Renault kunnig?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
Jag har problem med min Renault Megane 1,6RN 1998. Nån som kan dessa bilar eller kan sätta mig i kontakt med nån kunnig...

Tackar o bockar isåfall.
 
Den startar utmärkt när den är kall.

Men oftast när den är ljummen eller varm vill den inte starta alls. Jag maler med startmotorn ett antal långa gånger utan en endaste tändning. Sen rätt som det är smäller den igång som vanligt.

När den väl går går den bra, kanske nån enstaka misständning på tomgång.






DanSund skrev:
Vad är det som är problemet?
 
Banane skrev:
Den startar utmärkt när den är kall.

Men oftast när den är ljummen eller varm vill den inte starta alls. Jag maler med startmotorn ett antal långa gånger utan en endaste tändning. Sen rätt som det är smäller den igång som vanligt.

När den väl går går den bra, kanske nån enstaka misständning på tomgång.

Ett rätt så vanligt fel på Renault är tändspolarna, kanske du skulle kolla upp dem.
 
Kan man få hoppa in med ett rätt så löjligt problem?

Min kompis har köpt en rallybil (En 1,6 liters skabbig gammal Corolla från 89), den har antingen fel på laddregulatorn, generatorn eller batteriet. Detta har ej stört oss, då vi puttat igång den varje gång.

För ett par dagar sedan, så körde en annan kompis in den i ett berg och över tre träd. Nu startar den inte, vad är felet? :)

Knappt ngn yttre åverkan efter skogs-färden, men är det ngt som kan ha hoppat loss i motorn?

Direkt efter kollisionen startade den, men dog pga soppatorsk, kom tillbaka en dag senare med soppa, men då gick det ej att starta den längre...
 
Förklara gärna mera vad du tänker på!

Svahn skrev:
Skulle tippa på Impulsgivare när du har sånt problem..Samma problem som du beskriver
 
Men skulle det vara impulsgivaren som är sönder så funkar inte bilen... Den arbetar endast på signaler från svänghjulet med att indikera läge för gnista samt indikation för insprutning. Tändspolarna tror jag inte så mycket på heller, skulle dom vara sönder så brukar inte motorn gå jämt. Går motorn jämnt när den väl är i gång?

Nä jag tror mer på att den tappar bränsletrycket så en bränslepump är nog att föreslå. Vi har fått byta några pumpar på renaultarna. På volvo-bilarna funkar det som så, främst turbo bilarna att om dom besitter samma startsvårigheter så är det bränsleregulatorn som packat ihop på grund av att ett membran inne i regulatorn läcker igenom så tappar den bränsletrycket. Jag kan kolla mer ingående på jobb och återkomma med svar

Kolla även jordkablar mellan motor och chassit så där är riktig kontakt.

Lyser det några kontrolllampor?

Ventilerna är hydrauliska på dom, så det är uteslutet

I värsta fall så åk in och få felkoderna avlästa, så får du mer ingående svar där.
 
har du några fartränder på renaulten? :va

Prova med ett par sånna här trimränder.
 

Bifogat

  • 100_0027_hs.jpg
    100_0027_hs.jpg
    35.3 KB · Visningar: 225
Kan även vara en jordkabel mellan motor och styrenheten som glappar.

Den sitter på vänster sida (framifrån sett) och jordar till höger fjäödertorn.

Hackar den när du svänger och liknande?
 
Tack för bra svar!

Bilen går jämt o fint när den väl startat. I alla lägen.

Problemet är värmerelaterat. Kall smäller den igång direkt.

Om det vore tändspolarna skulle den väl gå kass jämt?

Känns som det kan vara ngt med bränsletillförsel när den är varm?

Hur är det med strömförsörjningen, kan det vara så att det behövs mer kräm när den är varm av ngn anledning?

Har även funderat på tomgångsmotorn, kan den strula på nått vis?

MVH /Jan

Japps skrev:
Kan även vara en jordkabel mellan motor och styrenheten som glappar.

Den sitter på vänster sida (framifrån sett) och jordar till höger fjäödertorn.

Hackar den när du svänger och liknande?
 
Nej, 75hk gör att jag blir fartblind utan fartränder. Jag vågar helt enkelt inte...

Mark skrev:
har du några fartränder på renaulten? :va

Prova med ett par sånna här trimränder.
 
Japps skrev:
Men skulle det vara impulsgivaren som är sönder så funkar inte bilen... Den arbetar endast på signaler från svänghjulet med att indikera läge för gnista samt indikation för insprutning. Tändspolarna tror jag inte så mycket på heller, skulle dom vara sönder så brukar inte motorn gå jämt. Går motorn jämnt när den väl är i gång?

Nä jag tror mer på att den tappar bränsletrycket så en bränslepump är nog att föreslå. Vi har fått byta några pumpar på renaultarna. På volvo-bilarna funkar det som så, främst turbo bilarna att om dom besitter samma startsvårigheter så är det bränsleregulatorn som packat ihop på grund av att ett membran inne i regulatorn läcker igenom så tappar den bränsletrycket. Jag kan kolla mer ingående på jobb och återkomma med svar

Kolla även jordkablar mellan motor och chassit så där är riktig kontakt.

Lyser det några kontrolllampor?

Ventilerna är hydrauliska på dom, så det är uteslutet

I värsta fall så åk in och få felkoderna avlästa, så får du mer ingående svar där.
Men som sagt skulle jag bytat impuls-givaren för jag vet att dem har problem med dem...O som Japps sa: Bilen start inte om den e sönder (stämmer delvis men inte till 100%,,För det händer där finns "glapp" inne i impulsgivaren..O kan säga att Renualt har bytat många sådan...Så detta skulle jag först bytat...
 
Svahn skrev:
Men som sagt skulle jag bytat impuls-givaren för jag vet att dem har problem med dem...O som Japps sa: Bilen start inte om den e sönder (stämmer delvis men inte till 100%,,För det händer där finns "glapp" inne i impulsgivaren..O kan säga att Renualt har bytat många sådan...Så detta skulle jag först bytat...

Jo det är sant det med, tänkte inte på den biten faktiskt :kocko :)
 
Nu har biljewulen börjat tjuvdö då o då på tomgång också.

Skall köra i injectioncleaner o byta stift...

Undrar om det finns det mer kunskap i ämnet skitbilar som Renault Megane...
 
Japps skrev:
Jo det är sant det med, tänkte inte på den biten faktiskt :kocko :)

Men gubben lilla?? Du som jobbar på Bilia bör ju kunna detta!

Annars är det väl bara för dig att ta dig upp till Gbg och fixa grabbens bil?
 
bytte tändspolen på min clio när jag hade samma problem gick klockrent efter det... förutom att kattens innehåll är en stor klump efter alla överhoppade tändningar... inte kul
 
Banane skrev:
Nu har biljewulen börjat tjuvdö då o då på tomgång också.

Skall köra i injectioncleaner o byta stift...

Undrar om det finns det mer kunskap i ämnet skitbilar som Renault Megane...

Kolla luftläckage speciellt mellan insugsröret och toppen. Läcker den får du ojämn tomgång , ibland dör den. Blandningen mellan bränsle och luft blir fel så att mängden bränsle är för liten i förhållande till luften. Avgasprover är att föredra så ser man mer exakt vad som är fel.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top