rengöring av hojen!?

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
R1
Hur gör jag rent min R6 utan att skada/repa plasten? Vad måste jag använda? Tacksam för svar...

Dregen skrev:
Hur gör jag rent min R6 utan att skada/repa plasten? Vad måste jag använda? Tacksam för svar...

funkar inte med vanlig tvättsvamp? finns att köpa på alla mackar.

Jag brukar köra min genom biltvätten!
Oftast sitter jag kvar å hojjen så blir skinnstället och hjälmen också fint!!
:tummenupp

Åk till en säljfirma modell Veidec eller Würth och köp tvättdukar av dom.
Kostar några hundra men hojen blir ren på fem minuter och det är skonsamt mot både hojen och dig (hoppas jag...).

Dregen skrev:

Jag brukar spraya vatten med lite Yes i på de värsta ställena med en vanlig blomspruta. Låta de härliga små liven som inte hann reagera :D lösas upp lite, och sedan spola av dem med hård stråle. Dock ej högtrycksstråle. Kan ju ställa till lite då om man är oförsiktig. Nej plastglas är ju inte direkt reptåliga. men jag tycker att jag har lyckats hålla mina hyffsat rena och framför allt hyffsat repfria. Inte ens nämnvärt med "solrepor" som syns.. :tummenupp Gäller förstås även hjälmen..

Vill man hålla lacken och plasten snygg och minimalt repad så gäller det att man "smeker" sin knarr ren med MASSOR av vatten i svampen hela tiden.
Börja med att spola av biken med vanligt vatten.
På med ngn form av insektslösare, fuktig handuk över i 5min, yes med vatten, eller varför inte en riktig insektsspray?
Sedan låter du detta verka ett par minuter, lämpligen medans du tvättar av ena fälgen eller liknande.
Sedan spolar du av den igen, på med svampen som ska FLÖDA vatten hela tiden.
Använd bara avfettning om det verkligen behövs, dvs på bakfälgen eller andra grovt smutsade ytor.
Avfettningen är duktig på att torka ut plast om man använder det ofta.
Krama ur svampen ordentligt varje gång i hinken så att du får bort eventuella pryttlar som kan repa, skalbaggevingar, grus osv.
Tvätta med lagom tryck på svampen, lägg inte mer kraft på svampen än vad som behövs.
Men det viktigaste är att ha en riktigt ren svamp som man dränker med vatten och schampo hela tiden.
Så har jag gjort med gott resultat iaf :)
//Tobbe

Dregen skrev:

Köp en CBR istället, den går att tvätta med en vanlig svamp utan att få repor.

Tvättsvamp... å schampo,naturligtvis.Ska inte bli repor om du nu inte tappar svampen på grusgången...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8