Remdrift på grusvägar?

Sudden78

Medlem
Gick med
10 Jun 2025
Hoj
Harley Davidson Nightster på ingång
Ny hojåkare här som har en HD med remdrift. Min fundering är hur pass känslig remmen är för grus? Jag har inte för avsikt att köra särskilt mycket på grus såklart, men nån sträcka ibland är ju nästan oundvikligt här uppe i Norrland.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ny hojåkare här som har en HD med remdrift. Min fundering är hur pass känslig remmen är för grus? Jag har inte för avsikt att köra särskilt mycket på grus såklart, men nån sträcka ibland är ju nästan oundvikligt här uppe i Norrland.

Jag har rem på F800-an och det är ingen fara om vi pratar grusvägar osv. Det man inte vill ha är sten mellan rem och remskiva.

Så kör på du.

Med vänlig hälsning,

Kedja är naturligtvis säkrare och alla gånger bättre om du ofta kör på grusvägar med lite stenar. Jag köpte nyligen en Harly som jag testa på flera olika underlag, remdriften funkar toppen. Min 2015 Dyna är så tung att jag inte vågar köra i lösare sand eller flumgräs, trots det blev det en vända på en gräsbeväxt åker i midsommar där man hade gjort en stor parkering för bilarna. Det var förrädiskt ostabilt, men det gick.

Dock skulle jag aldrig ta harlyn till en krossbana som dom där modiga pojkarna gjorde i klippet.

IMG_5069.JPG

Problemet vore om en vass sten av 'rätt' storlek hamnade rakt på remmens insida och drogs in mot remdrevet så att remmen skadas, eventuellt också drevet. Remmen är ju av gummi så den ger sig och stenen kan segla igenom, men en vass sten skulle kunna skära sig igenom remmen, sätta sig och sedan göra hack i både främre och bakre remdreven, vilket senare skulle skada en ny rem ganska tidigt. Det är jobbigare att byta rem på en Harly än en kedja på en vanligare hoj. På en typisk harly-motor måste hela växellådan tömmas och skruvas av med kopplingen och allt, hela lådan måste bort för att komma åt drevet bakom. Folk som undrar varför harleyverkstäder är dyra, tiden och specialverktygen som krävs för ett trivialt jobb som detta kan ta en hel dag.

Får du grus/sten i remmen är det bara att köra vidare. Försök inte peta ut den om den satt sig. En polare har kört med sten i sin rem i flera år.

För många många år sedan såg jag Ture Karlsson provköra sin nybyggda rallycross Alfa med 3l Busso motor, den gick hårt så inni h-vete och lät gudomligt, men plösligt hördes en jävla smäll och allt blev tyst.

Efter inbogsering i depån klev Ture ut med pipan redan i munnen och lyfte av huven.

En sten hade gått in mellan rem och remhjul och kapat kamremmen och skadat remhjulet.

Ture konstaterade torrt "Tja, jag sparade nog in någon minut på att inte sätta tillbaka plastkåpan...."

Med det sagt, min bror som är världsmästare på att hitta grusvägar (helst under ombyggnad med lösgrus/sprängsten) har aldrig fått in någon sten i remmen på Harleyn

Jag tror han har bytt en rem av ålders/miltals skäl sedan 03

Fortfarande väldigt motsägelsefullt

Vanlig grusväg är inget problem. Terrängkörning kan bli problem.

Inte särskilt motsägelsefullt. Det finns sten i asfalt också. Remmen sitter inte öppet så att stenar kan komma in.

Är man osäker får man göra bedömningen själv. :)

Med vänlig hälsning,

Min bror köpte en såndär amerikansk motorcykel ny 1996 tror jag det var. 150 mil tog det innan första remmen var skrot, en sten hade kommit in mellan rem och drev och nästan haft av remmen. Var typ en fjärdedel av bredden på remmen som var hel. Var tydligen lite meckigt att byta rem med. Andra remmen dröjde det nåt år innan han fick in en sten i. Men den tror jag att det bara blev ett hål i så den rullade vidare en tid.

Jag bytte en gång rem på en Buell, det gick 2 st varje sommar då där runt -02 när det kom en ny modell. Sjukt krångligt minns jag.

Kostade runt 2 lax också har jag för mig

Pre
Man kan säga att den är skyddad från direkt sprut av skräp från vägen, men den är ju inte helt kapslad.
På min 2015 dyna är remmen inte direkt utsatt, det sitter nåt slags skydd omkring den, men på andra harly har jag sett att remmen är helt oskyddad.

Notera skydden både över och under remmen.

IMG_4967.JPG

Tack för era inputs

Såhär ser det ut på min nya Nightster, den verkar vara delvis skyddad.
b3819737b33e7e0fa4040ec980f33714.jpg

Såhär ser det ut på min nya Nightster, den verkar vara delvis skyddad.
Precis. Så där skyddas remmen lagom bra. Ett aningens säkrare sätt vore att helt kapsla in remmen, som vissa hojar i Afrika har stängt in kedjan, och som jag sett på några gamla Hondor (jag tror det är en Honda)

kåpa.jpg

Back