Rel billigt grusbus - Honda FMX 650

Därför skriver jag ju att du ska jämföra Dominatorn med 625/640. Om du inte tror att bredd och vikten kommer göra skillnad har du fel, det är en jätteskillnad så fort du kommer ut på en lite knixigare väg eller när du ska slänga fram och tillbaka på favoritvägen.

KTM 625 hittar du för lite pengar och behöver inte vara jätterädd om, dessutom drägliga serviceintervaller.

Men du får gärna tro att det inte är värt nån tiotusing extra och handla en Dominator. Provkör inte polarens KTM bara, för då vet du att jag hade rätt :tungan

/ Jens

Misstror dig inte men ville bara tydliggöra lite så att vi inte glider ifrån alltför mkt prismässigt, just nu efter era råd känns KTM 640 eller Yamaha 660 mest tilltalande. Sitter o kollar spec på KTM 660 men efter 3-4 olika så står det klart att den ska ha 20hk mindre än 640... :va

XR600R är mkt kul för pengarna, föregångaren till "Hard Enduro" hojarna på KTM språk.

XRen är ruggit duglig för sitt pris men tänkte att den var för hög för TS

Håller dock med Zeb, köpa KTM o bli riktigt nöjd.

Polaren har en 660. Jag blir avundsjuk på honom för moppekänslan den verkar ge, Dvs köra i jeans o gympa skor och bara luta den mot garage väggen precis som med moppen när man var femton. så enkelt o okomplicerat, sporthoj är ju mycke mer bestyr om man ska typ 2km o käka en glass bara. + att den verkar vilja gå på slangen hela tiden.

Nu plöljer jag ju ner en förmögenhet i en turbohoj men en xr600 för 15k borde gå o klämma in i budget, den blir ju ingen 660 men lite kul borde man väl kunna ha med den ändå eller?

sorry för OT

Misstror dig inte men ville bara tydliggöra lite så att vi inte glider ifrån alltför mkt prismässigt, just nu efter era råd känns KTM 640 eller Yamaha 660 mest tilltalande. Sitter o kollar spec på KTM 660 men efter 3-4 olika så står det klart att den ska ha 20hk mindre än 640... :va

KTM 660 är en renodlad motard. Den har kortare fjädringsväg osv... Dessutom 17". Kickstart. Mest effekt (ca 63 hk och lägst vikt (133kg om jag inte missminner mig)

KTM 640 finns både som motard och enduro. Den har lite mindre effekt än 625/660, men längre serviceintervaller. Elstart. Lite tröttare och tyngre.

KTM 625 heter EXC som efternamn och är en grusbus/lättenduro av rang. Elstart men ändå nästan lika lätt som 660. Nästan lika mycket effekt som 660, samma serviceintervaller som 660 (250 mil olja, 500 mil ventilcheck)

Jag hade handlat en 625, lätt med elstart och med 18/21" fälgar.

Välj bort Yamaha 660 med, tråkigare hoj får du leta efter. Svampig pråm...

Lycka till

/ Jens

:mattias 625 SXC inte EXC, EXC är beteckningen på de rena endurohojarna.

TS: Hur mycket vill du punga ut med på grusbusen?

Last edited:
På sporthoj.com är FMX 650 samt XT660 bannlysta, vill du ha någon form av respekt är det KTM som gäller, alt någon mer eller mindre ren endurohoj! :)

Med FMX har honda prioriterat slitstyrka och komfort. Den är bekväm, motorn är skottsäker, hojen är billig i inköp såväl som försäkring. Perfekta bruks & pendlingshojen för den som inte gillar att skruva i onödan. Snygg som satan är den också.

KTM 660 är en renodlad motard. Den har kortare fjädringsväg osv... Dessutom 17". Kickstart. Mest effekt (ca 63 hk och lägst vikt (133kg om jag inte missminner mig)

KTM 640 finns både som motard och enduro. Den har lite mindre effekt än 625/660, men längre serviceintervaller. Elstart. Lite tröttare och tyngre.

KTM 625 heter EXC som efternamn och är en grusbus/lättenduro av rang. Elstart men ändå nästan lika lätt som 660. Nästan lika mycket effekt som 660, samma serviceintervaller som 660 (250 mil olja, 500 mil ventilcheck)

Jag hade handlat en 625, lätt med elstart och med 18/21" fälgar.

Välj bort Yamaha 660 med, tråkigare hoj får du leta efter. Svampig pråm...

Lycka till

/ Jens

Fast nu blev det bara snurrigt, enligt olika specifikationer på nätet, ca:

625, 660: 30hk

640: 50hk

Det är de strypta effekterna du hittat 625 0 660 har runt 47-50 Hk på slangen o finns mer att hämta med slip-on o moddat insug/bestyckning

Fast nu blev det bara snurrigt, enligt olika specifikationer på nätet, ca:

625, 660: 30hk

640: 50hk

Ja, det är dom intypade effekterna. Sanningen är snarare:

660: ca 63 häst
640: ca 50 häst
625: ca 58-60 häst.

Jag ber om ursäkt EXC-SXC

Apropå att man ska ha KTM för att vara häftig. Du tror inte det kan bero på att körupplevelsen är 100ggr roligare på en LC4 än en klump? Ska man åka jorden runt så kanske det är bra med en sån hoj, men vill man ha skoj (vilket jag förstår att TS vill) så är KTM oslagbara för pengen.

/ Jens

På sporthoj.com är FMX 650 samt XT660 bannlysta, vill du ha någon form av respekt är det KTM som gäller, alt någon mer eller mindre ren endurohoj! :)

Med FMX har honda prioriterat slitstyrka och komfort. Den är bekväm, motorn är skottsäker, hojen är billig i inköp såväl som försäkring. Perfekta bruks & pendlingshojen för den som inte gillar att skruva i onödan. Snygg som satan är den också.

..och har 37 hästar. Det ÄR inte roligt. Det får vara hur driftsäkert, bekvämt och skottsäkert som helst.

[EDIT] Sa jag att.. Ja, det gjorde jag tydligen. :rolleyes:

Last edited:
Om du kan lägga 40000 så är saken biff, leta upp en fin SXC 625 o tjacka platåkängor om du inte når ner!

Köpte min SXC för 41000, kanonfin med helsystem o motardkitt. Den vart så himla snabb så ja vurpa nästa direkt, den gick i 8-or runt den duktigt trimmade XR600an jag hade innan

Edit: Det var chassi fjädring o hanterbarhet som vart den stora skillnaden

Inte något som är hugget i sten men klarar jag mig på 20-40k är det väl bra, priset är en sak men det ska vara prisvärt och i det här fallet kul =)

Last edited:
Om du kan lägga 40000 så är saken biff, leta upp en fin SXC 625 o tjacka platåkängor om du inte når ner!

Köpte min SXC för 41000, kanonfin med helsystem o motardkitt. Den vart så himla snabb så ja vurpa nästa direkt, den gick i 8-or runt den duktigt trimmade XR600an jag hade innan

Edit: Det var chassi fjädring o hanterbarhet som vart den stora skillnaden

Ok men då lägger jag 60 men då ska jag f-n kunna åka till månen på den! :D

Får sova på det här, ska se till o komma iväg o provköra lite samt snacka med några vana KTM ägare i bekantskapskretsen. Men en SMC modell då, är den vettig att bygga grusbus på med tanke på att de allra flesta har dem som asfaltsmotarder? Hur mkt brukar man behöva ändra om det inte räcker med däck o valfritt kraschskydd?

Ok men då lägger jag 60 men då ska jag f-n kunna åka till månen på den! :D

Får sova på det här, ska se till o komma iväg o provköra lite samt snacka med några vana KTM ägare i bekantskapskretsen. Men en SMC modell då, är den vettig att bygga grusbus på med tanke på att de allra flesta har dem som asfaltsmotarder? Hur mkt brukar man behöva ändra om det inte räcker med däck o valfritt kraschskydd?

Det är bättre att handla enduro och handla motardfälgar till den än att handla motard och bygga enduro av. Fjädringen är den största skillnaden, utseendemässigt är dom precis lika..

/ Jens

Ok men då är vi så gott som nere på en modell alltså 625 SXC? För om jag tolkar internet korrekt så finns inte 640 samt 660 som SXC = enduro/motard utan bara som motard?

Vad är för/nackdelar mellan 625 SXC samt 640/660?

På eget bevåg: 625 SXC är bättre för grusbus med fjädringen?

Går att slänga på ett par motard sulor (befintliga fälgar?) och gasa gata också med hyffsade egenskaper?

Hur mkt skiljer sig serviceintervaller mellan 625 SXC och de övriga samt typ av service? Är det till att byta kolv och drivpaket oftare på en SXC? Någon modell som är ökändare än den andra med rambrott, elstrul eller andra större problem? Vill ju gärna ha det så problemfritt som möjligt med bibehållet skoj.

När ni pratar officiella effektsiffror och vad det egentligen handlar om (som skiljde ganska avsevärt) hur mkt jobb är det att få upp dem i det och vad handlar det om i pengar? Återigen hur påverkar det behovet av service?

Alltså någon maxad motor med höga siffror och service vart tredje krondike är inte av intresse =)

Ok men då är vi så gott som nere på en modell alltså 625 SXC? För om jag tolkar internet korrekt så finns inte 640 samt 660 som SXC = enduro/motard utan bara som motard?

Vad är för/nackdelar mellan 625 SXC samt 640/660?

På eget bevåg: 625 SXC är bättre för grusbus med fjädringen?

Går att slänga på ett par motard sulor (befintliga fälgar?) och gasa gata också med hyffsade egenskaper?

Hur mkt skiljer sig serviceintervaller mellan 625 SXC och de övriga samt typ av service? Är det till att byta kolv och drivpaket oftare på en SXC? Någon modell som är ökändare än den andra med rambrott, elstrul eller andra större problem? Vill ju gärna ha det så problemfritt som möjligt med bibehållet skoj.

När ni pratar officiella effektsiffror och vad det egentligen handlar om (som skiljde ganska avsevärt) hur mkt jobb är det att få upp dem i det och vad handlar det om i pengar? Återigen hur påverkar det behovet av service?

Alltså någon maxad motor med höga siffror och service vart tredje krondike är inte av intresse =)

Såhär ligger det till:

LC4-modellerna är lika i ram och sånt. Det skiljer egentligen bara lite i motor och vikt. LC4 640 har mer "lull lull" som gör den till en bra pendlingshoj, men lite mer en pråm på grusvägen och i skogen.

LC4 640 finns med 17" fälgar eller 18/21". Den är tyngre och serviceintervallen är 500 mil på olja och 1000 på ventiler (lite beroende på årsmodell)

660 Finns bara som motard, den lämpar sig alltså inte 100% till det du ska ha den till.

LC4 625 SXC har olja 250 mil och ventiler 500mil. Detta är baserat på ursprungseffekt. Man byter inte kolv eller annat sådant på tim/milbasis på en LC4, det är nämligen en totalt skottsäker motor som samtidigt levererar effekt i mängder. Vibrerar lite gör den dock.

"Trimmet" för att få bort strypningen är att lossa 2 brickor och byta ett munstycke. Finns inte en hoj i sverige som det inte är gjort på, den levererades nämligen utan strypningen monterad. :fakta

625SXC kommer funka fint att använda på gatan, den längre fjädringsvägen kommer inte störa dig där. Däremot kommer den kortare störa dig över stock och sten.

Så, hoppas du är nöjd med svaren, annars försöker jag igen.

/ Jens

Last edited:
640 har vakuumförgasare o 625 trottelförgasare vilket är att föredra.

660 har inte elstart vilket de andra har.

Det är generellt mkt enklare att gå från enduro till motard. Utbudet av beg motardhjul är enormt mkt större än beg endurohjul. Jag inbildar mig att endurofjädring lämpar sig bättre att anpassa till motard än vice versa.

Sedan var det ju en grusbuse du ville ha...

Om du skall ha en 625 skall du ha den med "high flow" toppen. Osäker på om den kom 03 eller 04.

Kanse läge att du forsätter till 625 tråden som jag länkade till ovan, där kan du få bra svar på alla dina frågor om nämnda modell.

Nu har jag för mig att du nämnde att du var kort så tänk på att 640 är 70mm lägre i sadelhöjd än 625 ivaf på -05 enligt

http://www.alltommc.se/mcGuiden/index.php

Det stämmer ju precis in på en KTM LC4 + att den har ett riktigt chassi, god effekt o är kul att köra.

Last edited:
Ah tack för två utmärkta svar, precis vad jag ville veta! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Då har jag äntligen något att sikta på, nu gäller det bara att hitta ett lämpligt objekt. De verkar ju inte vara fullt lika vanliga som ex 640 så det blir ju lite lurigare, men det ska nog gå vägen. Enda straffet är att det nog blir att införskaffa sig ett par andra stövlar o lite sånt, vill inte besudla min Daytona med grusbus ;) Jaja bara ut bland kinacrap djungeln o prova.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back