Renovera bromsok - skrattretande dyrt!

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Såhär i vintertider när kylan lurar utanför knuten passar många på att ge lite extra kärlek åt sin ögonsten. Så även jag.
I år var en renovering av bromssystemet fram inbegripet i planerna eftersom jag upplevt att bromsarna inte riktigt presterat som de skall. Min petimeternatur kräver helt enkelt detta. Jag ringer helt sonika till en av Stockholms större MC-firmor och frågar efter renoveringskit/packningssats till min GSX-R och håller på att ramla av stolen när jag får priset. Det kostar närmare 250:-PER KOLV!!!:gnissla
Snabbt räknat blir det 2000:- för 16st små gummiringar (2 per kolv). :va

Det är alltså billigare att byta samtliga hjullager på cykeln eller köpa ny framstrålkastare eller köpa en ny generatorkåpa än att renovera bromsarna! Det är fullkomligt stört, särskillt eftersom bromsoken (Tokico) är extremt vanliga på diverse olika cyklar.

Om någon vet var man kan få tag i billiga renoveringssatser får ni gärna tipsa om detta itråden eller via PM!!!:Bugar

Köp beggade "ok" på ebay.

Sen behöver man inte byta packningarna om de inte läcker. Är de täta så plocka isär allt å smörj upp med siliconfett. Använd inte så mycket som det står att man ska ha.

Att köpa beggade ok är ju ett alternativ, men risken för att dessa har legat och bäckat ihop i något fuktigt garage är ju ändå ganska stor. Det är ju inget fel på mina, förutom att de förmodligen behöver rengöras. Efter lite ringade har jag fått pris på 434:-/ok, vilket fortfarande är helt åt h-vete, men ändå bättre än tidigare. Eftersom de inte läcker blir det nog att göra som du säger, rengöra och strunta i att byta packningar.

Är verkligen silikonfett att rekommendera i bromssystemet? Alla guider, samt verkstadshandboken, talar om att smörja samtliga delar med ny bromsvätska och att absolut inte använda någonting annat.:va

Vet inte heller men de varnar ju för att blanda med silikonolja om ens så en liten sup. packningarna skall ju uppenbarligen klara bromsoljan så varför itne använda den?

Att köpa beggade ok är ju ett alternativ, men risken för att dessa har legat och bäckat ihop i något fuktigt garage är ju ändå ganska stor. Det är ju inget fel på mina, förutom att de förmodligen behöver rengöras. Efter lite ringade har jag fått pris på 434:-/ok, vilket fortfarande är helt åt h-vete, men ändå bättre än tidigare. Eftersom de inte läcker blir det nog att göra som du säger, rengöra och strunta i att byta packningar.

Är verkligen silikonfett att rekommendera i bromssystemet? Alla guider, samt verkstadshandboken, talar om att smörja samtliga delar med ny bromsvätska och att absolut inte använda någonting annat.:va

Jag har renoverat ett gäng ok nu åt olika personer, men de har alltid köpt sina renoveringssatser själva.
Dock vill jag minnas att de ABSOLUT INTE kostade såna sjuka summor.
Snarare totalt 250:- för bägge gram eller 250:- per sida.
Nåt sånt.
Vissa hojar hade ännu lite dyrare, vissa var som sagt pinsamt billiga.
Det var kanske pirat. Minns inte.

Ska kolla lite var folket köpte sina grejer. Återkommer.

Kikade lite i mc nyckeln, verkar som det skiljer enormt i pris beroende på mc modell. ligger mellan typ 130kr till nästan 900kr för en packningssats till 2 ok fram

.http://www.maxmc.se/

Inte kikat i nätkatalogen själv, har en gammal i pappersform hemma.

Last edited:
Vet inte heller men de varnar ju för att blanda med silikonolja om ens så en liten sup. packningarna skall ju uppenbarligen klara bromsoljan så varför itne använda den?

Silikon hit silikon dit.

I den svengelska värld vi lever i är även detta ett missförstånd.

För lika djävla illa som alla svenska skit-reklambyråer direktöversätter de flesta amerikanska skit-reklam-jinglar/budskap/fackord till just svengelska så är även detta felöversatt.

Silikon = mjuk kemisk polymer gummi/plas liknande massa som man förbättrar bröst på cheyer med. Stavas Silcone på eng./amerik.

Silicon = Kisel.

Gissa om det ska vara tutt-fett eller kiselfett?

Mekonomen säljer bromsoksfett som funkar.
Det innehåller INTE silikon!

Kikade lite i mc nyckeln, verkar som det skiljer enormt i pris beroende på mc modell. ligger mellan typ 130kr till nästan 900kr för en packningssats till 2 ok fram.

Bra exempel! :tummenupp

Last edited:
Vad vare för fel att använda bromsoljan i sig?

Silikon hit silikon dit.

I den svengelska värld vi lever i är även detta ett missförstånd.

För lika djävla illa som alla svenska skit-reklambyråer direktöversätter de flesta amerikanska skit-reklam-jinglar/budskap/fackord till just svengelska så är även detta felöversatt.

Silikon = mjuk kemisk polymer gummi/plas liknande massa som man förbättrar bröst på cheyer med. Stavas Silcone på eng./amerik.

Silicon = Kisel.

Gissa om det ska vara tutt-fett eller kiselfett?

Mekonomen säljer bromsoksfett som funkar.
Det innehåller INTE silikon!

Bra exempel! :tummenupp

Vad vare för fel att använda bromsoljan i sig?

Absolut inget fel vid själva montaget.

Men bromsvätska (som är den korrekta benämningen, eftersom den absolut inte består av olja, utan glykoler) är ju hygroskopisk (tar upp vatten) dessutom är den rätt tunn.

Dvs dels stannar den inte kvar på de ytor på vare sig bromskolv eller cylinder som ligger UTANFÖR packningarna.
Här VILL man ha ett fett för dels smörjning, men framförallt som korrosionsskydd!
Det är korrosionen som pajar oken och får kolvar att kärva.
Dels tar den som sagt upp vatten, och vatten tillsammans med våra bromskolvar i stål... näää, det vill vi inte ha.

Här kommer bromsoksfettet in i bilden som du nu förstår... :)

japps tackar. Själv använder jag wd40 varje år för att motverka korrision.
Varning till er andra som läser att inte använda 5-56 som är bra mkt aggresivare mkt gummi/plast.

Men bromsvätska (som är den korrekta benämningen, eftersom den absolut inte består av olja, utan glykoler) är ju hygroskopisk (tar upp vatten) dessutom är den rätt tunn.

Dvs dels stannar den inte kvar på de ytor på vare sig bromskolv eller cylinder som ligger UTANFÖR packningarna.
Här VILL man ha ett fett för dels smörjning, men framförallt som korrosionsskydd!
Dels tar den som sagt upp vatten, och vatten tillsammans med våra bromskolvar i stål... näää, det vill vi inte ha.

bra förklarat, många förstår inte riktigt att bromsvätska inte är en olja!

bara att kolla på kemins talessätt: "lika löser lika", hur bra går det när man försöker tvätta bort bromsvätska med lösningsmedel jämfört med rent vatten?

japps tackar. Själv använder jag wd40 varje år för att motverka korrision.
Varning till er andra som läser att inte använda 5-56 som är bra mkt aggresivare mkt gummi/plast.

Njaaa, njaaa.

Rengör säkert bort en del skit /bromsdamm. Men kan mkt. väl vara aggresivt mot just "broms-gummi"..

Kommer ihåg när jag renoverade bromsarna på min första 240. Rev ner allt och la alla grejor i fotogen för att rengöra.

2 minuter senare så var allt gummit skrynkligt som russin.

Alltså VÄLDIGT noggrant med vad man har på för kemikalier på "bromsdetaljer i gummi". Det är nån slags special gummi som är extra känslig. Därför är det varningar lite överallt.

Ingen fara än så länge. Gjort så på mina bilar och mcs sedan långt tillbaka.
WD40 är väldigt skonsamt jämförelsevis och föreslås i ett par serviceböcker jag haft.

Njaaa, njaaa.

Rengör säkert bort en del skit /bromsdamm. Men kan mkt. väl vara aggresivt mot just "broms-gummi"..

Kommer ihåg när jag renoverade bromsarna på min första 240. Rev ner allt och la alla grejor i fotogen för att rengöra.

2 minuter senare så var allt gummit skrynkligt som russin.

Alltså VÄLDIGT noggrant med vad man har på för kemikalier på "bromsdetaljer i gummi". Det är nån slags special gummi som är extra känslig. Därför är det varningar lite överallt.

Ingen fara än så länge. Gjort så på mina bilar och mcs sedan långt tillbaka.
WD40 är väldigt skonsamt jämförelsevis och föreslås i ett par serviceböcker jag haft.

Bromscylinderfett biltema 36-1826: 20spänn
Röd Etanol (som ibland verkar vara Metanol på biltema) 36-951: 30 spänn
Stålborste 19-1148: 10spänn

Petroliumoljor och bromsar bör man hålla isär så gott det går.
Inte bara på grund av packningarna utan även risken att få det på belägg och skivor. :crash

Mekonomen har ett medel som heter bromsoksfett och det har jag använt säkert 10 gånger. Ta ur alla kolvar, klyv oket (om möjligt) och ta ut alla oringar och packningar och rengör i vatten eller bromsvätska. Låt allting torka tills det är snustort om du tvättat i vatten. Smörj sedan in allt och sätt ihop. Glöm inte dra med rätt moment

Helt plötsligt kostade det bara 50kr!

Om vi ändå skall vara ordentliga så är både etanol och metanol aggresiv mot flera gummisorter. Så är det någon hit då?

Bromscylinderfett biltema 36-1826: 20spänn
Röd Etanol (som ibland verkar vara Metanol på biltema) 36-951: 30 spänn
Stålborste 19-1148: 10spänn

Petroliumoljor och bromsar bör man hålla isär så gott det går.
Inte bara på grund av packningarna utan även risken att få det på belägg och skivor. :crash

Ta det som du vill. Etanol och metanol är skadligt för flera gummisorter.
Funkar säkert jättebra och det har wd40 gjort för mig också.
Sedan skriver de säkert fel i min Clymer óch du har säkert rätt.

Jag håller dock med om att få wd40 på skivorna är inte så jättebra och att det är säkert inte bästa metoden alls. Det har funkat för mig och står i ett par serviceböcker jag haft.

Det är jäkligt smidigt att lyfta på gummidamasken och spraya in en dutt och sedan slippa oroa sig för korrision kan jag ju dock tipsa om.

Vill du på allvar redogöra avdunstat etanol gentemot petrolium mot gummi och bromsvätska?

Anledningen till att man inte ska använda olika kemikalier och spriter är att det får gummit att svälla och på så sätt låsa kolven. Rengör HELST i bromsvätska, samma som står rekommenderat på locket, eller vanligt vatten.

/Andreas

*/ ?>
Back