Remote Desktop mot jobbdatorn - keep alive?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hej!

Finns det nåt enkelt sätt att hålla en remote desktop session levande. Jag kör hemifrån mot min jobb-laptop, för att slippa bära hem den,och det går ruskigt bra. Den stooora nackdelen är att sessionen timar ut efter ~9 minuter eller så och följs av en halvjobbig login. Tror den antingen går efter skärmsläckaren eller nån annan group policy pryl. Att leta upp och ändra i registry (såna saker är låsta men jag är lokal admin) vill jag helst inte.

Nå, finns det nåt enkelt jag kan göra för att sessionen ska leva trots att jag tar fikapaus i 30 min?

/Niklas

Vad är det för inloggning?
Är det en vanlig winlogin eller rör det sig om en Novell Netware-sådan eller en Microsoft äckel-AD-inloggning?

Har du skärmsläckare med lösenord på burken du fjärrstyr så får du det beteendet om du minimerar terminalfönstret. Lösningen är alltså att inte minimera fönstret ever.

Dåligt ur säkerhetssynpunkt men finns väl automatisk inloggning?

Har för mig jag körde med det på 2 xp burkar :va

Tackar för svaren, ska kolla. Min inloggning ser ut som följer:

1) Logga in på jobbportal med RSA-dosa (dvs user + personlig pin + generad kod från dosan).
2) Därefter loggar jag in vidare med user + password och domän
3) Sedan kör jag Remote Desktop mot min jobb-PC (och får då ange user pwd + domän igen).

Dvs. det är förbenat jobbigt att behöva gå alla de stegen bara för att man tog kaffepaus i 20 minuter.

Jag ska prova men jag är hyfsat säker att jag inte kan göra nåt så enkelt som att pinga, brukar dessutom vara disablat, från min lokala PC till jobbdatorn. Jag jobbar inom finans så vi har väldigt hög säkerhet, kan vara så att det inte finns någon enkel lösning. Tanken är väl att man inte ska kunna glömma en session från t.ex. ett webcafé utan att det timas ut snabbt. Vi använder Citrix för att logga in mot "officemiljön".

Låter som Idle Session. RD inställningarn kan ändras och om de inte inställningar sätts via GPO så kommer du åt dessa så här:

http://www.victorchen.info/remote-desktop-idle-timeout/

Ping kommer inte att funka eftersom den mäter aktiviteten på mus/tangentbord. Hittar du en app som rör på musen/utför tangenttryckningar så kommer du runt Idle session iaf.

EDIT: Eftersom jag uppenbarligen inte kan konstruera en korrekt mening på första försöket så ger jag mig på den igen:

RD inställningarna kan ändras och om de inte sätts via GPO så kommer du åt dessa så här:

Last edited:
Dra mig baklänges på en liten vagn, SH är fantastiskt :) Det ska bli grymt interessant att:
1) se om det funkar, jag har precis ändrat på jobb-burken (sitter på jobbet idag)
2) se om inställningarna finns kvar efter omboot (tidigare "fulmeck" bl.a. i registry har återställts automatiskt)

Låter som Idle Session. RD inställningarn kan ändras och om de inte inställningar sätts via GPO så kommer du åt dessa så här:

http://www.victorchen.info/remote-desktop-idle-timeout/

Ping kommer inte att funka eftersom den mäter aktiviteten på mus/tangentbord. Hittar du en app som rör på musen/utför tangenttryckningar så kommer du runt Idle session iaf.

Om det visar sig vara så, vilket kan vara troligt, då blir min kommentar "dumma!" :)

Det är normalt att sätta en timeout då användare® brukar ha en otrolig förmåga att lämna alla program igång och bara slå ihop datorn när de går hem, vilket ger en server som till slut står och slösar resurser på något ingen bryr sig om samtidigt som de som faktiskt använder servern får längre svarstider...

//Gossen på andra sidan servern :)

Det är en 10-min timeout som gäller fick jag veta nu. Får se om J.F.S tips funkar eller om du har rätt. Får väl släpa hem laptopen de dagar jag planerar att jobba hemifrån om det inte funkar för man blir f*n galen på att behöva logga in säkert 10 ggr om dan.

Det är normalt att sätta en timeout då användare® brukar ha en otrolig förmåga att lämna alla program igång och bara slå ihop datorn när de går hem, vilket ger en server som till slut står och slösar resurser på något ingen bryr sig om samtidigt som de som faktiskt använder servern får längre svarstider...

//Gossen på andra sidan servern :)

Tackar för svaren, ska kolla. Min inloggning ser ut som följer:

1) Logga in på jobbportal med RSA-dosa (dvs user + personlig pin + generad kod från dosan).
2) Därefter loggar jag in vidare med user + password och domän
3) Sedan kör jag Remote Desktop mot min jobb-PC (och får då ange user pwd + domän igen).

Dvs. det är förbenat jobbigt att behöva gå alla de stegen bara för att man tog kaffepaus i 20 minuter.

Jag ska prova men jag är hyfsat säker att jag inte kan göra nåt så enkelt som att pinga, brukar dessutom vara disablat, från min lokala PC till jobbdatorn. Jag jobbar inom finans så vi har väldigt hög säkerhet, kan vara så att det inte finns någon enkel lösning. Tanken är väl att man inte ska kunna glömma en session från t.ex. ett webcafé utan att det timas ut snabbt. Vi använder Citrix för att logga in mot "officemiljön".

du ansluter med andra ord till jobbnätverket via en VPN uppkoppling från din hemdator. Om det bara vore din jobbdator som bråkade skulle du inte behöva gå igenom alla stegen. Det som lägger ner är nog troligen din uppkoppling med VPN. det är därför du får börja från början. Det finns nog inget sätt du kan gå runt det utan att få nätverksadmin att släppa på begränsningarna.

Jag har råkat ut för samma sak hos en del kunder att VPN kopplingen till nätverket släpper efter 15 minuter och man måste ansluta på nytt.
Så snällt att man kan komma åt nätverket med hemdatorn har jag inte varit med om faktiskt. Jag måste ha en dator tillhörande nätverket för att kunna ansluta dit. annars kommer jag bara åt webmail och inget annat.

Jag körde remote desktop förut direkt mot jobbdatorn. Det har sen varit så under flera år att man stängt igen portar så RDP inte längre funkat. Då fick man kånka hem dator så fort man skulle jobba. Därför blev jag glad att kunna ha allt igång på jobb-burken och bara behöva ansluta hemifrån.

Nu är den där jäkla 10-min timeouten ett jäkla irritationsmoment men jag förstår helt och fullt varför ingen skulle vilja göra undantag för det (säkerhet).

du ansluter med andra ord till jobbnätverket via en VPN uppkoppling från din hemdator. Om det bara vore din jobbdator som bråkade skulle du inte behöva gå igenom alla stegen. Det som lägger ner är nog troligen din uppkoppling med VPN. det är därför du får börja från början. Det finns nog inget sätt du kan gå runt det utan att få nätverksadmin att släppa på begränsningarna.

Jag har råkat ut för samma sak hos en del kunder att VPN kopplingen till nätverket släpper efter 15 minuter och man måste ansluta på nytt.
Så snällt att man kan komma åt nätverket med hemdatorn har jag inte varit med om faktiskt. Jag måste ha en dator tillhörande nätverket för att kunna ansluta dit. annars kommer jag bara åt webmail och inget annat.

Det är ju tyvärr så att ju högre säkerhet desto sämre upplevelse för användaren. Vi kör på liknande sätt och även jag som faktiskt är med och sätter och dessutom inför reglerna hos oss drabbas. Vi har inga undantag för oss som är administratörer utan samma regler gäller för alla.

Jag är tex inte administratör på min egen pc med mitt vanliga konto. Vi har separata konton med mer rättigheter. Underlättar när man vill spåra vem som gjort vad men det gnälls om detta fortfarande trots att det är snart 5 år sedan det infördes. Mest för att folk är vana att kunna göra allt på sin hem-pc.

Det verkar som att det var så. Förbannat också... Får väl köra med äggklocka när man tar paus vilket känns riktigt 2009 :)

Det kan vara inställt i Citrixservern också, då är du rökt.

Jag ser nu att min idle timeout var disabled, det jag pillade på förra veckan. Dvs. den har återställts till defaultvärdet. Jag pillade på den igen och ska prova en kvart igen men det ser mörkt ut på Kamruns avbytarbänk.

Ni har antagligen policys som skjuts ut varje gång du loggar på och sen 2-3 gånger i timmen som standard. Så du får ligga i om du ska hålla värdet ändrat över tiden. Nästan så man kan tro att de som kommit på lösningarna vet hur folk beter sig, inte sant? ;)

Administratörer är onda människor, onda!!!

Edit: värdet är intakt fortfarande efter två timmar i alla fall. Fast nu har jag varit ute på lunch och min hamlaptop somnade så jag vet inte om det funkar än.

/Don Quijote

Ni har antagligen policys som skjuts ut varje gång du loggar på och sen 2-3 gånger i timmen som standard. Så du får ligga i om du ska hålla värdet ändrat över tiden. Nästan så man kan tro att de som kommit på lösningarna vet hur folk beter sig, inte sant? ;)

Last edited:

Admins och snuten läser på SH passa er!!!!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg