Rengöra ytorna

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Tagit isär motorn och undrar nu hur fan gör man rent ytorna?

provat med Tröd och trasa men det tog inte bort allting som fanns där ska man gå på med smärgelduk version extremt fin typ 2000 eller nått? :va

Gnuggat i timmar vill jag tillägga :rolleyes:

Brukar ta mitt skavstål å dra ett svep på alla ytor, sen fettfri rengöring. :tummenupp

Har du använt skavstål någongång ?? det finns olika modeller. Den jag använder är helt platt , ca 2 cm bred . knivskarp.. vad spelar det för roll om det skulle bli en svag liten repa någonstans, du använder lubribond, packning eller något annat mellan ytorna eller hur.??

topplockspackningen jag snackar om.

Gabor skrev:
2499774 Har du använt skavstål någongång ?? det finns olika modeller. Den jag använder är helt platt , ca 2 cm bred . knivskarp.. vad spelar det för roll om det skulle bli en svag liten repa någonstans, du använder lubribond, packning eller något annat mellan ytorna eller hur.??

Jo i jobbet när jag rengör packningsytor i stål... och där repas det om man drar aningen snett med stålet.

Last edited:
Tvätta, skotch brite funkar bra åxå. Skav bara om du kan. Jag fick lära mig tidigt att skava in ytor med fläktregel, blåfärg å skavstål....oldschool..:tummenupp

Packningsskrapa 20kr på biltema. Inga probs på aluminium

sitter packningen som etsad (vilket den ofta gör på ex cylinderfoten) kör jag crc gasket remover

Ljunghusen skrev:
2499870 Packningsskrapa 20kr på biltema. Inga probs på aluminium

sitter packningen som etsad (vilket den ofta gör på ex cylinderfoten) kör jag crc gasket remover

Ahh en sån där crc gasket remover har jag sett på jobbet någonstans kanske ska låna en skvätt sånt och prova

det låter inte som du är så säker på vad du gör. det går att ta bort med olika rondeller men på aluminium måste man va säker på handen. det bästa är en paknings skrapa. man kan slipa med ett fint sandpapper men du båste ha en bra kloss. när vi gör det på jobbet har vi en special kloss och speciella papper

larssa84 skrev:
2502036 det låter inte som du är så säker på vad du gör. det går att ta bort med olika rondeller men på aluminium måste man va säker på handen. det bästa är en paknings skrapa. man kan slipa med ett fint sandpapper men du båste ha en bra kloss. när vi gör det på jobbet har vi en special kloss och speciella papper

Jepp jag är inne på okända vatten just nu... men förde finns det jue ingen anledning att fega :yoparty
Blåst toplockspackning så lämna bort för mätning och nu ska det ihop... kammar och sånt har man ju tagit bort förrut så motortimingen är man ju säker på iaf.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT