Rengörning av klocka

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Eftersom det alltid finns nån på detta forumet soom är kopplat till nåt område av "expertise" så tänkte jag fråga er hur man gör rent en klockan ordentligt.

Jag har jämt min klocka på mig. Om jag så jobbar, är i garaget eller går ut och festar. Detta innebär ju att det blir en del smuts som samlas i armbandslänken och i små skrymslen vid låset osv.

Jag la ner klockan i bara vatten i handfatet en dag. När jag sen tog upp den så droppade det grått vatten från klockan. Så den är rätt smutsig.

Därför min fråga. Hur får jag rent klockan ordentligt. I alla mellanrum i länken, låset m.m.

/Daniel

Ingen expert här.
Klocka slutade jag med för många år sedan, men när min blev skitig så funkade tandborste och diskmedel fin fint.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ingen expert här.
Klocka slutade jag med för många år sedan, men när min blev skitig så funkade tandborste och diskmedel fin fint.
//Tobbe
Jo, det brukar ta bra. Men jag skulle vilja lösa upp allt, allt som man inte kommer åt med borste och så... Typ lägga den i någon form av bad eller så¨, som löser upp allt...

Men vad vågar man ha i? Och hur varmt vatten kan man ha?

Firefly skrev:
Jo, det brukar ta bra. Men jag skulle vilja lösa upp allt, allt som man inte kommer åt med borste och så... Typ lägga den i någon form av bad eller så¨, som löser upp allt...

Men vad vågar man ha i? Och hur varmt vatten kan man ha?
Tja.. Är den vattentät så lär det ej vara ngra problem att ha 100-gradigt vatten...

Om det är batteri i den klarar väl knappast batteriet 100 grader. Brukar det inte vara typ 50-60grader max för batteri.

Är det alltså bara själva metallarmbandet som är skitigt?

Ta loss det från klockan och lägg det i en liten skål med kallavfettning eller Mr.Muscle Kitchen. Det brukar fungera bra för att lösa upp skiten. Då det legat en liten stund sköljer du runt det och låter det ligga lite till, och så fortsätter du ett tag. När du tar upp det så kan du sedan skölja det med vatten.

Spraya ordentligt med 5-56, sen avfettning. Avsluta med diskmedel och ljummet vatten.

NatoN skrev:
Ultraljudstvätt gör nog susen. Det är som en låda med nån vätska, som du lägger föremålet i. Sen så gör ultraljudet att all skit vibrerar bort, på något sätt. Den kommer åt överallt :tummenupp

http://www.kjell.com/kjellfakta/ultraljudstvatt/

Vet faktiskt inte om ultraljud slår sönder känsliga urverk, så det beror nog på vad klockan kostar om man skall prova. Testa du tandborste ochrengörningsmedel. Är klockan vattentät så kanske man vågar prova lite tryckluft. 70%-ig sprit dödar bakterierna så det kan vara ide att gå på med det för att få bort lukt.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8