Remote desktop win 2003 server

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Hej där, precis som topic säger.

Jag har nyligen installerat win 2003 server på en av mina datorer.

Till min win XP dator använder jag ett program som heter Remotely anywhere och fungerar klockrent. Tyvärr fungerar inte det till win 2003 server.

Så jag har "enable" remote desktop i win 2003 server men hakar upp mig på en sak.

När jag loggar in så skapas det en ny session. Vad jag vill är att komma till den sessionen som är igång på datorn. För där har jag en massa program igång.

När jag remotar då är det som om jag precis startat datorn och allt är nerstängt.

Jag har bara ett konto och det är admin som jag bytt namn på. Men det skapas en ny session med samma användarnamn när jag remotar och det vill jag inte.

Är det någon som vet hur jag ska göra?

Hej där, precis som topic säger.

Jag har nyligen installerat win 2003 server på en av mina datorer.

Till min win XP dator använder jag ett program som heter Remotely anywhere och fungerar klockrent. Tyvärr fungerar inte det till win 2003 server.

Så jag har "enable" remote desktop i win 2003 server men hakar upp mig på en sak.

När jag loggar in så skapas det en ny session. Vad jag vill är att komma till den sessionen som är igång på datorn. För där har jag en massa program igång.

När jag remotar då är det som om jag precis startat datorn och allt är nerstängt.

Jag har bara ett konto och det är admin som jag bytt namn på. Men det skapas en ny session med samma användarnamn när jag remotar och det vill jag inte.

Är det någon som vet hur jag ska göra?

Kör console läge. Dvs skapa en kopia på genvägen till Remote Desktop klienten och lägg till /console. Exempel: %SystemRoot%\System32\mstsc.exe /console

Kör console läge. Dvs skapa en kopia på genvägen till Remote Desktop klienten och lägg till /console. Exempel: %SystemRoot%\System32\mstsc.exe /console

Tack för ditt svar men jag vore tacksam om du kunde beskriva lite tydligare hur jag ska göra..är inte speciellt kunning på win 2003 server.

Tack för ditt svar men jag vore tacksam om du kunde beskriva lite tydligare hur jag ska göra..är inte speciellt kunning på win 2003 server.

:) Ändringen av genvägen gör du på den klient du ansluter från. Jag antar att det är en XP kärra? Spelar iofs ingen roll. Det du behöver är Remote Desktop Connection (kommer inte ihåg det svenska namnet). På själva 2003 servern behöver du inte göra något alls.

Du har ändrat inställningarna på servern så att det inte avslutar inaktiva/disconnected sessioner? Inställningarna för det hittar du under Administrative Tools\Terminal Server Settings

Skriver från minnet här så spöa mig inte om det stämmer till 100% :)

:) Ändringen av genvägen gör du på den klient du ansluter från. Jag antar att det är en XP kärra? Spelar iofs ingen roll. Det du behöver är Remote Desktop Connection (kommer inte ihåg det svenska namnet). På själva 2003 servern behöver du inte göra något alls.

Du har ändrat inställningarna på servern så att det inte avslutar inaktiva/disconnected sessioner? Inställningarna för det hittar du under Administrative Tools\Terminal Server Settings

Skriver från minnet här så spöa mig inte om det stämmer till 100% :)

Hehe jag ska kolla det där med inaktiva sessioner.

Till genvägen som du pratar om.

Vad jag gör efter att ha remotat till maskinen är att jag öppnar kör och skriver mstsc /console

Då kommer jag till consolen, är det det du menade med genväg?

Hehe jag ska kolla det där med inaktiva sessioner.

Till genvägen som du pratar om.

Vad jag gör efter att ha remotat till maskinen är att jag öppnar kör och skriver mstsc /console

Då kommer jag till consolen, är det det du menade med genväg?

Nja, genvägen=ikonen du startar mstc.exe med.

Du kommer få inloggningsrutan men med lite tur ska du komma tillbaka till din aktiva session. Om servern nu inte loggar ut inaktiva sessioner :tungan

Kör man med växeln /console så blir det _nästan_ som om du skulle logga in lokalt på servern. Dvs inte via remote desktop. Fördelen är att du ha större chans att installera program och att dom fungerar när du använder /console. Många är installationsprogrammen som inte gillar "vanlig" remote desktop.

Rör jag till det ännu mer? :D

Sorry om jag lägger mig i... :)

Det CBR vill säga är att du ändrar på ikonen för fjärrskrivbord så här:
Kanske tydliggör en smula med en bild...?

Bifogat

• Untitled-1.gif
    Untitled-1.gif
    76.2 KB · Visningar: 78
Alternativet jag använder är enklare.

Med snabbkommandot "Windows-tangent + R" får man upp "kör".
Där skriver du helt enkelt "mstsc /console". Klart!

Då slipper du tjöta med genvägar, och lättare när man väl kommer ihåg det. Då kan man dessutom köra det på nån annan dator utan att behöva göra genvägar ect..

Ett annat sätt kan vara en bra och billig programvara som heter Dameware remote, jag använder den, funkar klockrent! (även mot win 2003 server) Enkelt att skapafavvolista över sina maskiner osv.. (ifall man har flera med olika inloggningar osv..) Kostar ca 400 kr tror jag. Men RDP funkar ju bra så länge man har applkationer som inte är så känsliga för eventuella av/påloggningar.. Kör så det ryker! / FH

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka