Rengöra skinnstället med vad (innan infettning)?

Last edited:
Mitt ställ är från 2003, men jag har aldrig känt något behov av att varken tvätta det eller fetta in det. Tycker det är i fint skick iallafall.

Skulle dock vara intresserad av hur man tvättar insidan då det finns en tendens att bli lite svettig när solen skiner...

Jag fettar in det med minkolja, kör med tvål och vatten innan om det behövs men om man gnuggar tillräckligt med oljan blir det hyfsat rent iaf.

tvål och vatten sedan minkolja. Billig på stor burk.

Låt inte stället vara snustort när ni smörjer in. Utrett i en tidigare tråd.

Jag fettar in det med minkolja, kör med tvål och vatten innan om det behövs men om man gnuggar tillräckligt med oljan blir det hyfsat rent iaf.

Ekol glycerintvål
Tvätta med svamp, ljummet vatten och eller nagelborste

Ekol Läderolja
Stryk på rikligt med tygtrasa.

Finns i hästsportbutiker. Helt luktfritt för övrigt. (somliga minkoljor luktar däremot härsken rökt fisk.)

Jag använde dessa, Funkar hur bra somhelst,
1: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=91378

2: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=91382

Både tvålen o balsamen är färg och luktfria.
Har ett Vit Berik-ställ och jag märkte ingen missfärgning.

+1 för det. Kör också på dessa produkter till ställ o stövlar, och stövlarna (som vårdats mest) håller sig goa o fina. Dock skall man inte förvänta sig några underverk i form av vattenavstötning...

Du blandar ihop det nu. Erikshjälpen är ju där du och ungarna äter varje dag. Skor brukar du ju sno på bowlinghallen.

Tänk att du är på i alla trådar du, aldrig kan man få ljuga för folk man inte känner. Brukar ta gamla oljan till bowlingskorna så det blir lite diskretare. Södermark däremot han brukar ju ........

Det kan faktiskt vara en anledning att just häntårka då min genetiskt defekta och muterade kroppsform gör att i stort alla byxor i ställ är lite för korta.

Då är det bara att hänga! ;)

Jag tvättade, fettade in och hängde upp mitt första ställ (2 pcs) för vintern då, första vintern. När jag plockade fram det på våren igen var jackan så lång att midjan hamnade i skrevhöjd. Det var bara att köpa ny. Byxorna har jag kvar än dock.

Hur ska man kunna det, när skinnstället är ivägen? :confused: Fast jag brukar inte använda borste, i duschen :va

:D

Nähä och hur blir du ren på ryggen?
Drar du axlarna ur led och gnuggar?

Mo jag förklarar så tom IT killarna förstår så tvättar man sig med stället på fast man tvättar inte sig själv utan stället!
Man liksom defragmenterar ytan så ny smuts kan fästa! :tummenupp

I MC-Folket nr4 i år finns en 4 sidors artikel om detta.

Där står bl.a att tvål och vatten duger bra som rengöringsmedel samt att stället ska återinfettas INNAN det har torkat helt. För att porerna fortfarande är öppna och oljan/fettet då tränger in lättare i skinnet.
Låt stället ligga över natten och torka av ev. överflödigt fett/olja dagen efter.
I artikeln påminner dom även om att man ska vara extra noga med att smörja in sömmar och veck.
Glöm inte handskarna och stövlarna.

jag använder samma saker som på sadeln dvs på hästgrejerna, tvål och fett..

Tack för alla tips.
En flaska biltemabrandad Ekol skinnröngöring inköpt.

Åh fy helvete, än en gång:
Använd för fan inte hästprodukter på skinnställ värda namnet!
Är MCprodukter gjorda av andra sorters kossor än sadlar och sånt?

Våt hund efter skogspromenad är rena drömmen jämfört med hästolja eller vad fan det var.

Är det lukten som är problemet eller att du tvättade läderhunden med hästprodukter? :)

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back