Rengöring av kedjan

Vad säger ni om smörjning av kedjan, då?
Såg i min manual att tillverkaren rekommenderar motorolja till det. Rent spontant känns det som att den kommer att slungas av...

Är Biltemas Kedjefett (36-445) något att ha?

Motul - Min favorit, klibbar som få, men smörjer & konserverar kedjan bra.
Elf - Riktigt bra kedjespray som inte är lika klibbig, men ändå inte skvätter ner hojen.
Seven - Mjölkaktig kedjespray som inte skvätter ner hojen.
 
Blev lite förvirrad av filmen. Han använder Chain Wax för att rengöra kedjan. När jag va hos mc handlaren fick jag Chain Wax som smörjmedel. :gnissla
 
WD 40,eller WD-ollon som vi säger funkar parfekt och ger kedjan en angenäm doft av vanilj.
Viktigt !!!
 
Får man ut mer mil av kedja o drev om man tvättar den? jag har aldrig tvättat kedjan på mina hojar, men ser till att smörja den regelbundet och på förra hojen bytte jag drivpaket vid 3000 mil. Hur långt kör jag om offrar lite tid på tvätt??:confused:
 
Får man ut mer mil av kedja o drev om man tvättar den? jag har aldrig tvättat kedjan på mina hojar, men ser till att smörja den regelbundet och på förra hojen bytte jag drivpaket vid 3000 mil. Hur långt kör jag om offrar lite tid på tvätt??:confused:

Alltså,slitaget på drev och kedja hålls ju på en rimlig nivå om grejorna är rena.
Sand å smuts är ju ett utmärkt slipmedel.
Miltal är nog svårt att gissa,men ett rent drivpaket går tystare,ser trevligare ut,och kladdar ner cykeln mindre.
Och en ren kedja visar ju att du har koll.
Viktigt när du stannar till vid korvkiosken och gör en f-u-brinn-ut :D
 
Kör Castrols kedjeswax och rengörning. Funkar kanon med en gammal trasa å en diskborste för att ta bort skiten. Sedan låta torka en stund, på med kedjewaxet som jag tycker klibbar bra.
 
Krångla inte till det.
Spraya på WD 40, ta en gammal tandborste & gnugga runt kedjan för att lösa upp den värsta skiten. Spola av med vatten, torka torr med en trasa & spraya på ny kedjespray.
jag tar också tandborsten men är noga med att tvätta ur borsten från gammal tandkrämen först. så jag inte får in det i kedjan. Efter att jag gjort kedjan ren så är jag noga med att torka av skaftet på borste innan jag ställer tillbak den i glaset
 
Lyfter tråden igen. Min kedja är i princip slut efter bara 600 mil. Fattar inte hur jag lyckas. Antar att det beror på att jag bara smörjer kedjan (ca vart 30 mil) och inte rengör den.
Det jag gör som borde slita antar jag är att jag kopplar upp den på slangen titt som tätt men ändå, bara 600 mil.
 
Lyfter tråden igen. Min kedja är i princip slut efter bara 600 mil. Fattar inte hur jag lyckas. Antar att det beror på att jag bara smörjer kedjan (ca vart 30 mil) och inte rengör den.
Det jag gör som borde slita antar jag är att jag kopplar upp den på slangen titt som tätt men ändå, bara 600 mil.

Om du har ny kedja på gammla drev så slits kedjan mera...
 
Lyfter tråden igen. Min kedja är i princip slut efter bara 600 mil. Fattar inte hur jag lyckas. Antar att det beror på att jag bara smörjer kedjan (ca vart 30 mil) och inte rengör den.
Det jag gör som borde slita antar jag är att jag kopplar upp den på slangen titt som tätt men ändå, bara 600 mil.

Bytte du hela drivpaketet eller endast kedjan? Har du haft koll på hur spänd kedjan har varit?
 
Bytte du hela drivpaketet eller endast kedjan? Har du haft koll på hur spänd kedjan har varit?

Bytte hela drivpaketet. Har bra koll på hur spänd den är 4-6 cm när den står på stödet ska det vara (blir mindre när man sitter på)
Det som är lite skumt är att när sprayen börjar försvinna (metallen kommer fram) så är det jämt på ena sidan.
Däcket spårar och allt verkar rakt. (har provat lite fram och tillbaks)
Kan fram drevet sitta snett eller nåt:confused: låter väl inte troligt
 
Last edited:
Bytte hela drivpaketet. Har bra koll på hur spänd den är 4-6 mm när den står på stödet ska det vara (blir mindre när man sitter på)
Det som är lite skumt är att när sprayen börjar försvinna (metallen kommer fram) så är det jämt på ena sidan.
Däcket spårar och allt verkar rakt. (har provat lite fram och tillbaks)
Kan fram drevet sitta snett eller nåt:confused: låter väl inte troligt

Uhu! 40-60 mm ska det väl ändå vara?!
 
Om du har ett slack på 4-6 mm när hojen står på stödet så kommer kedjan att vara spänd som en fiolsträng när du kör!
Inte så konstigt att kedjan tagit slut på 600 mil.
Slacket bör nog vara minst 3-4 cm.
 
Bytte hela drivpaketet. Har bra koll på hur spänd den är 4-6 cm när den står på stödet ska det vara (blir mindre när man sitter på)
Det som är lite skumt är att när sprayen börjar försvinna (metallen kommer fram) så är det jämt på ena sidan.
Däcket spårar och allt verkar rakt. (har provat lite fram och tillbaks)
Kan fram drevet sitta snett eller nåt:confused: låter väl inte troligt


Det står faktiskt 4-6 "CM" om ni missade det i hans text...:tungan
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top