Relä till Triumph's halv/hel-ljus

Blomman_1

Jag vågar fega! :-)
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
Triumph Sprint ST 2001
Hej
Har en Triumph Sprint 2001. En lyset fram är halvljus och ena är helljus.

Jag talade med Freewheel och de sade att det inte bara var att byta ut två reläer utan det var en del mekande ytterligare så de ville ha 1 arbetstimme + vad reläerna kostar. Räkna med 900:- i varje fall tyckte han.

Sedan ringde jag till MC-experten (MC-Varuhuset) och talade med en servicekille där. Han sade att det inte var något mekande utan att man endast bytte två reläer a' 250:- styck. Detta kunde jag göra själv.

Jag såg tidigare i en annan tråd att man kunde köpa reläerna på t.ex Mekonomen för en bra mycket billigare peng än original.

Är det någon som har koll på vilken sorts reläer man skall ha????

Tacksam för svar!

// Mange :)

Blomman_1 skrev:
2112626 Hej

Jag talade med Freewheel och de sade att det inte bara var att byta ut två reläer utan det var en del mekande ytterligare så de ville ha 1 arbetstimme + vad reläerna kostar. Räkna med 900:- i varje fall tyckte han.

Sedan ringde jag till MC-experten (MC-Varuhuset) och talade med en servicekille där. Han sade att det inte var något mekande utan att man endast bytte två reläer a' 250:- styck. Detta kunde jag göra själv.

Jag såg tidigare i en annan tråd att man kunde köpa reläerna på t.ex Mekonomen för en bra mycket billigare peng än original.

Är det någon som har koll på vilken sorts reläer man skall ha????

Tacksam för svar!

// Mange :)

Artikelnr: 40-ED009 på Mekonomen. 34:- :hihi

Last edited:
Shyssta puckar!!

Tack för svaret!
I morgon blir det till att dra till Mekonomen! :tummenupp

Vrrrrrooooooommmm! :banana

// Mange

Förresten.. Hur gör man? ;-)

Jag glömde ju att fråga hur man går tillväga i min upphetsning över att någon svarade.. :confused: hehehe...

Var och hur?

/ Mange

Höger sida, innanför kåpan, mellan backspegel och blinkers.
Där sitter två "relähållare" :) Det går inte att misslyckas!

Blomman_1 skrev:
2112626 Hej

Dom skäms fan inte... 900 spänn?!
sjukt/J.

Fixat för 68:- + 20 sekunder!

Tack Selin och Savage! :Bugar

Nu är reläna inhandlade på mekonomen för 2*34 kr (Artikelnr: 40-ED009)

Det gick ju som sagt inte att misslyckas... Det fanns ju bara två ställen där de passade.

Nu har jag två halvljus och två helljus!! Tjohoo!! :banana

Och JA.. jag tycker att Freewheel skall skämmas som vill ha 900 kronor för något som kostade mig 68 kronor och tog 20 sekunder att fixa!!
Skäms på er! :fatta!

Tur att man har folk som vill hjälpa en här!!

/ Mange

Kul att det gick bra!
Själv ska jag ge mig på att byta lampa. Man måste tydligen skruva bort hela cockpiten + strålkastarna.. Smidigt! :huvet

Ursäkta min okunskap. Men vad blir skillnaden när man byter relä, från att köra med hel + halvljus påslaget? För jag antar att anledningen är att man vill ha ljus i båda strålkastarna samtidigt.

Jag har samma problem med min SV650s, men där är ju reflektorerna helt olika på vänster resp. höger sida.

Nä, jag förstår inte :confused:
Kan någon upplysa mig :)

Olzon skrev:
2115775 Ursäkta min okunskap. Men vad blir skillnaden när man byter relä, från att köra med hel + halvljus påslaget? För jag antar att anledningen är att man vill ha ljus i båda strålkastarna samtidigt.

Jag har samma problem med min SV650s, men där är ju reflektorerna helt olika på vänster resp. höger sida.

Man byter inte, man sätter bara i. Triumph levereras utan reläerna på plats pga nån gammal EU-regel eller vad det var.
När reläerna sitter på plats lyser bägge strålkastarna vid både halv- och helljus.

Vet inte alls hur det funkar på SV:n, men skulle gissa på att det går att bygla för att få båda att lysa. Nackdelen är ju att du får en skev ljusbild pga olika reflektorer.

Liten förklaring ang. relä-isättningen...

Olzon skrev:
2115775 Ursäkta min okunskap. Men vad blir skillnaden när man byter relä, från att köra med hel + halvljus påslaget? För jag antar att anledningen är att man vill ha ljus i båda strålkastarna samtidigt.

Tjena..
Så här var det för mig innan reläbytet:

Halvljus tänt:
Vä= halvjus
Hö= släckt

Helljus tänt:
Vä=släckt
Hö=helljus

Efter att jag satt i två stycken relän:
Vä= halvjus
Hö= halvljus

Helljus tänt:
Vä=helljus
Hö=helljus

Och ja, reflektorerna ÄR olika, så besiktningen tycker inte om detta, men man bändar ingen i varje fall enligt MC-Experten i Sthlm.

Hoppas att du hajjar!

/ Mange

Blomman_1 skrev:
2115801 Tjena..

Hoppas att du hajjar!

/ Mange

Ok, då är jag med lite mer.

Kör jag med helljus så är både helljus och halvjus tänt.

Det jag klurade på var hur man kunde få en reflektor avsedd för helljus att fungera som halvljus. Men jag antar att det är modelspecifikt hur reflektorerna är utoformade och avsedda att fungera.

Men det är ju i alla fal helt knasigt att halvljuset ska behöva släckas för att du slår på helljuset, så jag förstår varför du åtgärdat det.

Ha det fint

Savage skrev:
2115790 Man byter inte, man sätter bara i. Triumph levereras utan reläerna på plats pga nån gammal EU-regel eller vad det var.
När reläerna sitter på plats lyser bägge strålkastarna vid både halv- och helljus.

Tycker det är självklart att få allt som kan lysa just att lysa. Inbillar mig att jag kanske kan bli mer uppmärksammad av kärringar med kronisk starr.

Jag gjorde lite korvmojje av det hela och beställde gasfyllda H4 till min. Hellre vita/lite blåa halvljus än vanliga, som nästan ser gula ut.

Är man en talanglös poser, så är man :banana

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...