Religionstråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med anledning av alla muhammedantrådar här.
Vad tror ni på egentligen? Ni får gärna svara på varför också.
Behövs religioner? Till vad?

Jag har gått ur kyrkan och klarar mig utmärkt ändå faktiskt.....

(Borde göra en poll egentligen, men inser mina begränsningar och att jag kommer missa femtielva olika religioner.)

Jag tror inte på något övernaturligt.

Det positiva med en religion skulle väl kunna vara t.ex att:

Det kan kanske fungera som en sammanhållande kraft för folk. Så gott som alla har ju en önskan om att tillhöra en grupp.

Sen om religionen predikar värderingar som är subjektivt "goda" så kan den väl vara en positiv kraft i samhället med.

Edit: Tror för övrigt att många svenskar är religösa, kanske inte enligt ordets definition men många säger ju att de tror på en "högre makt" elelr "ödet" och det tycker jag är precis som en religion såtillvida att man anser sig styrd av en högre makt.

Last edited:
Bo_jahn skrev:
Jag tror inte på något övernaturligt.

Det kan kanske fungera som en sammanhållande kraft för folk. Så gott som alla har ju en önskan om att tillhöra en grupp.
.

Men vaddå, då kan man ju börja köra hoj istället, eller gå med i HA eller något annat konstruktivt :)

Är jag på det hela taget en "god" människa så straffas jag inte för det även om jag inte tillber Jesus, Muhammed eller någon annan tomte.
Jag tror på individens styrka att forma sitt liv och det som kommer därefter.

Låter kanske flummigt men jag har inte rökt något...

Edit:

Jag undrar dessutom om det inte finns många religiösa som innerst inne tvivlar på vissa saker i deras "tro". Detta kan ju aldrig någonsin komma upp till ytan eftersom man då officiellt tar avstånd från sin "korrekta uppfattning" och då fördöms av sina egna.

Homosexualitet exempelvis. Tror alla kristna att det är ett "fel"?

Jag vill vara öppensinnad och kunna ändra uppfattning om saker & ting om jag blir övertygad/påverkad. Det känns lättare utan religionen i bakfickan.

Seså, nu får ni såga eller hylla...

Johan - Reserverar mig mot eventuella fakta- och tolkningsfel. Går på hörsägen nu och har inte läst vare sig bibeln eller koranen.

Last edited:
Jag har ingen speciell religiös övertygelse. Är dock fortfarande med i kyrkan men har funderat på att gå ur, har väl bara inte brytt mig tillräckligt än.

En del människor behöver något att tro på utöver det vi har här i livet som hjälper dem att leva. För dem behövs någon form av religion och vilken det är är den som passar dem bäst. Och om deras tro på en gud har hjälpt dem att få ett bättre liv så finns väl gud för dem?

Däremot bör det vara ett fritt val vad man vill tro på, att födas in i en religion och bli indoktrinerad på denna tycker jag är fel.

Fakkverk skrev:
Är jag på det hela taget en "god" människa så straffas jag inte för det även om jag inte tillber Jesus, Muhammed eller någon annan tomte.
Jag tror på individens styrka att forma sitt liv och det som kommer därefter.

Låter kanske flummigt men jag har inte rökt något...

/ Johan

Jag är själv ateist men jag respekterar de som tror på en religon iaf. Att kalla deras gudar för tomtar skulle jag vilja kalla respektlöst och omoget!

Starstriker skrev:
Men vaddå, då kan man ju börja köra hoj istället, eller gå med i HA eller något annat konstruktivt :)

Självklart, men jag ser hellre att folk blir buddhister än att de tillhör nått gäng som har som mål att utrota mänskligheten. Så pest eller kolera alltså, på sätt och vis. Det var så jag menade.

Last edited:
Men kan inte alla få ha sin egna tro då? Måste man buntas ihop med muslimer, kristna eller andra religioner? Varför måste man tro som alla andra? Varje människoa är (borde iafg vara) unik.

Orca69 skrev:
Jag har ingen speciell religiös övertygelse. Är dock fortfarande med i kyrkan men har funderat på att gå ur, har väl bara inte brytt mig tillräckligt än.

En del människor behöver något att tro på utöver det vi har här i livet som hjälper dem att leva. För dem behövs någon form av religion och vilken det är är den som passar dem bäst. Och om deras tro på en gud har hjälpt dem att få ett bättre liv så finns väl gud för dem?

Däremot bör det vara ett fritt val vad man vill tro på, att födas in i en religion och bli indoktrinerad på denna tycker jag är fel.

Zee skrev:
Jag är själv ateist men jag respekterar de som tror på en religon iaf. Att kalla deras gudar för tomtar skulle jag vilja kalla respektlöst och omoget!

varför då egentligen? det är väl knappast mer befogat att tro på Gud, eller Mohammed i paritet till att tro på tomtar eller troll?

Starstriker skrev:
Men kan inte alla få ha sin egna tro då? Måste man buntas ihop med muslimer, kristna eller andra religioner? Varför måste man tro som alla andra? Varje människoa är (borde iafg vara) unik.

det är väl så redan idag att alla tror på sin egen sak men att det sedan finns lite paraplyegenskaper hos religioner som ser till att sammanställa många varianter av "tro" för att se till att man då kan tillhöra en viss religion?

Starstriker skrev:
Helt klart, alla borde få välja vad de vill tro på, även om det är ett helt eget påhitt. Men det är inte alla förunnat att kunna skapa sig en egen tro, och de vill nog gärna få sin tro bekräftade av andra. Det finns ju en uppsjö av religioner att välja bland och det finns antagligen någon som passar bra in oavsett vad man väljer att tro på.

Starstriker skrev:

Jag tror att uppväxt (läs indoktrinering) och utbildning (läs indoktrinering, igen) spelar den största rollen. Vi lever ett förhållandevis bekymmerslöst liv i Sverige och vi har ett öppet fritt samhälle där vi får granska och kritisera hur mycket vi vill. Vilket vi också gör. Så är inte fallet i de flesta av världens länder. De lever i krig, förtryck, diktaturer, sociala och ekonomiska misärer. Där kan religionen spela en fundamental roll för människor då den ger en tröst och mening som jag tror vi har svårt att förstå i lilla lagom-landet. Som medmänniska måste man se saker i ett större perspektiv och vara ödmjuk mot deras livssituationer. Inte konstigt att karikatyrerna var droppen för många muslimska länder.

Klassisk jämnförelse av den rika västvärlden och resterande fattiga värld, egentligen.

MiZou skrev:
varför då egentligen? det är väl knappast mer befogat att tro på Gud, eller Mohammed i paritet till att tro på tomtar eller troll?

Kan du inte svara på det själv, så tänker jag inte försöka förklara det för dig iaf. Men du kan ställa dig bredvid Fakkverk..

Jag är själv ateist, var kristen troende liten (kristna föräldrar). Religion är vad jag tror en överlevnadsinstinkt, en instinkt som funnits länge ingrott i människan. Erkänner personligt att jag känner att det finns något övernaturligt, något "gudligt", men tror nog att det bara är en överlevnadsinstinkt som vi har i vårat sinne. Men man ska aldrig säga aldrig. För mig är det viktigt att vara skeptiskt och värdera olika åsikter, det finns inget som säger att den andra har fel och jag har rätt.

MiZou skrev:

det är väl så redan idag att alla tror på sin egen sak men att det sedan finns lite paraplyegenskaper hos religioner som ser till att sammanställa många varianter av "tro" för att se till att man då kan tillhöra en viss religion?

Det där håller jag inte alls med om. Vi kristna komfirmeras (konfirmeras?) och det finns hur många bibelskolor (kyrkans barntimmar osv osv) som helst. Kan inte tänka mig annat än att de fungerar som likriktare för just "sin" religion. De lär ut det "rätta" den rätta vägen.

Jag tolkar det här som om de olika religionerna vill pracka på så många som möjligt "sin" tro. Det är en business. Stålars. Religionen är folkets opium, dvs ett utmärkt verktyg för en makthavare att styra sina undersåtar (som inte vet bättre). Skrämmande. Som tur är har vi i väst börjat förstå det här så smått och religionens betydelse har tonats ner en aning. Hoppas jag.

Orca69 skrev:
Helt klart, alla borde få välja vad de vill tro på, även om det är ett helt eget påhitt. Men det är inte alla förunnat att kunna skapa sig en egen tro, och de vill nog gärna få sin tro bekräftade av andra. Det finns ju en uppsjö av religioner att välja bland och det finns antagligen någon som passar bra in oavsett vad man väljer att tro på.

Javisst! Hur många religioner tror du tex att de har att välja på i Syrien i realiteten?

...

Jag är nästan helt övertygad om nedanstående:

Religioner är till för folk som inte tänker så mycket och vill ha alla svar i samma påse.

// P

Ja, faktiskt. Är beredd att hålla med där.........

Man skulle alltså kunna sammanfatta det i att de som tror mest är de som tänker minst?

Isf är jag jääääävligt smart :rolleyes:

Puttete skrev:
Jag är nästan helt övertygad om nedanstående:

Religioner är till för folk som inte tänker så mycket och vill ha alla svar i samma påse.

// P

Starstriker skrev:

Man skulle alltså kunna sammanfatta det i att de som tror mest är de som tänker minst?

Jupp. Jag med.

Religion är stark i fattiga och underutvecklade länder, se till vår egen historia, Sverige var en gång i tiden oxo styrda av kyrkan och prästerna hade stor makt och inlytande, religion är ett sätt att överleva i vissa kulturer, man måste ha något att förlita sig på.

Jag gick ur Svenska kyrkan för många år sedan eftersom jag inte kände något behov av att finna stöd där, i dagens Svenska samhälle är det inte många som är riktigt troende, svaren på det mesta finns ju på google.

MiZou skrev:

Det är skillnad. Några tomtar eller troll har aldrig observerats, deras existens har heller inte påvisats. Muhammed var en människa och det är inte alltför otroligt att han existerade om man säger så.

Vidare finns det en rolig diskussion mellan bland annat mig och Olzki som handlar om just särskiljandet av materiella väsen som tomtar och påskharar, och Gud.

Hittar inte den nu dock...

Starstriker skrev:

Snillen spekulerar...

Nej det skulle man inte kunna, det är rentav riktigt korkat att tro att intelligens eller tänkande inte går ihop med tro.

Starstriker skrev:
Javisst! Hur många religioner tror du tex att de har att välja på i Syrien i realiteten?
Den frågan MÅSTE vara riktad till mig. :rolleyes:
Officiellt så råder det religionsfrihet i Syrien. Mina föräldrar är vigda i samma kyrka som jag är döpt i där. Det fanns söndagsskola att skicka mig till om mina föräldrar velat det. Det fanns att välja mellan katolsk, ortodox eller protestantkyrka. Visst låter det bra? Nästan idylliskt för att vara en muslimsk stat i dagens mellanöstern.
Det är dock inte så glamoröst som ytan vill påvisa. Det beror mestadels på var du bor, områden är väldigt segregerade. Hela stadsdelar där kristna bor kan besökas av en vandaliserande folkhop muslimer/kurder. Ofta oprovocerat. Det förekommer ofta förtryck mot denna minoritet av kristna. Många små irritationsmoment förekommer båda från lokalbefolkning som från mydigheter. En grej kan vara att skolor/universitet ofta förlägger terminstentamen till dagen efter kristna högtider, då de vet att högtiderna firas ganska intensivt.
På den vägen är det... Jo just det, det råder religionsfrihet i Syrien...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg