"Renovera" avgassystem? (och fälgar)

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
150 m fr öppet hav
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Tjena.
Nu när jag ändå håller på att renovera växellådan och har hela hojen i molekyler tänkte jag att man kunde ge avgassystemet en omgång ochså. En större del av kollektorn syns under kåporna så jag vill få bort så mycket norskt krom som möjligt.

Hur gör man??
Slipar jag bort rosten och lackar med nån spec.färg?
Behandlar man rosten på nått annat vis?

Hjälp mej få en snyggare hoj :yoparty

Kom på en till fråga!!
Jag har orangelackade fälgar (3-ekrade), är det dyngsvårt att slipa av dom färgen och polera upp till spegelblankt på sidorna om ekrarna??
 
Slipa (Eller blästra) och måla röret med värmebeständig avgasfärg (Finns på Mekonomen osv). Viktigt att du härdar färgen sen, men hur du gör det står på burken. Lite olika från färg till färg.

Ang polerningen, nej det är inte svårt. Men det är ett jävla jobb.
 
Slipa (Eller blästra) och måla röret med värmebeständig avgasfärg (Finns på Mekonomen osv). Viktigt att du härdar färgen sen, men hur du gör det står på burken. Lite olika från färg till färg.

Ang polerningen, nej det är inte svårt. Men det är ett jävla jobb.

Jo kunde tänka mej att det är ett helvetes arbete att slipa fälgarna. Men man slipar bara bort färglagren och sen läser sej till hur man polerar upp aluminiumen eller?!?
 
Se till att blästra det så kan du lackera eller polera bäst du vill efter det.
Att enbart slipa ner kommer ta all din tid du har.
Ska du sedan polera upp nånting kan du först blästa det vanligt och sedan blästra en omgång till med t.ex glasblästring för att få finare yta som e lättare att polera
 
Jo kunde tänka mej att det är ett helvetes arbete att slipa fälgarna. Men man slipar bara bort färglagren och sen läser sej till hur man polerar upp aluminiumen eller?!?

upp med fälgarna i en stor svarv och svarva bort färgen på fälgbanorna.sen funkar autosol ganska bra att polera upp ytan med..
 
upp med fälgarna i en stor svarv och svarva bort färgen på fälgbanorna.sen funkar autosol ganska bra att polera upp ytan med..

:tummenupp

Ska du polera fälgkanterna så blästra absolut inte inte fälgarna i onödan. Den yta du får efter blästring kommer få dig att gråta många gånger om vid polering.

Det finns även färgborttagningsmedel som kan fungera.

Om du nu ska byta färg kolla med din lackerare om de vill ha det alurent eller tycker det är en ok färg att matta ner och sedan lacka. Du kan spara pengar.
 
:tummenupp

Ska du polera fälgkanterna så blästra absolut inte inte fälgarna i onödan. Den yta du får efter blästring kommer få dig att gråta många gånger om vid polering.

Det finns även färgborttagningsmedel som kan fungera.

Om du nu ska byta färg kolla med din lackerare om de vill ha det alurent eller tycker det är en ok färg att matta ner och sedan lacka. Du kan spara pengar.

Man tackar för hjälpen, jag måste dock säga att tanken var att
1: Blästra kollektorn, svartlacka hela avgassystemet
2: Putsa bort färgen på fälgbanan, inte korset som ska lackas om (oranget för tillfället), för att få en kromkant på banan och lite fräsch färg i mitten.:banana
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top