Rengöring motorblock?

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Hej!
Har fått ett antal olika does & dont's gällande motor rengöring.
Aluminiumblock som är målat / lackat i grått, min plan är att spraya med avfettning (givetvis på kall motor) för att få bort insekter /vägdamm mm, sedan låta verka och skölja av med vattenslang, ej högtryck och ev efterbehandla med något shampoo om inte all skit går bort.

Har docl hört att avfettning kan skada färgskicktet för att det är för starkt, men det låter konstigt, lättmetallfälgar avfettar man ju?

Hur gör ni andra som har stora blaffiga motorer som skall rengöras? tips mottages tacksamt!

Tvättade väl min motor hundra gånger med motoravfettning som jag köpte på Mekonomen. Körde även på med en citronbaserad kallavfettning och sen aceton. Min färg sitter då riktigt bra hittills.

Tvättade väl min motor hundra gånger med motoravfettning som jag köpte på Mekonomen. Körde även på med en citronbaserad kallavfettning och sen aceton. Min färg sitter då riktigt bra hittills.

Låter som att det funkar med andra ord.. tackar!:banana

Låter som att det funkar med andra ord.. tackar!:banana

Komplettera med tex diskborste och flaskborste för att kunna komma åt och skrubba i skrymslen, mellan kylflänsar om du har redan när du geggar med avfettning.

LJummet eller varmt vatten blir bra att skölja med sedan.

Högtryck funkar väll om du håller den borta från elektronik och soppasystem =)

Hur gör man för att tvätta ett aluminiumblock som är olackat, är ju ta mej f*n omöjligt att få det riktigt rent.

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard