Rengöring av tank

hailwoodreplica

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
falkenberg
Hoj
ducati900ss-96
Hojen är tillbaka efter att ha stått still många år, kollade i tanken som såg bra ut, men det är som ett lager bös i tanken. Sitter fast men lossnar när jag drar med fingret i det.
Hur rengöra? Med vad? Eller chansa och fylla tanken och köra och hoppas på filtren som sitter på bensinkranen i tanken?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hojen är tillbaka efter att ha stått still många år, kollade i tanken som såg bra ut, men det är som ett lager bös i tanken. Sitter fast men lossnar när jag drar med fingret i det.
Hur rengöra? Med vad? Eller chansa och fylla tanken och köra och hoppas på filtren som sitter på bensinkranen i tanken?
Du ska absolut göra rent tanken.
Ett husmorstrick är att köpa biltemas fälgrengöring, slå i skaka om och skölj ordentligt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Och efter fälgrengöringen lägger du tanken i badkaret, stoppar in duschslangen i tankhålet och låter varmvattnet flöda. Detta kommer lösa upp resterna och göra tanken ren. Ta bort bensinkranen innan för bästa effekt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Behöver du fråga så fortsätt med det du.
Jo, frågan är allvarligt menad - har gjort ren ett antal rostiga plåttankar genom åren, både mc och båttankar - torkat med varmluft och aldrig upplevt något problem. Men eftersom det uppenbarligen är en korkad fråga så kanske någon annan på forumet kan upplysa mig om varför. Gundj? Tammer? Någon annan?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jo, frågan är allvarligt menad - har gjort ren ett antal rostiga plåttankar genom åren, både mc och båttankar - torkat med varmluft och aldrig upplevt något problem. Men eftersom det uppenbarligen är en korkad fråga så kanske någon annan på forumet kan upplysa mig om varför. Gundj? Tammer? Någon annan?
Du har säkert spolat ur lika många tankar som jag har tagit hand om tankar där man spolat ur med vatten "tyckt" att man har fått ur allt för att sen inse att det "verkat ha rostat över vintern" och täppt igen saker.
Men visst, jag kom endast med en personlig åsikt, jag är övertygad om att Tammer har alla de rätta svaren och förklaringar på handhavande.

Eller du.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Anledning till mitt förslag är att jag alltid gjort så med rostiga tankar.
Jag trodde att det var klart för alla med någon form av tekniskt sinne att tanken ska vara torr efter behandlingen. Jag förutsätter att TS skall hälla bensin i tanken och använda hojen efter behandlingen.
Dessutom har jag rostskyddat ett antal tankar med ett par olika produkter avsedda för ändamålet och samtliga har med i instruktionen att tanken skall sköljas med vatten i något av stegen innan skyddsguckan hälls i.
Så att hävda att man aldrig ska hälla vatten i en tank känns märkligt.

Tillägg till mitt förra inlägg, välj fälgrengöringen med Oxalsyra i. Alternativt försök köpa på apoteket. Alternativt koka ur ett knippe rabarber och använd vattnet. (visst fan man får ju inte ha vatten i tanken, glömde det.)
 

hailwoodreplica

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
falkenberg
Hoj
ducati900ss-96
Eftersom jag är så j-a feg, och osäker. "Hyfsat" kunniga säger skölj med vatten /skölj aldrig med vatten.... Vad ska jag då göra? Om jag sköljer med vatten, hur vet jag att jag sköljt bort all fälgrengöring? Hur vet jag att jag torkat tanken ren?? Sportbike, Vad använder du för att skölja ren tanken?
Vad händer om jag tror jag torkat den ren, fyller med bensin, använder den under säsongen fyller upp den och ställer med full tank över vintern. Kan den ändå rosta i vinter?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Eftersom jag är så j-a feg, och osäker. "Hyfsat" kunniga säger skölj med vatten /skölj aldrig med vatten.... Vad ska jag då göra? Om jag sköljer med vatten, hur vet jag att jag sköljt bort all fälgrengöring? Hur vet jag att jag torkat tanken ren?? Sportbike, Vad använder du för att skölja ren tanken?
Vad händer om jag tror jag torkat den ren, fyller med bensin, använder den under säsongen fyller upp den och ställer med full tank över vintern. Kan den ändå rosta i vinter?
Klart man kan använda vatten. Se bara till att få ur vattnet så fort som möjligt och i med soppa. Står den med full tank rostar den inte.

Det har varit diskussioner i andra trådar där vissa tyckt att man ska skölja ur tanken med vatten och sedan lägga tanken på hyllan. Det hade jag inte gjort.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
När jag behövt svetsa aluminiumtankar som börjat läcka har jag först kopplat tryckluft till krananslutningen och ställt ner trycket till det bara pyst lite grann. Efter ett par dar har kvarvarande bensin dunstat. Med vatten hade jag nog värmt tanken till kanske 50 grader t.ex. i bastun. Inte så varmt att färgen påverkas.
Sen är det ju så att handelsbensin med etanol suger upp luftfuktighet så det är risk för rost.
Antingen förvara tanken tom och torr och inomhus eller fylld med Aspen var som helst.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om detta är rätt eller fel men om man sköljer med vatten ska man sen skölja med sprit som blandar dig med vattnet och sen lättare avdunstar. Jag tog bort rost med citronsyra blandat med varmt vatten, sen maskindiskmedel blandat med varmt vatten, sen sköljde jag med T-sprit. Har för mig att jag slog i en diesel skvätt med tvåtaktsolia i och skvalpade runt innan jag förvarade den ett kortare tag.

Är citronsyra sämre än fälgrengöring? Bildar fälgrengöring nån skyddande oxidering? Citronsyra är väl både bra och dålig, den tar bort rösten men lämnas ytan plåtren så den kan rosta på nytt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är citronsyra sämre än fälgrengöring? Bildar fälgrengöring nån skyddande oxidering? Citronsyra är väl både bra och dålig, den tar bort rösten men lämnas ytan plåtren så den kan rosta på nytt.
Oxalsyra - tar bort rosten, men angriper aluminum o galv (dvs zink), så den skall användas med försiktighet på alufälgar (om skyddslacken är borta)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Oxalsyra - tar bort rosten, men angriper aluminum o galv (dvs zink), så den skall användas med försiktighet på alufälgar (om skyddslacken är borta)

Ger oxalsyra nåt rostskydd likt fosforsyra eller lämnar den plåten ren så den kan rosta igen? Citronsyra är väl också aggressiv mot aluminium.

Fosforsyra är väl det bästa men det vete sjutton var man kan köpa det, vet inte hur bra tex Kalkosan funkar men det ska väl innehålla fosforsyra.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Fosforsyra är bra för eftersom den fosfaterade ytan ger bra fäste för målning.
Fosfaten är inte särskilt rostskyddande, men i likhet med blånering ger anoljning hyfsat rostskydd.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ger oxalsyra nåt rostskydd likt fosforsyra eller lämnar den plåten ren så den kan rosta igen? Citronsyra är väl också aggressiv mot aluminium.
Vet ej om det funkar så - oavsett vad jag själv använt tidigare så har jag varit petig med att torka ur tanken med varmluft (värmefläkt) under ca ett dygn. Går kanske att forcera med värmepistol, men enklare att låta en fläkt blåsa på och i tanken under lång tid (gjort i samband med lackjobb). För en snabb rengöring skulle jag nog göra ungefär samma o sedan fylla helt med bensin
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top