Relokera en igelkott

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Har en igelkott på innergården som vandrar omkring, ensam, och det finns ingen väg ut (om den inte lär sig att öppna 2 entré dörrar)
Har ingen aning om hur den kom in men det har varit nästan 1 år av ombyggnader och renoveringar så den kan ju slunkit in då...

Jag vet att de är fridlysta och att man inte får flytta dom men den kan ju inte ha de speciellt bra på en liten innergård så jag funderar på att kånka ner den till Hagaparken.

Finns det någon hake med att flytta en sån eller nåt smartare att göra?

UltraMarine skrev:
Har en igelkott på innergården som vandrar omkring, ensam, och det finns ingen väg ut (om den inte lär sig att öppna 2 entré dörrar)
Har ingen aning om hur den kom in men det har varit nästan 1 år av ombyggnader och renoveringar så den kan ju slunkit in då...

Jag vet att de är fridlysta och att man inte får flytta dom men den kan ju inte ha de speciellt bra på en liten innergård så jag funderar på att kånka ner den till Hagaparken.

Finns det någon hake med att flytta en sån eller nåt smartare att göra?

Nja utan att ha djupare kunskap om igelkottar så skulle jag nog tror att den mår bättre i vilket fall av att komma ut till en plats där det finns lite villatomter och gräsmattor än att lurva omkring på din innegård.

Har du kollat var den bor ?

Annars är igelkottar mina favvodjur,brukar springa på en och annan på väg hem på fyllan och snacka lite med dom :3freak

Ta på dig ett par ordentliga trädgårdshandskar. Tag med en 10liters hink. Lägg igelkotten i hinken (du brukar kunna locka fram dom med katt/hundmat). Släpp sedan ut igelkotten på en lämpligare plats.

OT. jag har haft en igelkott i köket en gång. Han stod och åt hundens mat. Hunden vart arg och högg igelkotten.. Smart jycke...

Simp skrev:
Ta på dig ett par ordentliga trädgårdshandskar. Tag med en 10liters hink. Lägg igelkotten i hinken (du brukar kunna locka fram dom med katt/hundmat). Släpp sedan ut igelkotten på en lämpligare plats.

OT. jag har haft en igelkott i köket en gång. Han stod och åt hundens mat. Hunden vart arg och högg igelkotten.. Smart jycke...

Samma har hänt med min jycke, igelkotten hade inte så mycket tur den gången så den dog. :(

Igelkottar är fulla av bakterier vad jag vet så man ska nog passa sig!

Såg en inne i centrum av västerås i torsdags. En störd fjortis bar iväg den i sin tröja som tur va! :tummenupp

Kör ut den stackarn i förortsskogarna istället. Vasaparken är fan inte speciellt stor och har miljaaaarders med onda barn och hundar överallt.

Plåtniklas skrev:
Vasaparken är fan inte speciellt stor och har miljaaaarders med onda barn och hundar överallt.
Det stämmer. Men Hagaparken, dit han ville flytta taggdjuret, är en nationalstadspark och en jävligt stor sådan. Om jag vore igelkott skulle jag bli jätteglad om nån bar iväg mig dit!

(Fast det är lustigt, jag läste också "Vasaparken" först. Varför gör man så?)

Prova sätta ner en igelkotte på ett vitt A3 någon gång. Man ser en ring av svarta prickar som sprider sig från kotten. De har mer än lite parasiter bland taggarna!

Det, och att de inte går att få rumsrena, är två bra skäl att inte ha kottar som husdjur. Annars vore det tufft. :)

ft skrev:
Prova sätta ner en igelkotte på ett vitt A3 någon gång.

Jag undrade ett tag varför man skulle sätta ner en stackars igelkott på en vit A3:a. (Audi) :kocko

Men smart som man är så lyckades jag komma fram till att det ft mena var ett papper i A3 format...:p

FreddaAbborre skrev:
Jag undrade ett tag varför man skulle sätta ner en stackars igelkott på en vit A3:a. (Audi) :kocko

"Varför skall man ställa en igelkotte på en Audi?"

Över med den i "dumma frågor"-tråden! :D

Hehe visar på skillnaden mellan medlemmarna

Själv tänkte jag på just ett vitt A3 papper snodd ur kopiatorn men så har man genererat massor av onödiga dokument genom tiderna...

Orvar har just anmält adressbyte till Hagaparken, mellan kafeet och husen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT