Rengöra munstycken?

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
ja som rubriken avslöjar.
bästa och enklaste sättet att rengöra munstycken?
något speciellt medel, eller funkar typ diesel? eller kanske bara blåsa rent med högtryck? :va
är väl egentligen bara lågfartsmunstycket som är besvärligt att rengöra tycker jag.. förra ägaren va tydligen inte så noga med att tömma förgasarna under vinterhalvåret, vissa munstycken kunde man inte se igenom :huvet

Jezze_ skrev:
2629320 ja som rubriken avslöjar.
bästa och enklaste sättet att rengöra munstycken?
något speciellt medel, eller funkar typ diesel? eller kanske bara blåsa rent med högtryck? :va
är väl egentligen bara lågfartsmunstycket som är besvärligt att rengöra tycker jag.. förra ägaren va tydligen inte så noga med att tömma förgasarna under vinterhalvåret, vissa munstycken kunde man inte se igenom :huvet

Brukar lägga dem i en glasburk med tättslutande lock, hälla i lite kalkosan, och sen för det hela stå nån dag under det att jag ruskar runt grejerna då och då.
Munstyckena blir som nya och man behöver inte pilla i dem. (vilket man aldrig ska)

However...

Om du nu MÅSTE peta i munstyckena, var extremt försiktig, och använd ett strå från en pensel eller liknande.

Dr.Bike skrev:
2629326 Brukar lägga dem i en glasburk med tättslutande lock, hälla i lite kalkosan, och sen för det hela stå nån dag under det att jag ruskar runt grejerna då och då.
Munstyckena blir som nya och man behöver inte pilla i dem. (vilket man aldrig ska)

However...

Om du nu MÅSTE peta i munstyckena, var extremt försiktig, och använd ett strå från en pensel eller liknande.

heh.. ja.. du kommer nog en dum fråga.. kalkosan? :va

Tok-igensatta lågfart och tomgångare rengör du med en kopparkardel. Använd ingen annan metall än koppar eftersom andra hårdare metaller repar och har sönder (blir större) munstyckenas flöden.

Alternativt, köp nya munstycken.

Jezze_ skrev:
2629387 heh.. ja.. du kommer nog en dum fråga.. kalkosan? :va

Ja ett mkt bra alltiallomedel, som i första hand är gjort för att avkalka saker.
Badrum Diskbänkar osv. Den aktiva substansen är mild fosforsyra, och man SER med blotta ögat hur skiten kokar bort.

Köps på alla matvaruaffärer. Spana in kemhyllan!

andersbrink skrev:
2629407 Tok-igensatta lågfart och tomgångare rengör du med en kopparkardel. Använd ingen annan metall än koppar eftersom andra hårdare metaller repar och har sönder (blir större) munstyckenas flöden.

Alternativt, köp nya munstycken.

Ha! Vågade inte ens SÄGA kardel!
Tänkte att då kommer Brinken eller nån annan och säger att man lika gärna kan borra ur skiten oxå!

Ja, är det riktigt illa får man ju (som alltid) öka mängden våld man begår på prylarna, utan att förstöra dem.
Det har väl hänt att man t.om för att ens komma igenom kacket fått använda ett spretande (men rakt!) strå på en stålborste... :skrämd

Hoztic skrev:
2629335 Annars kan ju ultraljudstvättar vara fiffiga! www.kjell.com säljer hyggligt billiga såna! Sök lite om det här, det finns en del trådar som handlar om just dom! Vad jag minns fick dom rätt många :tummenupp

De är ju givetvis allra bäst. Men jag tyckte att de är liiiiite överkurs för ett enstaka tillfälle.
Jag kommer dock troligen köpa en, då jobbets är nedskickad till Abu Dhabi och kommer stå där ett par år till...

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2629453 De är ju givetvis allra bäst. Men jag tyckte att de är liiiiite överkurs för ett enstaka tillfälle.
Jag kommer dock troligen köpa en, då jobbets är nedskickad till Abu Dhabi och kommer stå där ett par år till...
Så den allmänna uppfattningen är att det skulle fungera..? För jag tänkte överraska mig själv med en sån till julklapp. :tomten

Möjligen slår jag in en öppen dörr nu men...

Om munstycket är så bottenlöst skitigt då är det stor risk att tomgångskanalen (T-formad, börjar bakom trotteln o slutar framför med en venturikanal ned till munstycket + en kammare där justerskruven går in) också är åderförkalkad. Bensin eller elektronikrengöring + tryckluft har funkat bra för mig. Kolla hålet framför trotteln så det duschar friskt där om du fyller bensin + blåser luft.

G-L skrev:
2629531 Möjligen slår jag in en öppen dörr nu men...

Om munstycket är så bottenlöst skitigt då är det stor risk att tomgångskanalen (T-formad, börjar bakom trotteln o slutar framför med en venturikanal ned till munstycket + en kammare där justerskruven går in) också är åderförkalkad. Bensin eller elektronikrengöring + tryckluft har funkat bra för mig. Kolla hålet framför trotteln så det duschar friskt där om du fyller bensin + blåser luft.

nu blev de överkurs.. :va har bara kollat på en moppeförgasare innan.. jag är inte på någotvis en kille med tummen mitt ihanden direkt.. bara man får en enkel förklaring, vissa påstår att en bild säger mer än 1000 ord.. och de tror jag på :D
har förvisso förgasarna 3meter bort ståendes på köksbordet, så efter den beskrivningen kanske man hittar :)

Dr.Bike skrev:
2629453 Ja ett mkt bra alltiallomedel, som i första hand är gjort för att avkalka saker.
Badrum Diskbänkar osv. Den aktiva substansen är mild fosforsyra, och man SER med blotta ögat hur skiten kokar bort.

Köps på alla matvaruaffärer. Spana in kemhyllan!

Ha! Vågade inte ens SÄGA kardel!
Tänkte att då kommer Brinken eller nån annan och säger att man lika gärna kan borra ur skiten oxå!

Ja, är det riktigt illa får man ju (som alltid) öka mängden våld man begår på prylarna, utan att förstöra dem.
Det har väl hänt att man t.om för att ens komma igenom kacket fått använda ett spretande (men rakt!) strå på en stålborste... :skrämd

De är ju givetvis allra bäst. Men jag tyckte att de är liiiiite överkurs för ett enstaka tillfälle.

ja ska kolla på kemihyllan :)

ang. ultraljud.. känns som man kommer använda den EN gång och aldrig mer :)

Last edited:
Jezze_ skrev:
2629559 nu blev de överkurs.. :va har bara kollat på en moppeförgasare innan.. jag är inte på någotvis en kille med tummen mitt ihanden direkt.. bara man får en enkel förklaring, vissa påstår att en bild säger mer än 1000 ord.. och de tror jag på :D
har förvisso förgasarna 3meter bort ståendes på köksbordet, så efter den beskrivningen kanske man hittar :)

*SNIPP*

Hittar tyvärr ingen bra skiss men skruva ur tomgångsblandningsjusterskruven och blås in tryckluft där så känner du i vilka tre öppningar det blåser (en i förgasarens insug + där munstycket skall sitta + ett litet hål framför trotteln (på sidan eller i nederkant)). Hoppas någon annan kan bidra med en bra skiss...

Du kan tillämpa en annan princip: Skruva bort allt som kan skruvas bort på förgasaren, gör rent allt inklusive alla borrade o gjutna kanaler samt eventuellt filter strax uppströms flottörventilen. Har du skit i botten på flottörhuset lär det ju ha avsatt sig överallt i förgasaren...

Last edited:
G-L skrev:
2629577 Hittar tyvärr ingen bra skiss men skruva ur tomgångsblandningsjusterskruven och blås in tryckluft där så känner du i vilka tre öppningar det blåser (en i förgasarens insug + där munstycket skall sitta + ett litet hål framför trotteln (på sidan eller i nederkant)). Hoppas någon annan kan bidra med en bra skiss...

Du kan tillämpa en annan princip: Skruva bort allt som kan skruvas bort på förgasaren, gör rent allt inklusive alla borrade o gjutna kanaler samt eventuellt filter strax uppströms flottörventilen. Har du skit i botten på flottörhuset lär det ju ha avsatt sig överallt i förgasaren...

finns inget skit i botten.. bara i munstyckena.. tycker de är konstigt att den startat förhuvudtaget.. :va därimot "hackade" den som fan om man körde på höga växlar upp till 3500rpm, jag ska skuva loss allt som bara går imorron efter ja vart på coop o köpt kalkosan.. sedan handpumpa upp lite luft i en balong så man får lite luftflöde :D

tack för hjälpen alla :tummenupp :yoparty

Last edited:
Jezze_ skrev:
2629598 finns inget skit i botten.. bara i munstyckena.. tycker de är konstigt att den startat förhuvudtaget.. :va därimot "hackade" den som fan om man körde på höga växlar upp till 3500rpm, jag ska skuva loss allt som bara går imorron efter ja vart på coop o köpt kalkosan.. sedan handpumpa upp lite luft i en balong så man får lite luftflöde :D

tack för hjälpen alla :tummenupp :yoparty

Upp till sisådär 1/4-gas påverkar tomgångsblandningen (munstycket o justeringen) motorgången väldigt mycket. Står en hel del klokt om detta i någon annan av trådarna här.

Jag har inte heller kompressor att blåsa med. Köper tryckluft på burk hos Biltema. Liten rymd, ganska lågt tryck och världens dyraste luft (cirka 90:- per burk) men alldeles utmärkt när man mekar småpryttlar.

Och du: Ser förgasarna gråa och trista ut på utsidan? Kalkosan där med! Lite borstande som komplement så blir de som nya!

Last edited:
G-L skrev:
2629604 Upp till sisådär 1/4-gas påverkar tomgångsblandningen (munstycket o justeringen) motorgången väldigt mycket. Står en hel del klokt om detta i någon annan av trådarna här.

Jag har inte heller kompressor att blåsa med. Köper tryckluft på burk hos Biltema. Liten rymd, ganska lågt tryck och världens dyraste luft (cirka 90:- per burk) men alldeles utmärkt när man mekar småpryttlar.

Och du: Ser förgasarna gråa och trista ut på utsidan? Kalkosan där med! Lite borstande som komplement så blir de som nya!

synd att biltema ligger 25+ mil bort :tungan men denna burk lär väl finnas på andra ställen.. annars tar man ju med allt till jobbet.. hur svårt kan de bli :)
ska se om ja hittar nån gammal tandborste sen blire bortsning efter att man bytt hjullagret på bilen :huvet

Neutral skrev:
2629509 Så den allmänna uppfattningen är att det skulle fungera..? För jag tänkte överraska mig själv med en sån till julklapp. :tomten

Det är "da shit" i fråga om förgasarrengöring alla kategorier!

Vill man fördjupa sig i ämnet så ser man att man använder olika frekvenser för olika ändamål, samt att det finns en oherrans massa vätskor.

Men det behöver inte vi lowers bry oss om, vi kan alltid kompensera detta med mer tid i badet, eller mer aggressiva vätskor! :tummenupp
Värme är oxå bra, så ska du bara ha vatten, koka upp det först.

hittade inte kalkosan. men hittade nåt annat.. se bild. borde funka de med tycker man.. vågar man använda STP? låg o skräpade i en låda så.. :va

Bifogat

• Bild050.jpg
    Bild050.jpg
    101.2 KB · Visningar: 1,193
Jezze_ skrev:
2630488 hittade inte kalkosan. men hittade nåt annat.. se bild. borde funka de med tycker man.. vågar man använda STP? låg o skräpade i en låda så.. :va

Funkar väl de där grejerna med, men inte lika effektivt.
Men...hur kan man inte hitta Kalkosan? :va :) Det finns på ALLA affärer!
Frågade du det snälla butiksbiträdet? ;)

G-L skrev:
2629604Jag har inte heller kompressor att blåsa med. Köper tryckluft på burk hos Biltema. Liten rymd, ganska lågt tryck och världens dyraste luft (cirka 90:- per burk) men alldeles utmärkt när man mekar småpryttlar.

Ta med förgasarna när du åker förbi någon vanlig bensinmack. De flesta mackar har tryckluft för att du ska kunna lufta däcken, det går att blåsa hjälpligt med den också.
Eller far förbi en gör-det-själv-hall och lämna bilen utanför och spring in med dina förgasare, rengöringsvätska ... sedan springer du ut, du skulle bara hjälpa en kompis med hans bil :tummenupp

Ultraljudstvätten är naturligtvis intressant, MEN:
"Denna ultraljudstvätt kan användas med vanligt kranvatten, och är det mest effektiva hjälpmedlet för rengöring av .... OBS att plastkorgen i behållaren måste användas, annars risk för repor.", står det i beskrivningen ...

Vän av ordning undrar ju då; TÅL den andra vätskor än vatten?

Har använt Alkosan till att få bort oxid på förgasarkroppar och liknande, men inte till invändig rengöring.
Har för mig att den är lite etsande, vilket jag inbillar mig kan ge mattare yta så att flottörmunstycke och trottelnål kärvar.
Bara tankar - vet inte.
STP injectioncleaner och liknande är ofarligt att använda men dyrt!
Innehållet är lacknafta och billigare att köpa i enliters flaska!
Har renoverat gamla skithögar ett par gånger, och det är i stort sett alltid problem med förknaseriet första året oavsett hur noga man rengjort.
Funkar faktiskt att blanda en halv flaska lacknafta per tankning i bensinen de två första tankningarna, sedan 2% tvåtaktsolja ett par tankningar. Verkar spolabort oxid och smörja upp rörliga delar.

elwe skrev:
2632541 Vän av ordning undrar ju då; TÅL den andra vätskor än vatten?
Tror du inte de menar att objektet riskerar att repas om det inte ligger i den relativt mjuka plastkorgen? Inte att tvätten tar skada.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back