Renovera bromsok/mastercylinder

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Tänkte renovera bromsarna på gixxern (byta alla packningar).
Är det bökigt, eller kan man fixa det själv?
Något speciellt att tänka på?

Det går väl bra om man inte har tummen mitt i handen. Se till att använda rätt typ av fett för tätningarna annars kan de svälla med ny renovering som följd. Annars är det väl bara att rengöra och i med nytt och skruva ihop med rätt moment.

Kolvarna kan vara svåra att få ut ibland, fungerar oftast om man använder tryckluft och trycker ut dom med. VARNING! Inga fingrar ivägen eftersom dom kommer med en jäkla fart, lägg en trasa bakom oxå!

Plockade isär oken igår faktiskt, inga större problem. Pumpade ut kolvarna så långt det gick med bromshandtaget, delade oken, sen gick det att dra ut kolvarna med fingerkraft. Alla kolvarna såg fräscha ut utom en. Ett set med fyra kolvar kostar ca 850 spänn. :brinnerup

KRK skrev:
Det går väl bra om man inte har tummen mitt i handen. Se till att använda rätt typ av fett för tätningarna annars kan de svälla med ny renovering som följd. Annars är det väl bara att rengöra och i med nytt och skruva ihop med rätt moment.

Vad ska man ha för fett? Har hört att man inte ska ha något annat än bromsvätska..

inget annat än bromsvätska eller speciellt bromsfett, ABSOLUT inte vanligt fett eller olja.

Om man inte får loss kolvarna (i.e fastrostade) så kan bromsrenoveringsfirmor fixa detta åtr en för en billig peng, jag betalade 125:- för att få två kolvar urpressade samt oket tvättat i ångtvätt.. helt ok.

(Segeltorps broms&toppservice, oerhört trevliga killar där.)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul