Rengöring av kedjan

jag gör rent min på plats, den är ju nitad så att ta bort den brukar bara bli besvär....
jag kör fotogen i en blomspruta sen tar jag en halvhård borste och skrubbar av den. Var rädd om kedjan när du tvättar så du inte pajjar o-ringarna, förutsätter att du har en o-x-rings kedja. sen sköljer jag av den med vattenslangen, inget högtryck och torkar den torr. På med kedjespray och rullar runt bakhjulet ett par varv. Det finns säkert tusen sätt att vårda sin kedja men det här sättet har funkat för mig i flera år.....:)

En bra metod, men låt bli vattnet, för har du otur drar det in under de yttre rullarna, som alltså INTE är skyddade av o-ringen (till skillnad mot vad många tror). Det är bara den inre rullen som ligger direkt mot länkpinnen som är kapslad.
Kedjan är ju särskilt känslig i detta läge då du ju tvättat bort allt smörjmedel, och nu vill den ha nåt, och kommer då vatten så... ja ni hajar.
Inget vatten före kedjan är väl smord alltså.

Sen när ni smörjer kedjan, spruta alltid bara på ena sidan ytterrullen i skarven mot länkplattan. Dränker ni båda sidor har smeten svårt att via kappillärkraften dra in.
En spalt måste alltså vara öppen på ena sidan för att kunna släppa in oljan/smörjan, som ju skall ta luftens plats istället.

Jämför med de puckon som ställer bägge takluckorna på en buss öppna i farvindens riktning!
Kommer det in DUBBELT så mycket luft då som om endast EN hade stått så?
Nej, det kommer in mycket mindre.
Man kan inte bara fylla på ett slutet utrymme, utan att oxå evakuera detsamma, så rätt svar skulle vara att den främre ska stå som ett scoop, den bakre som utsläpp, öppen i bakkant således.

PÅ samma sätt kan man inte fylla på spalten under ytterrullen i bägge skarvar samtidigt, utan på ena eller andra sidan, låta kappillärkraften ha sin verkan, och sedan nöjt veta att hela utrymmet under rullen är smort, istället för bara kanterna av rullen!

Det är många finesser på ett spett!

Variera oxå val av smörjmedel då vissa kedjeklet har svårare än andra att tränga in. Vanlig motorolja i en kanna då och då är ett bra komplement, och löser upp gammalt vax osv.
Var dock måttlig, annars har du allt på fälg och kuts!

Jag smörjer med olika metoder och preparat varje gång. EN kedja jag har ligger, är åtta år nu, och ff still going strong!


P.S Har väl skrivit just den här infon iaf TRE ggr här på forumet nu. Snart dags för en kedjesticky tror jag...
 
Last edited:
Sen när ni smörjer kedjan, spruta alltid bara på ena sidan ytterrullen i skarven mot länkplattan. Dränker ni båda sidor har smeten svårt att via kappillärkraften dra in.
En spalt måste alltså vara öppen på ena sidan för att kunna släppa in oljan/smörjan, som ju skall ta luftens plats istället.

Så där ja det har jag aldrig tänkt på:näsblod
Fråga: Vad tror doktorn om det här med att man bara smörjer kedjan och inte tvättar den speciellt ofta. Borde det kunna öka slitaget så mycket som i mitt fall:confused: :confused:
 
Fråga: Vad tror doktorn om det här med att man bara smörjer kedjan och inte tvättar den speciellt ofta. Borde det kunna öka slitaget så mycket som i mitt fall:confused: :confused:

Smuts är kedjans värsta fiende!

Det är smutsen (som i kombination med gamla smörjmedelsrester) bildar en effektiv slip-pasta som effektivt slipar ner rullar länkar och pinnar.
Rena döden alltså :död

En ren snustorr kedja klarar sig alltså bättre.
(O-ringskedja alltså)

Om man kunde, hade jag lagt upp en fil här.
Ett kapitel (J) Teknisk info, ur F:a Ramströms mycket fina kedjekatalog. Det är kapitlet om underhåll och smörjning, där man ser att en optimalt rengjord och smord kedja överlever upp till 30 ggr längre än en vanvårdad.
(men då prarar vi kapslade kedjor som får leva i oljebad i princip)
Men ett gott underhåll är definitivt välinvesterad tid, och livslängden stiger exponentiellt, inte linjärt, med gott underhåll.

Surfa: http://www.ramstrom.se och se om ni kommer åt kapitel J.
Annars kan man "fuska" vill jag minnas, och gå till et kapitel som är publikt, sen ändra i webläsarens adressfält, och byta ut aktuellt kapitels bokstav mot ett J... (hackervarning på mig nu... ;))
Ladda isf ner detta kapitel genast! Det blir er nya bibel.

EDIT: Jag har redan gjort jobbet åt er. Varsågoda:

http://www.ramstrom.se/sok/Pdf/Trans_Sektion_J.pdf

//Dr.

Säg till Svidi, Mattias eller Majtii.
 
Last edited:
ni som rengör på plats.
vad lägger ni under hojjen? det blir ju så jäkla grisigt under.
Måste komma på ett bra sätt att samla upp det så att parkeringsplatsen inte blir så grisig.
 
Lyfter tråden igen. Min kedja är i princip slut efter bara 600 mil. Fattar inte hur jag lyckas. Antar att det beror på att jag bara smörjer kedjan (ca vart 30 mil) och inte rengör den.
Det jag gör som borde slita antar jag är att jag kopplar upp den på slangen titt som tätt men ändå, bara 600 mil.

Tror att det har och göra med att du inte rengör den. Även om du smörjer den så ligger småsten/sand kvar och slipar på både metall och o/x-ringar. Om man rengör kedjan ofta så försvinner smuts och då inser man att själva smörjningen inte är så viktig.
 
ni som rengör på plats.
vad lägger ni under hojjen? det blir ju så jäkla grisigt under.
Måste komma på ett bra sätt att samla upp det så att parkeringsplatsen inte blir så grisig.

Ta kartong, tidningar, handduk som ska slängas osv.
Själv kör jag på tidningar, gratis ;)
 
Tror att det har och göra med att du inte rengör den. Även om du smörjer den så ligger småsten/sand kvar och slipar på både metall och o/x-ringar. Om man rengör kedjan ofta så försvinner smuts och då inser man att själva smörjningen inte är så viktig.

Exakt...att bara mosa på med smörjan, gör ju att kedjorna ser mer och mer ut som rullande slipband.

Gör rent regelbundet, biltemas lampolja och kedjeborste gör jobbet bra, billigt och enkelt.
 
Tror att det har och göra med att du inte rengör den. Även om du smörjer den så ligger småsten/sand kvar och slipar på både metall och o/x-ringar. Om man rengör kedjan ofta så försvinner smuts och då inser man att själva smörjningen inte är så viktig.

Min kedja hade gått 1980 mil vid köpet, tror INTE den varit bytt då, nu har den gått 4000 mil snart, rengörning av kedja och smörja, men jag instämmer med SGM lampolja, ta mig fan det bästa jag använt mig av, skiten bara försvinner, lättarbetat med pensel och man får rent dreven snyggt med:)

Dagens bästa tips av geggamoja, blir till att ta ut en sådan diskborste till garaget, skall bara be frugan diska slut på en snabbt så jag kan ta den:rofl
 
Last edited:
Min kedja hade gått 1980 mil vid köpet, tror INTE den varit bytt då, nu har den gått 4000 mil snart, rengörning av kedja och smörja, men jag instämmer med SGM lampolja, ta mig fan det bästa jag använt mig av, skiten bara försvinner, lättarbetat med pensel och man får rent dreven snyggt med:)

Dagens bästa tips av geggamoja, blir till att ta ut en sådan diskborste till garaget, skall bara be frugan diska slut på en snabbt så jag kan ta den:rofl

Är lampolja verkligen så bra? Folk brukar använda uttrycken "blir som nytt", "bara rinner av" väldigt flitligt så man vet inte ifall man ska ta det bokstavligen eller ej.
Använde kedje rengöring ifrån Castrol grannen hade köpt, fick den dock, där rann all smuts av bokstavligen när man sprutade på och snurrade, dock så torkade det lika snabbt när det hamna på svingen :crash
 
Är lampolja verkligen så bra? Folk brukar använda uttrycken "blir som nytt", "bara rinner av" väldigt flitligt så man vet inte ifall man ska ta det bokstavligen eller ej.
Använde kedje rengöring ifrån Castrol grannen hade köpt, fick den dock, där rann all smuts av bokstavligen när man sprutade på och snurrade, dock så torkade det lika snabbt när det hamna på svingen :crash

Jodå, lampolja is the shit :fakta! Använder en tandborste till svåråtkompliga ställen.
 
Kör med lampolja.. Fungerar klockrent!

Har viss smörjande effekt också:tummenupp
 
Är lampolja verkligen så bra? Folk brukar använda uttrycken "blir som nytt", "bara rinner av" väldigt flitligt så man vet inte ifall man ska ta det bokstavligen eller ej.
Använde kedje rengöring ifrån Castrol grannen hade köpt, fick den dock, där rann all smuts av bokstavligen när man sprutade på och snurrade, dock så torkade det lika snabbt när det hamna på svingen :crash

Det rinner verkligen bara av, riktigt effektivt.

Jag brukar ta en helt vanlig disksvamp och ha en glassbytta med lite fotgen i, tar upp med svampen "häller" med den samtidigt som jag drar med svampen. Använder enbart scotchfria sidan förstås.
Sköljer inte eller något utan bara torkar rent med trasa.
 
Köpte lampolja idag och la kedjan i ett bad, fifan vad fin den vart efter 10-15 minuter liggandes där i! :drool
Utmärkt att göra rent drevet med också!
 
Brukar rengöra gammalt fett med typ WD40 olja löser olja principen och lägger sedan på Motul kjedjespray igen.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top