Rena kedjan?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hur renar och smörjer man bäst en kedja? Jag vet såklart att man kan använda diverse WD40 o 5-56, dock är detta sprayvarianten och det verkar inte som man kommer in mellan packningarna / o-ringarna.

Finns det nån sorts lösning man kan lägga kedjan i för att verkligen rena kedjan "på djupet"?

Swedie skrev:
Hur renar och smörjer man bäst en kedja? Jag vet såklart att man kan använda diverse WD40 o 5-56, dock är detta sprayvarianten och det verkar inte som man kommer in mellan packningarna / o-ringarna.

Finns det nån sorts lösning man kan lägga kedjan i för att verkligen rena kedjan "på djupet"?

Jag använder mig av diesel. Skiten bara rinner av... :tummenupp

Skonsamt för kedjan skall det vara också!

Fotogen, är rekommenderat..Om du lägger den i en hink och fyller på med lite fotogen, och tar en gammal pensel och skrubbar lite..Kommer du tro att det ligger en sproilans kedja där sen! :tummenupp

har inge diesel :p Men fotogen har jag.

Vilket är bäst av de två?

Brorsan drog upp en sak om att vissa vätskor torkar ut O-ringarna och därmed förstörs kedjan typ vid nästa användning. Synpunkter?

Swedie skrev:
har inge diesel :p Men fotogen har jag.

Vilket är bäst av de två?

Brorsan drog upp en sak om att vissa vätskor torkar ut O-ringarna och därmed förstörs kedjan typ vid nästa användning. Synpunkter?

Bensin är en sådan vätska! Diesel och fotogen är däremot skonsamt mot O-ringar, samtidigt som de har en "avfettande" effekt.

Swedie skrev:
Brorsan drog upp en sak om att vissa vätskor torkar ut O-ringarna och
därmed förstörs kedjan typ vid nästa användning. Synpunkter?

Ja, därför ska man ha diesel eftersom det är såpass fett!

Hypoidolja (W80/90)

Swedie skrev:

Pensla på hypoidolja med ett mellanrum av 20-30 mil om du kört i torrt väglag och 10-20 mil om det regnar. Dvs. den här typen av smörjning funkar bra så länge man kör hemma och parkerar moppen inför kvällen. Använder mig själv av vanlig bakpensel och smörjer ALLTID när kedjan är varm, dvs. innan jag "nattar" den!

På semestrar eller andra tillfällen när man inte kan ha med sig bakpensel och glasburk använder jag Bell Ray´s kedjespray och har så gjort i många, många år. Funkar riktigt bra!

Nackdelen med hypoidolja är att bakfälgen snabbt blir skitig. Fördelarna är dock bra många fler! Vanlig miljövänlig avfettning (som aldrig funkar till något annat) och en vanlig diskborste får fälgen hyperren i ett nafs! Oljan släpper från fälgen lika lätt som den släpper från kedjan!

En annan fördel med hypoidolja är att den renar kedjan "automatiskt" dvs. den skit som fastnar på kedjan åker av i och med att oljan åker av.

Det bästa av allt är dock att oljan tränger in till de delar av kedjan som behöver smörjning där den... rätt smörjer!

Smörj din kedja rätt så får du ut många mil innan det ä'r dax att lägga sköna tuselapppar på nytt drivpaket. Kör själv runt 6000 mil på ett drivpaket och kompisen bytte sitt drivpaket nyligen efter 6500 mil trots att kedjan fortfarande inte var slut (vågade inte chansa inför semestern som stundar om någon vecka).

Är dit drivpaket (original) slut efter mindre än 3000 mil har du antingen tävlat med bågen eller misskött drivpaketet!

// Niklas

Last edited:
Köp Festival-olja, lampolja som finns på alla mackar. Funkar hur bra som helst.

UrbanTiger skrev:
Egentligen ska man inte rekomendera att lägga oringskedja i ett fotogen/diesel-bad. Innanför O-ringarna är kedjan permanentsmord med fett från fabrik. Får man in fotogen eller diesel där så förstörs fettets egenskaper så livslängden blir kortare på kedjan. Av samma anledning ska man inte köra med högtrycken rätt på oringskedjan.
Vad jag vill få bort är just att kedjan har börjat vika sig / har snett sittande länkar. Bara några stycken iofs och kedjan i sig är annars "gott" skick. Tycker bara den behöver en grundlig rening.

Tvattade min kedja med diesel i går och den blev mycket ren iallafall efterat torkade jag den tørr med en trasa och hade på ny kedje spray!. hoppas det blev bra, blev lite orolig nar jag hør vad UrbanTiger sager..

Swedie: Om det är en O-ringskedja du har så är jag rädd att det är kört. När länkarna kärvar så är smörjan innanför O-ringen slut och du kommer inte få in nån ny smörja. Mao. dags att byta. Troligtvis har det kommit in vatten och länkarna har börjat rosta.

PMR skrev:
Swedie: Om det är en O-ringskedja du har så är jag rädd att det är kört. När länkarna kärvar så är smörjan innanför O-ringen slut och du kommer inte få in nån ny smörja. Mao. dags att byta. Troligtvis har det kommit in vatten och länkarna har börja rosta.
tyst med dig

Avfettning och högtryckstvätt.
Tar 2 minuter och blir som ny.

SM 570 RR skrev:
Avfettning och högtryckstvätt.
Tar 2 minuter och blir som ny.

App, App, App

Hoppas du skämtar. Inte ska man använda högtryckstvätt till något som har O-ringar

Trycker du in vatten i O-ringarna så är det inte lång stund innan det rostar och jävlas med dig

/oXydex

oXydex skrev:
App, App, App

Hoppas du skämtar. Inte ska man använda högtryckstvätt till något som har O-ringar

Trycker du in vatten i O-ringarna så är det inte lång stund innan det rostar och jävlas med dig

/oXydex

Öhhhh glömde skriva: Högtryck med måtta. :näsblod :näsblod
Dessutom blir en kedja som gått landsväg endast "dammig" jämför med mina som går i skog/sandbana . Dom kedjorna smörjs med sandblandad lera. :hihi
Håller dubbla längden med högtryckstvättning.
Har aldrig sett en rostig kedja förutom på trampcykeln :arsele

Det är kört!

Swedie skrev:
Vad jag vill få bort är just att kedjan har börjat vika sig / har snett sittande länkar. Bara några stycken iofs och kedjan i sig är annars "gott" skick. Tycker bara den behöver en grundlig rening.

Din kedja har skurit! Har det skett i en länk kommer snart de andra och det är hög tid (dvs. panik) att byta kedja och drev! Inget annat finns som kan rädda din kedja (om det nu inte är en gammal hederlig kedja utan tätningar (O-ringar, X-ringar likn.).

Släng skiten och köp nytt!

Mvh!
// Niklas

Högtryckstvätt på kedja eller lager förstör vad som helst!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!