Renare skinställ?

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Det är så att jag har köpt ett skinställ! och den är bra gammal å skitit! så jag tänkte höra efter om nån kan ge mig nåra tips hur man kan få det rent å fint?

daniese har ett kurmedel som håller skinnet fräscht...

stället blir som nytt efteråt...(nästan iallfall)

Beror på vad som är "skiten" ?

Jag tog bara vanlig "Yes" och vatten för att ta bort alla flugor och annat skit som fastnat i stället.

CeltaniC skrev:
Beror på vad som är "skiten" ?

Jag tog bara vanlig "Yes" och vatten för att ta bort alla flugor och annat skit som fastnat i stället.

Tänk bara på o smörja in skinnet sen. YES torkar ut skinnet och då kan du få sprickbildningar i det. Inget kul vid klotning.

Biltema har lädertvål. Hoppa dock över deras läderolja och kör tex mink oil eller Ekol skinn-& läderbalsam istället.

Jag skulle inte tvätta mitt ställ i något så fettlösande som Yes, även om man smörjer in det efteråt blir det aldrig lika smidigt och nöt/rivstarkt som innan. Glycerintvål ska det vara. Har man långt till biltema borde det fungera lika bra med Lactacyd tvål från apoteket.

Last edited:
Jag säger bara Såpa(som är återfettande till en viss del)+vatten, torka av med papper eller trasa och som pricken över i:et så avslutar jag med lämpligt skinnfett och vem vet det kanske rent av är VALFETT :banana :hihi

//TS

Last edited:
Honke skrev:
Det är så att jag har köpt ett skinställ! och den är bra gammal å skitit! så jag tänkte höra efter om nån kan ge mig nåra tips hur man kan få det rent å fint?

Ljummet vatten, mild tvål och avslutande en kur med mirakelmedlet Läderbalsam som finns att få tag på hos valfri skinnhandlare. Mycket bättre än minkolja och annat krafs man smörjer skor med... :tummenupp

Låter som bra förslag :D vad tror ni det kostar att lämna in den då? sen måste den sys till på 2 places! har gåt sönder i sömmarna! tanke på att det är en 17 år gammal ställ så :D

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back