Religionstråden

Sorgligt..... Och varför blir jag inte förvånad...........?

JoUh skrev:
Den frågan MÅSTE vara riktad till mig. :rolleyes:
Officiellt så råder det religionsfrihet i Syrien. Mina föräldrar är vigda i samma kyrka som jag är döpt i där. Det fanns söndagsskola att skicka mig till om mina föräldrar velat det. Det fanns att välja mellan katolsk, ortodox eller protestantkyrka. Visst låter det bra? Nästan idylliskt för att vara en muslimsk stat i dagens mellanöstern.
Det är dock inte så glamoröst som ytan vill påvisa. Det beror mestadels på var du bor, områden är väldigt segregerade. Hela stadsdelar där kristna bor kan besökas av en vandaliserande folkhop muslimer/kurder. Ofta oprovocerat. Det förekommer ofta förtryck mot denna minoritet av kristna. Många små irritationsmoment förekommer båda från lokalbefolkning som från mydigheter. En grej kan vara att skolor/universitet ofta förlägger terminstentamen till dagen efter kristna högtider, då de vet att högtiderna firas ganska intensivt.
På den vägen är det... Jo just det, det råder religionsfrihet i Syrien...

Zee skrev:
Jag är själv ateist men jag respekterar de som tror på en religon iaf. Att kalla deras gudar för tomtar skulle jag vilja kalla respektlöst och omoget!

Zee skrev:
Kan du inte svara på det själv, så tänker jag inte försöka förklara det för dig iaf. Men du kan ställa dig bredvid Fakkverk..

Tillskriv mig inte en åsikt jag inte har! :mad:

För mig är det skillnad på religiösa förebilder och sagoväsen.
Ordet "tomtar" i mitt inlägg ska inte tolkas bokstavligt.
Jag hade lika gärna kunnat skriva "gubbar".
Ber om ursäkt om jag var otydlig.

/ Johan

Starstriker skrev:
Det där håller jag inte alls med om. Vi kristna komfirmeras (konfirmeras?) och det finns hur många bibelskolor (kyrkans barntimmar osv osv) som helst. Kan inte tänka mig annat än att de fungerar som likriktare för just "sin" religion. De lär ut det "rätta" den rätta vägen.

Jag tolkar det här som om de olika religionerna vill pracka på så många som möjligt "sin" tro. Det är en business. Stålars. Religionen är folkets opium, dvs ett utmärkt verktyg för en makthavare att styra sina undersåtar (som inte vet bättre). Skrämmande. Som tur är har vi i väst börjat förstå det här så smått och religionens betydelse har tonats ner en aning. Hoppas jag.

point given

JoUh skrev:
Hela stadsdelar där kristna bor kan besökas av en vandaliserande folkhop muslimer/kurder. Ofta oprovocerat.

Typ som när tenstaiter eller fittjaungar kommmer till Östermalm eller Bromma för att skända, eller är det ännu värre? Är det till och med som när Täbyklassen åkte till Husbybadet? :näsblod

Neanderthalaren skrev:
Skulle nog titulera mig radikalateist.

Jag med, men jag stöttar the flying pasta monster religionen, bara för att den kräver att den ska ges lika mycket tid i amerikanska skolor som religionen och evolutionsteorin
:tummenupp

Religion är för svaga människor och för dem som har samvete att utnyttja dem för egen vinning...

JoUh skrev:
Den frågan MÅSTE vara riktad till mig. :rolleyes:
Syrisk-ortodoxa kyrkan? Är det de som sysslar med att gifta bort flickor till kusiner, hedersmord och sånt?

Starstriker skrev:
Det där håller jag inte alls med om. Vi kristna komfirmeras (konfirmeras?) och det finns hur många bibelskolor (kyrkans barntimmar osv osv) som helst. Kan inte tänka mig annat än att de fungerar som likriktare för just "sin" religion. De lär ut det "rätta" den rätta vägen.

Jag tolkar det här som om de olika religionerna vill pracka på så många som möjligt "sin" tro. Det är en business. Stålars. Religionen är folkets opium, dvs ett utmärkt verktyg för en makthavare att styra sina undersåtar (som inte vet bättre). Skrämmande. Som tur är har vi i väst börjat förstå det här så smått och religionens betydelse har tonats ner en aning. Hoppas jag.

Javisst! Hur många religioner tror du tex att de har att välja på i Syrien i realiteten?

Jag vet inte men har för mig att till exempel USA räknas till västvärlden. Deras ledare, George W kan väl klassas som fundamentalist, han är uttalad abortmotståndare till exempel. Nordirland borde väl också kunna klassas som en del av västvärlden och där slåss folk än idag för sin rätt att tro på det de vill.

Jag tror personligen att alla människor behöver något att tro på, om det är en gud eller ett fotbollslag tror jag i slutändan kvittar. Människan är i grund och botten ett flockdjur och behöver den gemenskap en religion eller supporterklubb kan ge. Personligen tror jag att religionen kommer att spela en allt större roll i världen, Islam till exempel har idag över en miljard anhängare och är den religion som växer fortast.

Dessutom tror jag inte att man kan ta alla muslimer eller alla hinduer och säga att de tror si eller så. För faktum är, att man kan se i stort sett alla religioner som en picknickkorg där just du kan plocka fram det du vill ha. Alla dessa argument som att det står så i bibeln eller det står si i koranen är egentligen helt meningslösa. Det är upp till individen att läsa och själv tolka vad som står eller hur?
Om sedan vissa grupper av människor inte orkar eller inte kan läsa då kan en i våra ögon, illasinnad grupp, med en karismatisk ledare lätt övertyga dessa individer om vad som är rätt eller fel.

Så visst kan man säga att utbildningen spelar roll, framför allt en sådan för oss elementär kunskap som att läsa och skriva, spelar en oerhört stor roll. Om man ser till Islam som jag nämde tidigare, var tror ni den växer fortast? Inte i västvärlden iallafall, utan i afrika.

Markus skrev:
Det var väl inte så fundamentalistiskt?

I vilka länder/regioner?

Fundamentalistisk inom kristendomen i alla fall, han är lever dessutom efter bibelcitatet ett öga för ett öga osv... Detta bevisas bland annat genom hans ställning i frågan om dödsstraff. Bush klassas garanterat som en fundamentalist av de flesta religionsvetare.

Islam växer snabbt i t.ex norra, nordöstra och mellanöstern i afrika. Till exempel Kenya, Etiopien,Tanzania, Mocambique, Eritre, Sudan och Chad.. Allt detta är hämtat ur en bok som heter World religions today av John Esposito. Är kanske ett litet lästips för den som är intresserad och som dessutom kanske vill ha lite mindre fördomar om främmande religioner.

Johan

Tandapa skrev:
Fundamentalistisk inom kristendomen i alla fall, han är lever dessutom efter bibelcitatet ett öga för ett öga osv... Detta bevisas bland annat genom hans ställning i frågan om dödsstraff. Bush klassas garanterat som en fundamentalist av de flesta religionsvetare.

Kan bara hålla med! :nicka

Tandapa skrev:
Islam växer snabbt i t.ex norra, nordöstra och mellanöstern i afrika. Till exempel Kenya, Etiopien,Tanzania, Mocambique, Eritre, Sudan och Chad.. Allt detta är hämtat ur en bok som heter World religions today av John Esposito. Är kanske ett litet lästips för den som är intresserad och som dessutom kanske vill ha lite mindre fördomar om främmande religioner.

Johan

Vadå? Komma här dragandes med fakta?! Apapap, så funkar det inte här. Här baserar vi våra trådar på fördomar och vad vi "har hört"..:hihi

Anser inte du, Markus, att GW Bush är en fundamentalist inom kristendomen? :)

Tandapa skrev:
Detta bevisas...

Jag har sett en dokumentär om Bush och hans frälsning efter åren på fyllan och jag kan nog inte säga att han framstod som en fundamentalist i den. Inte heller kan man på något sätt säga att det är fundamentalistiskt med amerikanska mått att vara för dödsstraff eller mot abort.
Jag tror du behöver underbygga ditt resonemang lite mer för att övertyga.

Religion är för dumma och svaga!
Sportjojar är för killar med liten kuk som måste kompensera för att de inte har annat att imponera med! :arsele

Är en sportjoj samma sak som en sport-jojo, eller är det mer åt sporten judo du menar?

Bifogat

• delete 50jahre_aktu_Judo.jpg
    delete 50jahre_aktu_Judo.jpg
    116.2 KB · Visningar: 33
  • delete jojo B0002LISZQ.01.jpg
    delete jojo B0002LISZQ.01.jpg
    39.3 KB · Visningar: 29
bonny skrev:
Religion är för dumma och svaga!
Sportjojar är för killar med liten kuk som måste kompensera för att de inte har annat att imponera med! :arsele

Är det därför du valt en RSV Mille? Den undanröjer ju alla tvivel om storleken på din kewk... Sjysst hoj!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg