Religionstråden

Markus skrev:
Jag har sett en dokumentär om Bush och hans frälsning efter åren på fyllan och jag kan nog inte säga att han framstod som en fundamentalist i den. Inte heller kan man på något sätt säga att det är fundamentalistiskt med amerikanska mått att vara för dödsstraff eller mot abort.
Jag tror du behöver underbygga ditt resonemang lite mer för att övertyga.

Jag trodde inte att amerikanska värderingar var rättesnöret inom kristendomen. Om nu Bush har blivit frälst eller inte och vad han isf hade för sig innan tycker inte jag är relevant.
Jag vet inte vad du anser vara en fundamentalist men för mig och för de flesta religionsvetare är och förblir Bush en kristen fundamentalist.
Med det inte sagt att det är något dåligt med det, alla människor har väl rätt till sin åsikt och därmed vilken religion de vill. jag tror att många lägger lite fel värderingar i just ordet fundamentalist tyvärr.

Johan

Jag är inte troende.

Dock så anser jag att religion är bra som riktsnöre för en sund levnadsstil, problemet är att våra samhällen har utvecklats radikalt de senaste 200 åren medans de flesta religioner inte hängt med. En "revolution/modernisering" skulle sitta fint i de flesta religioner, det är kanske dags att skippa sagan om Adam & Eva.

Tandapa skrev:
Jag vet inte vad du anser vara en fundamentalist men för mig och för de flesta religionsvetare är och förblir Bush en kristen fundamentalist.

Inget illa ment, men jag tror att du borde ersätta religionsvetare med sossar, liberaler, kommunister och allt annat löst pack. :hihi

Eller så får du lista religionsvetarna, inte bara svenska helst. :mattias

Markus skrev:
Inget illa ment, men jag tror att du borde ersätta religionsvetare med sossar, liberaler, kommunister och allt annat löst pack. :hihi

Eller så får du lista religionsvetarna, inte bara svenska helst. :mattias

Du kan få en, som du fått förut. Karen Armstrong. Förstabok som rekomenderas är "Kampen för/om gud". Knock yourself out.

Angående bush och hans fundametalistiska världssyn, anser han fortfarande att "The jury is still out on that one" när det gäller huruvida evolutionsteorin är bra vetenskap eller inte?

Bob Woodward, förvisso inte religionshistoriker utan journalist, och som sådan naturligtvis en del av konspirationen[tm], har ett finfint citat om hur bush ser hans usa som en del i guds stora plan. Jag *tror* att det, och flera andra finfina citat, finns i det utmärkta boken "Plan of attack", jag skall kolla när jag kommer hem.

Den sistnämnda är rätt intressant som nutidshistoria, eftersom den inte bara tar upp bush, utan även cheney och rumsfeld.

Jag tycker inte att Islam är en sund livsstil. Inte ett dugg faktiskt. De har en väldigt osund syn på saker och ting. Tycker jag.

Fredr28 skrev:
Jag är inte troende.

Dock så anser jag att religion är bra som riktsnöre för en sund levnadsstil, problemet är att våra samhällen har utvecklats radikalt de senaste 200 åren medans de flesta religioner inte hängt med. En "revolution/modernisering" skulle sitta fint i de flesta religioner, det är kanske dags att skippa sagan om Adam & Eva.

Starstriker skrev:
Jag tycker inte att Islam är en sund livsstil. Inte ett dugg faktiskt. De har en väldigt osund syn på saker och ting. Tycker jag.

:skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd
Vad är detta för oupplysta åsikter? man blir ju fan rädd när man läser om folk som tycker fel, speciellt i en fin demokrati som vår där man inte ska tycka så.

Fan vad arg jag blir, sådana där åsikter gjorde judeutrotningen och fågelinfluensan möjlig.

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Jag är kristen.

Det betyder att:
1, Jag tror att Gud, den Helige Ande och Jesus är samma Gudaväsen. Treenigheten.
2, Jag tror att Jesus dog på korset, men uppstod tre dagar senare. Djävulens makt över oss människor bröts tack vare det.
3, Jag tror att den enda vägen till en lycklig evighet är genom Jesus. Att tro på vad han gjorde för oss. Se punkt två. :lol

Last edited:
Det där är som sagt min åsikt. I det här landet råder åsiktsfrihet. Synd att inte fler har åsikter. Iofs, alla har väl åsikter, men det är få som vågar stå för dom.

Tänk om man var chefsredaktör på en stor svensk tidning. Vad mycket kul man skulle kunna skriva/publicera!

Markus skrev:
:skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd
Vad är detta för oupplysta åsikter? man blir ju fan rädd när man läser om folk som tycker fel, speciellt i en fin demokrati som vår där man inte ska tycka så.

Fan vad arg jag blir, sådana där åsikter gjorde judeutrotningen och fågelinfluensan möjlig.

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...