Rengöra tank invändigt sedan försegling?

superantew

Ny medlem
Gick med
5 May 2021
Hoj
Hyosung GT650 2004
har en plåt tank som vart kondens i under vintern, så rost har uppkommit och slagit igen bensinfiltret.
ej igenomrostad utan faktiskt rätt lite rost som blivit.

Hur rengör jag den på bästa sätt?

Har köpt 1,2kg citronsyra.

tänkte skaka runt detta med bensin/vatten/ diesel samt en massa akviariesten? good or bad?

för att sedan skölja ur ordentligt.

Sedan skulle jag vilja försegla den invädigt på något vis?

helst något som är lättsamt och billigt samt helst beställa från sverige om det går.

Tacksam för utförliga och tydliga svar!

Mvh
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu har du ju köpt citronsyran annars finns ett bra paket här https://www.restom.se/
Jag har använt deras produkt i ett par tankar med gott resultat.
Ha inte i diesel, du vill hålla tanken så fettfri som möjligt innan behandling med tätmedel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det går att få till ett bra resultat med tanktätning men det går också att misslyckas. Jag har hellre små mängder rost i tanken än stora mängder flagnade tanktätning.

Är det bara ytrost funkar citronsyra och vatten utan stenar men är det gravrost brukar jag köra med muttrar och låta tanken snurra någon timme på lågfart i svarven. Tror alla små kanter på muttrarna tar bättre än rund fin akvariesten och jag slipper gärna stendammet men det kanske funkar lika bra oavsett. Det viktiga är att rotera tanken längre än man orkar göra för hand för att bli av med allt.
Därefter sköljer jag med vatten tills det blir rent och sedan koncentrerad spolarvätska, snabbtorkning med tryckluft och i med olja för rostskydd.

Min metod funkar ju inte för evigt men med ett hyffsat stort filter på slangen brukar det ta fler år än jag behåller hojen innan man behöver göra om proceduren. Iaf om man låter bli att förvara tanken i växlande temperaturer med för lite soppa i.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ska man använda sten har jag sett att krossad sten är bäst som är lite vass. Om ganska fin kross på några mm används verkar inte syrabehandling behövas men alla har inte an anordning som kan rotera tanken under en längre tid. Någon satte dit tanken på en traktors hjul och lät den gå :-D
 

superantew

Ny medlem
Gick med
5 May 2021
Hoj
Hyosung GT650 2004
Nu har du ju köpt citronsyran annars finns ett bra paket här https://www.restom.se/
Jag har använt deras produkt i ett par tankar med gott resultat.
Ha inte i diesel, du vill hålla tanken så fettfri som möjligt innan behandling med tätmedel.

Ja, jag kör nog på citronsyra ändå, billigt och verkar vara rätt effektivt, då tanken endast har ytrost.
Det går att få till ett bra resultat med tanktätning men det går också att misslyckas. Jag har hellre små mängder rost i tanken än stora mängder flagnade tanktätning.

Är det bara ytrost funkar citronsyra och vatten utan stenar men är det gravrost brukar jag köra med muttrar och låta tanken snurra någon timme på lågfart i svarven. Tror alla små kanter på muttrarna tar bättre än rund fin akvariesten och jag slipper gärna stendammet men det kanske funkar lika bra oavsett. Det viktiga är att rotera tanken längre än man orkar göra för hand för att bli av med allt.
Därefter sköljer jag med vatten tills det blir rent och sedan koncentrerad spolarvätska, snabbtorkning med tryckluft och i med olja för rostskydd.

Min metod funkar ju inte för evigt men med ett hyffsat stort filter på slangen brukar det ta fler år än jag behåller hojen innan man behöver göra om proceduren. Iaf om man låter bli att förvara tanken i växlande temperaturer med för lite soppa i.

Jag behöver ej tanktätning, absolut inget hål eller stora flagor bara ytrost.. därför jag tänkte på något som typ epoxyliknande eller så som behandlar tanken på insidan...

Men jag tror jag bara rensar med lite citronsyra och akvariesten då det är så lite.. sen i med någon liter bensin och olja och skakar runt..
Ska man använda sten har jag sett att krossad sten är bäst som är lite vass. Om ganska fin kross på några mm används verkar inte syrabehandling behövas men alla har inte an anordning som kan rotera tanken under en längre tid. Någon satte dit tanken på en traktors hjul och lät den gå :-D

lät taktisk.. får se om skakningen blir träningspasset idag då..


Men är det någon som vet någon medel att hälla i för att få det permanent rostfritt?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top