt..) hällt mineralolja i bromsvätskebehållaren. Alla packningar fullständigt upplösta och svampiga)

Okej. Säger inte att ditt sätt är fel utan nämner bara dom sätt jag vet fungerar. personligen skulle jag inte vilja ha nånting annat än bromsvätska i mina system men det är ju bara jag. Hoppas trådskaparen fått dom svar han önskar sig!

Vad jag vet är bromstätningar av EPDM gummi som tål vatten, etanol, metanol och givetvis bromsvätska. Dock sväller EPDM kraftigt i petroleum baserade produkter. Silikonfett innehåller inte petroleum baserade ämnen just för att det skall vara inert = snällt mot tex olika gummisorter. Så det fungerar antagligen bra att smörja bromskolvarna med. Jag skulle gissa att bromsoksfett innehåller silikon.

Det besvärliga med silikonfett är att det är mycket svårt att få bort ordentligt från ytor man vill lacka.

Hoppas trådskaparen fått dom svar han önskar sig!

Jajjemensan! Bra också med tips runt hur, och med vad, man skall rengöra oken också!

Det kommer att bli en grundlig rengöring och så får jag se vad det innebär i form av delar som behöver bytas. Hur som helst tycker jag fortfarande att det är galet dyrt med ett par gummipackningar som borde kosta under 100kr totalt att köpa.

Okej. Säger inte att ditt sätt är fel utan nämner bara dom sätt jag vet fungerar. personligen skulle jag inte vilja ha nånting annat än bromsvätska i mina system men det är ju bara jag. Hoppas trådskaparen fått dom svar han önskar sig!
Det inlägg jag kom med var baserat på det som kallas för "empirisk evidens" översatt till svenska ungefär: "det fungerar men jag har inte en susning om varför"
När jag hör ett påstående om att "så är det" eller "har hört att" försöker jag värdera det mot den kunskap jag har för at bedöm rimligheten i påståendet.
Iaf när vi talar om fysik/kemi och mätbara storheter.
Bromsvätska (ej silikonbas) är en alkohol/glykol dvs den trivs ihop med andra alkoholer - och vatten.. Den ogillar olja, vilket packningarna också gör. Packningarna idag är nog som sagts nån EPDM-"gummi", tidigare var det nog naturgummi och mycket känsligt för just petroleumprodukter, det är nog lite bättre idag med nya materialen.
Lite svammel... men vad DU än tycker, på längre sikt får du vatten i systemet vare sig du vill eller inte!
Därav orsaken till de rekommenderade bytesintervallen, (ofta runt 4år) vattnet sänker koktemperaturen och vattenånga = gas. Gas är komprimerbar och gas i systemet => bromsbortfall.
Kokpunkten borde faktiskt kollas hos SBP, tycker jag.
Jag har fått det (med bil) för många år sen vid en alpkörning, inte så behagligt kan jag säga, dikena är djupa där.. :skrämd
(nu blev det visst stor BW-mode "ON" :rolleyes:)

Jag renoverade upp ett Brembo-ok med vanliga o-ringar eftersom det inte finns tätningar att köpa som reservdel till nyare Brembo. Jag ersatte alltså en ring med fyrkantig profil med en med rund. Jag valde oringar i silikon (VMQ) som fungerar bra med bromsvätska. O-ringarna kostade några tior på närmsta säljare av maskinförnödenheter. Jag hade hojen i två år till och det funkade utmärkt.

Nu var det så att det var bakbromsen, som mest sitter där för syns skull. Jag hade nog inte gjort det på frambromsen. Det hade känts lite osäkert, även om det nog hade fungerat alldeles utmärkt det också.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing