kawa1300
Ny medlem
- Gick med
- 10 Apr 2004
- Hoj
- Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Hultan skrev:Kan du förklara det närmare? Hänger inte med alls..
Ok...
Gör så här:
Högerklicka på den här datorn på skrivbordet...välj "egenskaper"...klicka sen på "maskinvara" o välj sen "enhetshanteraren"...
I listan som kommer upp, leta reda på "IDE ATA/ATAPI-styrenheter"....klicka på "plusset" där..då får du fram primär o sekundär IDE-kanal....
Högerklicka på den ena först o välj "egenskaper"....välj sen fliken "avancerade inställningar"...nånstans där finns det nåt som heter "överföringsläge"....DÄR ska du välja "DMA om tillgängligt"....Gör sen likadant på den sekundära IDE-kanalen...
Om du nu väljer det o det sen inte visar sig att du har det valet så får du tyvärr dras med att det kommer att ta evigheter så fort du ska göra nåt...om du inte köper andra hårddiskar...
(Tyvärr kan detta vara vanligt i "märkesdatorer" då dom köper så billiga tillbehör som möjligt av nån tillverkare....än idag)...
Detta gäller även min dator...(Fujitsu/Siemens)....men för min del var det värt att köpa en hårddisk som stödde DMA då skillnaden att rippa en film med o utan DMA är c:a 5 DYGN!..
Alltså...jag kan idag rippa en film på nåra timmar i stället för 5 dygn ENBART med denna skillnad!
Instruktionen ovan för att du ska kunna ta dig dit gäller om du har XP installerat...det skiljer lite mellan varje version men med lite funderande ska det inte vara svårt att hitta dit även om du har nåt annat installerat....
Ha det o lycka till..
Last edited: