Rengöra ekrar ??

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tvättade hojen idag.

Men, ekrarna är precis lika skitiga nu som före tvätten.

Fan HELT J*VLA omöjligt att få bort skiten på dem!!

Vad använder ni för medel?

Jag brukar ha WD40 för att lösgöra att olja etc som kedjan delar med sig av. Funkar fin fint. Men inte på ekrar av någon anledning?? :va
 
PutteLiten skrev:
Tvättade hojen idag.

Men, ekrarna är precis lika skitiga nu som före tvätten.

Fan HELT J*VLA omöjligt att få bort skiten på dem!!

Vad använder ni för medel?

Låt skiten sitta går nästan inte att ta bort. Eller så ekrar du om dem 1 gång/mån.
 
Jag gav mig fan på att få dom fina och satt en hel dag med stålull, men några dagar senare var det samma skit igen...
 
PutteLiten skrev:
Tvättade hojen idag.

Men, ekrarna är precis lika skitiga nu som före tvätten.

Hej!
Jag tycker det går hyfsat med OK:s avfettning, på med ordentligt på en diskborste eller små disksvampar (5-10pack för köksbruk) med en sida som är djäkligt hård. Kan va bra att låta det dra en stund med.

Brukar dosa på bra med kedjeolja och en del av det hamnar ju på ekrarna och fälgen, har svarta fälgar och kromade ekrar men brukar få det hyfsat rent utan att lägga alltför mkt tid.

:D
 
Känns ju sköt att det inte bara var jag som tyckte de var svåra att få rena... :lol

Ska testa OK's avfettnign. Kanske funkar på resten av hojen oxå?? :)
 
Låt det vara!

Om du nu ändå måste ha bort det så kan det ju vara tanke att vaxa dem efteråt.
Men det hjälper säkert inte. :huvet
 
PutteLiten skrev:
Tvättade hojen idag.

Men, ekrarna är precis lika skitiga nu som före tvätten.

Fan HELT J*VLA omöjligt att få bort skiten på dem!!

Vad använder ni för medel?

Jag brukar ha WD40 för att lösgöra att olja etc som kedjan delar med sig av. Funkar fin fint. Men inte på ekrar av någon anledning?? :va
autosol funkar perfekt men de e ett neger göra
 
Yepp, autosol är prima, man ta av drev å skivor först så man kommer åt, sedan vaxade jag mina å de höll sig skitfina en hel sommar.... Okej, jag hade JÄVLIGT dåligt att göra den kvällen men .... jag slog ihjäl "ett par" timmar :D
 
von reisen skrev:
Gustav1 skrev:
Låt det vara!

Alla är inte putsbögar tydligen, tycker det är helt naturligt att grisa ner tvätta, grisa ner tvätta osv fast det är ju jag det...... :lol


Skita ner och tvätta stämmer väl rätt bra, men sitta flera timmar och putsa ekrar, då är gränsen nådd.
 
Efter en kvart har man samma ansiktsuttryck som din avatar :D

Gustav1 skrev:
Skita ner och tvätta stämmer väl rätt bra, men sitta flera timmar och putsa ekrar, då är gränsen nådd.
 
Jag rengör så gott det går med motortvätt + en svamp och en gammal tandborste på nipplarna, sen för den ultimata knullputsen AUTOSOL :yoparty
 
PutteLiten skrev:
Tvättade hojen idag.

Men, ekrarna är precis lika skitiga nu som före tvätten.

Fan HELT J*VLA omöjligt att få bort skiten på dem!!

Vad använder ni för medel?

Jag brukar ha WD40 för att lösgöra att olja etc som kedjan delar med sig av. Funkar fin fint. Men inte på ekrar av någon anledning?? :va

Jag kör Shells BikeCleaner. Stark som f-n.....
Var noga med att spola av den ordentligt sen.
 
PutteLiten skrev:
Tvättade hojen idag.

Men, ekrarna är precis lika skitiga nu som före tvätten.

Fan HELT J*VLA omöjligt att få bort skiten på dem!!

Vad använder ni för medel?

Jag brukar ha WD40 för att lösgöra att olja etc som kedjan delar med sig av. Funkar fin fint. Men inte på ekrar av någon anledning?? :va

detta låter sjukt perverst, men prova Matolja, jepp helt jävla vanlig Matolja
häll på en trasa och dra bort skiten :tummenupp efteråt får man ta lite diskmedel för att ta bort matoljan.. med det är ju int så svårt :7peta

jag körde detta på mina Motardfäljar.. trodde jag skulle tappa ögona när jag såg hur bra det blev.. om du tvekar så prova bara lite på en pappersbit å testa
 
DwD skrev:
detta låter sjukt perverst, men prova Matolja, jepp helt jävla vanlig Matolja
häll på en trasa och dra bort skiten :tummenupp efteråt får man ta lite diskmedel för att ta bort matoljan.. med det är ju int så svårt :7peta

jag körde detta på mina Motardfäljar.. trodde jag skulle tappa ögona när jag såg hur bra det blev.. om du tvekar så prova bara lite på en pappersbit å testa

Olja löser olja. :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top