Rengöra hjälm på insidan?

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart R1
Har en Arai nr3 som börjar bli ofräsch på insidan. Sitten en del hårvakt och allt möjligt skit där inne. Hur fixar man till det? Förslag på bra rengöringsmedel?
Vad jag vet så kan man inte tar ur "inner delen" och rengöra den separat.

//Gustav

Jag vet att Tom testade nåt alkoholbaserat rengöringsmedel. Ta och bomba iväg ett PM till honom och fråga hur det funkade. :)

Jag köpte en burk HEY Helm-fresh (stiligt namn iaf) :)
Detta fungerade till belåtenhet i min hjälm, även om jag kan säga att det var tur att jag har två hjälmar nu, eftersom hjälmen luktar alkohol ett bra tag efter rengöringen.

Det var dock busenkelt, man sprutar på medlet, det skummar som tusan, sen torkar man bort det med lämplig trasa eller motsvarande (Jag tog en gammal handduk).

Har ingen erfarenhet av andra likartade produkter, men det borde finnas fler som fungerar på ungefär samma sätt. Åk ner till din lokala handlare och se efter, annars har jag märkt att även hästsport-affärer kan ha sådant (Deras hjälmar behöver nog också rengöring ibland).

Tom skrev:
Jag köpte en burk HEY Helm-fresh (stiligt namn iaf) :)
Detta fungerade till belåtenhet i min hjälm, även om jag kan säga att det var tur att jag har två hjälmar nu, eftersom hjälmen luktar alkohol ett bra tag efter rengöringen.

Det var dock busenkelt, man sprutar på medlet, det skummar som tusan, sen torkar man bort det med lämplig trasa eller motsvarande (Jag tog en gammal handduk).

Har ingen erfarenhet av andra likartade produkter, men det borde finnas fler som fungerar på ungefär samma sätt. Åk ner till din lokala handlare och se efter, annars har jag märkt att även hästsport-affärer kan ha sådant (Deras hjälmar behöver nog också rengöring ibland).

Tack för tipset Tom!!

//Nichlas

Fyll badkaret till hälften med vatten.... Doppa hjälmen och tvåla in hjälmen med hår schampo.
Gnugga försiktigt under vattenytan i badkaret tills värsta skummet är borta.... (Vattnet blir svart i badkaret), skölj ur hjälmen under rinnande vatten tills allt schampo är borta.

Fördel... Man kan göra detta nästan gratis och det funkar utmärkt.
Det luktar inte rengöringsmedel om en när man tar av sig hjälmen.
Svettas man mycket när man kör, kan det där köpta rengöringsmedlet påkalla klåda om man har lite känslig hud, (hår schampot man har hemma har man ju testat).

Nackdel... Tyget på insidan av hjälmen kan vara lite sträft dom första 4-5 gångerna man tar på hjälmen.

Detta funkar åtmindstånde på Arai hjälmar. :tummenupp

Andreas skrev:
Fyll badkaret till hälften med vatten.... Doppa hjälmen och tvåla in hjälmen med hår schampo.
Gnugga försiktigt under vattenytan i badkaret tills värsta skummet är borta.... (Vattnet blir svart i badkaret), skölj ur hjälmen under rinnande vatten tills allt schampo är borta.

Fördel... Man kan göra detta nästan gratis och det funkar utmärkt.
Det luktar inte rengöringsmedel om en när man tar av sig hjälmen.
Svettas man mycket när man kör, kan det där köpta rengöringsmedlet påkalla klåda om man har lite känslig hud, (hår schampot man har hemma har man ju testat).

Nackdel... Tyget på insidan av hjälmen kan vara lite sträft dom första 4-5 gångerna man tar på hjälmen.

Detta funkar åtmindstånde på Arai hjälmar. :tummenupp

Xakt, ARAI hjälmar kan man spola vatten i direkt med nått rengörningsmedel typ tvål, skickar med en bild som finns på www.araihelmet-europe.com hur man rengör hjälmen på insidan

Bifogat

• washfull.gif
    washfull.gif
    2.4 KB · Visningar: 287
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back