rengöring före lackering

Superjet

hhmmmm
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
såld
har hört att man kan ta T-röd och ta bort fett o smuts med innan lackering, stämmer det eller finns det nå bättre??sökte men hittade inget..

Lämnar inte T-Röd en "hinna" efter sig :va

Vi körde med thinner och/eller silikonavfettning. Funkade bra. Glöm inte att slipa/matta ner den gamla lacken så att den nya färster ordentligt.

m600 tvättförtuning en svagare variant än thinner,åk till en billack å hör

Dra trasan åt fram och tebax bara med t-röd eller liknande. Inte i cirklar. Det fick jag lära mig en gång i tiden

Hårn1 skrev:
2047256 Dra trasan åt fram och tebax bara med t-röd eller liknande. Inte i cirklar. Det fick jag lära mig en gång i tiden
T-röd är definitivt en av de sämre fettlösarna...innehåller vatten.
Thinner, aceton, xylen har jag prövat. Viktigast är väl sedan "dammtrasan"

Matta ytan med våtslippapper eller en M3 duk och torka sedan av ordentligt med siliconavfettning eller liknande (finns där dom säljer billack) sedan e det bara att måla på.
t-röd och bensin lämnar hinnor efter sig och det fungerar inge bra (kanske ett tag innan det börjar flagna).
Riktiga lackverkstäder använder siliconavfettning.

Silliconavfettning ska du använda, heter så för att den tar bort alla silliconavlagringar från vaxer o liknande + gör rent ytan.

Dränk in en trasa rikligt o "tvätta" delen, ta sedan en annan ren trasa o torka av.

Sista momentet är att du torkar av med en klibbduk (finns där dom säljer lackprodukter) för att få bort alla dammflagor. OBS klibbduk är enda sättet, en ren trasa lämnar microskopiska dammpartiklar efter sig, hjälper inte ens att blåsa med tryckluft.....klibbduk, klibbduk, klibbduk.

Det finns speciella silikonborttagningsmedel som är lite trevligare att handskas med, men tinner ger lika bra resultat!!

På med kolfiltermasken och bojkotta de svindyra produkterna ;)

Fick en sprayflaska med nåt speciellt "tvättmedel" av lackfirman som hjälper mig. Mitt tips är (som andra redan sagt), gå till närmate billackering och fråga.... :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman