Rengöring vid packboxbyte

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vilka delar ska rengöras, och med vad (WD-40?), när man byter packbox i ett gaffelben? Ska man fetta/olja in packboxen innan montering?

Rengör alla delar du får loss. WD-40 borde väl funka utmärkt.
Nya packboxen skall fettas in före montering. Det brukar medfölja ett litet paket med packboxfett när du köper tätningarna. Vet inte riktigt vad det är för typ av fett, men det brukar vara rosa och lukta tuggummi :)

Rengör alla delar du får loss. WD-40 borde väl funka utmärkt.
Nya packboxen skall fettas in före montering. Det brukar medfölja ett litet paket med packboxfett när du köper tätningarna. Vet inte riktigt vad det är för typ av fett, men det brukar vara rosa och lukta tuggummi :)

Tack för svaret. Fick inte med något fett till tätningarna (Honda original) så där behöver jag få hjälp med vilken sort det ska vara.

Kalas, tack för svaret! :tummenupp

Då får jag hoppas att skiten håller tätt denna gång...

Det där tolkar jag som att det inte är första gången skiten pajar, jag hade samma bekymmer på min, bytte flera gånger, höll ca 50 mil sen läckte skiten igen. Lösningen för mig blev när en smart kompis sa åt mig att testa byta glidhylsorna i benen, han trodde att det kunde finnas ett glapp där som var orsaken till alla bekymmer. Jag bytte dom, 600kr kostade det. Boxarna som sitter nu har hittills hållit tätt i 500 mil..

Testa det när du ända har isär.

Det där tolkar jag som att det inte är första gången skiten pajar, jag hade samma bekymmer på min, bytte flera gånger, höll ca 50 mil sen läckte skiten igen. Lösningen för mig blev när en smart kompis sa åt mig att testa byta glidhylsorna i benen, han trodde att det kunde finnas ett glapp där som var orsaken till alla bekymmer. Jag bytte dom, 600kr kostade det. Boxarna som sitter nu har hittills hållit tätt i 500 mil..

Testa det när du ända har isär.

Vilka är glidhylsorna?

Vilka är glidhylsorna?

Det ser du när du plockar isär gaffeln..
dom brukar ha någon slags teflonyta sitter strax innanför packboxen i ytterbenet, brukar även titta en längst upp på innerbenet

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D